Traale Startet 8.August.2012 Del på Facebook Startet 8.August.2012 Kjøpte meg nygammel båt i vår. Med mange flere strømslukere enn den forrige. Siden vi så å si bare er i uthavner i ferien, må vi stole på dynamoen og batteriene. Det blir en del ladekjøring. Synes det går vel lang tid å topplade 2 stk tomme 110 amp batterier. Starter opp og spenningen stiger raskt til 13,3 volt og ca 30 amp. Så synker ladestrømmen sakte nedover mens spenningen ikke kommer over 14 volt før etter minst 4 timers kjøring. Dynamoen er 70 amp, ingen spenningsfall til batteriene. Hvis jeg øker dynamostørrelsen, vil lade tiden gå ned ? Jeg har lest at vanlige syre batterier må ha tid på seg, den indre motstanden øker ved økt ladespenning. Gjelder det andre typer batterier også ? Og hvor kort tid kan batteriene lades opp på ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 Skaff deg et stort solcellepanel, så får du et lite tilsig av strøm hele tiden når det er sol! En større dynamo og en ekstern regulator som f.eks Sterling sine vil også hjelpe en hel del, men batteriene trenger uansett tid for å bli helt fulladet. Og her kan solcellene bidra en hel del... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
RSL Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 Jeg finner ikke igjen linken nå, men en eller annen langtursguru med litt peiling, kan fortelle at du kan glemme å forsøke topplade batteriene med ladekjøring av motor. Da bruker du langt mer drivstoff enn du får igjen i økt batteriekapasitet. Hans tips var å lade deg opp til 80% og heller gjøre det et par ganger i døgnet. En time, to ganger i døgnet, er langt mer kostnadseffektivt enn å gjøre to timer en gang i døgnet da du får dyttet mer energi inn i banken i starten. Topplading av batteriene får så vente til man ligger på strøm eller man har mange timer med motorkjøring uansett. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
sailorboy Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 Prøv å få tak i en Ladac regulator som erstatning for den som dynamoen din har orginalt. De gikk under betegnelsen 1204 eller 1205, men er nå dessverre ikke å få kjøpt lenger. Ladac er oppkjøpt av Defa med svært liten fokus på båtfolket. Sjekk på finn.no eller her på baatplassen.no SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 noe særlig over 20-30A får du ikke dyttet i de Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 9.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2012 Vil det si at en dynamo på 100 amp ikke vil lade noe mer ? Har et solcelle panel som jeg skal koble opp , 3,5 amp, så det vil jo være til hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 9.August.2012 Del på Facebook Svart 9.August.2012 Det du beskriver med lang tid før 14V lav ladestrøm er helt typisk for en standard dynamo uten spenningsmåling direkte på batteriet. Første bud for effektiv lading er en skikkelig laderegulator i stedet for den som er innebygget i dynamoen, uten det vil du aldri kunne utnytte dynamoens 70A. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Traale Svart 9.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2012 Med et spenningsfall på kun 0.02 volt fra dynamo og batterier blir vel det unødvendig med egen måling. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 9.August.2012 Del på Facebook Svart 9.August.2012 (redigert) Hei 0.02 volt spenning fra Dynamo til batteri. Måler du da på + dynmo og +batteri. ? Har du da målt tilsvarende på - siden. Målte du da dynamo leverte maks? spenningsfallet øker ved maks belastning. Har du spenningsregulator i Dynamo? I så tilfelle må ledning fra Dynamo være godt dimmensjonert Smaapala Redigert 9.August.2012 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cavaler Svart 9.August.2012 Del på Facebook Svart 9.August.2012 Hei ladac 1204 regulator som jeg koblet til dynamoen, oppgraderte ledninger mellom dynamo og batteri og har nå 35kvadrat, nå lader samme dynamoen OVER 70A og 14.4-14.5V, dvs den lader med dobbelt så mange amper og må jo da selvfølgelig lade batteriene mye raskere. Så en ekstern regulator er veldig viktig om en vil utnytte dynamoens effekt fult ut. Hilsen Rune Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 10.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2012 Hei 0.02 volt spenning fra Dynamo til batteri. Måler du da på + dynmo og +batteri. ? Har du da målt tilsvarende på - siden. Målte du da dynamo leverte maks? spenningsfallet øker ved maks belastning. Har du spenningsregulator i Dynamo? I så tilfelle må ledning fra Dynamo være godt dimmensjonert Smaapala Målt dynamo + og - , og batteri + og - . Kablene er nylig byttet ut. 35 og 50 kvadrat. Alle kabelskoene er nye. Spenningsfallet er målt ved maks lading. Det er en Prestolite marinedynamo, den skal jo ha en regulator som er tilpasset båt får vi håpe. Tror jeg tar ut dynamoen i vinter og får den målt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.