glalaksen Startet 8.August.2012 Link til dette innlegget Startet 8.August.2012 Holder på å pusle i båten og så at der var en hvir guffe i ekspansjonstanken og på påfyllingstroppen på motoren. Hva kommer det av? Vann i oljen???? Blir litt bekymret her Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Ja, hvit guffe er, vanligvis vann i olja.Kan være legge topp- topp-pakning, men også andre vannlekkasjer i olja. Kjenner ikke du motoren godt sjekk med forhandler/verksted for denne motortypen. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 8.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Olja er svart og fin det jeg kunne se, men dette er i kjølevannet. Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Det høres ut som du har fått olje i vannet. Kan fortsatt være toppakningen, oljen siver ut i kjølevannkanalene pga høyere trykk. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 men burde ikke da også ferskvann kunne sige ut i oljekanalene...vann er vel tynnere enn olje,og trykket på ferskvannsiden er vel høyere enn på oljesiden :confused: Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Traale Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Som oftest når toppakningen er gåen vil du få vann i oljen med tiden. På et tidlig stadium kan det gå motsatt har jeg selv erfart. Kjørte motoren helt til det kom vann i oljen før jeg skiftet toppakningen. (ikke å anbefale) Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 8.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Huff topppakning hørtes ut som litt jobb. Det er vel ikke så mange andre årsaker vil jeg tro? Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Toppakningen er vel det mest sannsynlige. Hvis du har en Yanmar med støtstenger og vippetøy så er det ikke så mye jobb. En grei skrujobb. Ingen reim eller kjede. Men verksteder vet å ta seg betalt... Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Er olja kjølt av ferskvann så bør oljekjøleren sjekkes. Olja har større trykk enn FW. Ellers ta kontakt med Yanmar verksted for tips. Det er dyrt og bytte toppakning. Yanmar har noen sinnsyke delepriser, så jeg hadde sjekket alle muligheter før jeg hadde løsnet toppen. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 9.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Ringte Yanmar nå og jeg har sjøvannskjølt oljekjøler. Så da kan det ikke være den. Det kunne være topp og topppakning, men olja har 4 kg trykk mens vannet hadde 0,"ett eller annet" trykk. Han skulle høre med mekanikerne og komme tilbake til meg. Har en 4jh-e motor. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 9.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Da har jeg pratet med Eilsertsen i Bodø igjen (den lokale Yanmarforhandleren) og der mente verksmesteren at det nok enten var topppakningen eller vridd topp hvis motoren hadde hatt det for varmt. Så da høres jo plutselig ikke defekt toppakning så gale ut når man tenker på alternativet. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.