Halvor Startet 6.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2005 Har et lite problem med å bestemme meg for hva jeg skal bruke under vannlinja. Jeg har fjernet alt bunnstoff som malingsfjerneren klarte å ta - dvs det selvpolerende bunnstoffet. Har nå kommet meg dit at jeg har slipt vekk alt løst, og sitter igjen med en flekkete båtbunn av hardt bunnstoff, gammel primer, og sågar bar gelcoat. Noen steder er det avdekket bar glassfiber.......Så spørsmålene: - Jeg har svært lyst til å bruke en tokomponent primer før jeg legger bunnstoff. Kan jeg det, eller vil det gamle bunnstoffet koke? - Må jeg legge på noe gelcoat på bar glassfiber, eller holder det å prime? - Er den enkomponente primeren til JOTUN noe tess? Har spurt forskjellige forhandlere, men får ikke noe fullgodt svar ( tror forresten ikke alle forhandlere har særlig greie på det heller) Henvender meg derfor til folk med erfaring og dermed kunnskap! Takknemlig for svar. Halvor Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 6.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2005 (redigert) Skrapte omtrent som deg i fjor vår. La fire lag med to-komponent. Det fungerer fint så langt. Hvis du ikke har hull eller dype riper i gelcoaten der det er bare flekker, kan du bare prime rett på. Huller i gelcoaten bør behandles med ny gelcoat før du primer. Redigert 6.Februar.2005 av Fenix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Halvor Svart 6.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2005 Hva slags primer brukte du? Halvor Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 6.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2005 Hempel tokomp. Sitér dette innlegget Link to post
Breezita Svart 13.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2005 (redigert) Heisann, fant denne tråden. Har skrapt ned gml. bunnstoff med håndskrape og etterslipt med eksentersliper. Noen steder sitter gml. bunnstoff skikkelig fast, andre steder er det bart ned til gelcoaten. Hvordan er det å hel-prime med to-komponent, også utenpå gammelt bunnstoff? Får primeren skikkelig feste på bunnstoffet? mvh Cita Redigert 13.Mars.2005 av Cita (see edit history) Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
jo_no Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Søkte litt og fant denne tråden. Noen som har et svar på dette spørsmålet? Sitér dette innlegget Link to post
kgt Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 (redigert) Holder på og gjør jobben med å fjerne bunnstoff på en 29 foter, slipt ned til gelcoat, skal bruke antipest jotun 4 strøk under og 2 overvanns, trenger ikke spakle vist åpnent til glassfiber. Skal kun spakle ujevnheter med epoxy spakkel. Problemet med antipest er tidsintervallen før det må toppstrøk lakk/bunnstoff på,går det for lang tid må det grunnes på nytt. Har en fagmann på jotun som har gitt meg fremgansmåte. I følge ekspert er det fare før koking av pimer på gammelt bunnstoff/grunning så æ fjerna alt. Redigert 13.Mai.2008 av kgt (see edit history) Sitér dette innlegget kgt Link to post
Selco18 Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Stemmer at en ikke skal ha 2 komp over 1 komp. Vanlig selvpolerende bunnstoff er 1 komp! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.