Jump to content

ny jabsco ferskvannspumpe stopper og går..dårlig vanntrykk

beauty of aqua

Recommended Posts

Byttet ut den gamle ferskvannspumpen til fordel for en ny jabsco pumpe med kapasitet på 19 liter i minuttet.

Problemet begynte med at etter jeg åpnet kranen på blandebatteriet så gikk pumpen i sykluser med 2 sekunder på og 5 sekunder av.

Monterte så inn en akkumulatortank.Det fungerte sånn noenlunde etter dette,med sykluser på ca 3 sekunder på og 3 sekunder av,samt en gjevnere vannstrøm..

men nå er det tilbake til samme elendigheten som før,om ikke værre...kommer usansynelig lite vann ut av blandebatteriet,og pumpen gaår nå med sykluser på 2 sekunder på og 7 sekunder av...

Hva kan dette komme av :worry:

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

lekkasje

Byttet selv pumpe for noen dager siden. Den oppførte seg på samme måte. Sjekket først om det var lekkasje, noe jeg var sikker på at det ikke var etter å ha fulgt alle ledninger hele veien.

MEN SÅ så jeg en dråpe på en slangeklemme. Det viste seg at ved å stramme denne slangklemma litte grann så kom trykket og pumpa gikk bare litt ifm at jeg tappet vann.

Hva lærte jeg:

Det skal bare en nesten usynelig lekkasje til før pumpa jobber "hele tiden" på grunn av vann i systemet.

Jeg ville tatt en nærme kikk på sikringen, evt. kontaktpunkter. Jeg hadde nettopp en automatsiktring som ikke ville slippe igjennom nok strøm, og opplevde samme sak. Den gikk i to sek. og når trykket begynte å bygge seg opp stoppet pumpen. Dette var en gammel sikring som sikkert har irret innvendig etter 25 år ombord.

Jeg har en Shurflo vannpumpe som fikk litt grov sand i seg etter nedtapping av tanken.

Det er en membranpumpe, og tilbakeslagsventilene er "sugekopper" som må legge seg

perfekt inntil for å holde tett. Sandkornene la seg imellom og gjorde at det lakk trykk

tilbake på tanken. Min pumpe gikk hele tiden første gangen det sjedde. Andre gangen gikk

den litt på og av.

• 3 år senere...

Jeg har en Shurflo vannpumpe som fikk litt grov sand i seg etter nedtapping av tanken.

Det er en membranpumpe, og tilbakeslagsventilene er "sugekopper" som må legge seg

perfekt inntil for å holde tett. Sandkornene la seg imellom og gjorde at det lakk trykk

tilbake på tanken. Min pumpe gikk hele tiden første gangen det sjedde. Andre gangen gikk

den litt på og av.

Jeg har Shurflo vannpumpe som nå går med jevne mellomrom til tross for at det ikke tappes vann. Jeg har kontrollert ferskvannssystemet ombord, og det er ingen lekkasje å se noe sted.

Kan det være tilbakeslagsventilen som ikke holder tett? Hvordan er det evt. å demontere og fikse dette? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...