sjonkel Startet 9.August.2012 Link til dette innlegget Startet 9.August.2012 Motor Penta Tamd40d 163hk. Byttet impeller, og det er mulig jeg har montert den feil vei, for den passerer 100 grader ved 20 knop naa.Hvilken vei sviver impelleren? Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Har du byttet hele impellerpumpen er det nok mulig å snu den feil vei, men om du bare har byttet impellerhjulet spiller det vel ingen rolle hvilken vei dette monteres forutsatt at det er nytt og ubrukt. Det kan være at du ikke klarer å suke kjølevann fordi pumpe og slanger ikke er primet? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Om du har bøyd gummilamellene feil vei ved montering, vil disse rette seg opp allerede ved første omdreining, så om du kikker på den og den fortsatt er hel, er alt ok med den. Jeg kjenner ikke til aktuelle motor, men om det er en kile på akslingen i impellerhuset og den er uteglemt ved montering, vil jo ikke impelleren rotere. Årsaken til varmgang kan være så mye annet. Kjølvannsinntak, varmeveksler, oljekjøler m.m. Om motoren ikke ble varm FØR impellerbyttet, aner jeg ikke hva som kan ha gått galt. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Sitrin Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Sjekk det enkleste først. Stoppekran og sjøvannsfilter Kjenner ikke impelleren her, men noen har en kile som RSL skriver. Kan det være den? Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
nordan family 27 Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Hva er feil vei på gummilamellene? Så langt jeg har "lært" er "feil vei" egentlig riktig vei - og når jeg har skiftet impeller neste gang har disse ikke snudd seg med-strøms igjen? Har hørt noen løse historier om folk som har brukt u-originale impellere med færre gummilameller og ved det fått temperaturproblemer som er løst ved å skifte til orginalt antall lameller igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Hadde problem med varmgang etter siste impellerbytte. Primet da pumpehus og sugeslange, og temperaturen ble OK. Sitér dette innlegget Link to post
yamarin76 Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Kan også få problemer visst du har brukt for tykk pakning på impellerhuset. Da vill vatnet lekke forbi impelleren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.