Free Lillehammer Startet 9.August.2012 Link til dette innlegget Startet 9.August.2012 Sitter og planlegger neste års sommerrunde. Kommer over til nord for Göteborg fra Læsø. Basert på denne sommerens refleksjoner på BP, kan det synes som om noen av havnene på svensk NV-kyst er håpløse allerede fra tidlig ettermiddag. Særlig frua er likevel opptatt av å kunne se mennesker når vi er i havn. Tips til litt fredelige havner med erfaringsmessig ledig plass i tetteste sesongen? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 I år var det ikke fullt noen av stedene vi var før ganske sent. Grebbestad ledig hele døgnet, Danneamrk (uthavn) er ikke full hele døgnet. Kjæringøn var full ca kl 18 den dagen vi var der, Lilla Bommen i Gøteborg ble aldri full. Hamburgsund var ikke fullt, det var en fantastisk rolig plass. Smøgen ble fullt rundt kl 14. Hamburgsund ble fullt rundt kl 18. Tror det er vekldig væravhengig :-) mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Free Lillehammer Svart 9.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Jøss! Har dere tatt i for kraftig i beskrivelsene tidligere i sommer, gutter? Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Smøgen ble fullt rundt kl 14. De gangene jeg var der i sommer virket det som at Kungshamn var betraktelig mindre populært enn Smögen, mye lettere å få plass. Ikke at jeg kan skjønne hvorfor, det er jo en mye hyggeligere plass. Hvis du allikevel er flink til å planlegge på forhånd, er jo dockspot et greit hjelpemiddel. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
sjöfugelen Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 er jo dockspot et greit hjelpemiddel. dockspot?????? Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 9.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Fri oss fra Dockspot!!! Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Jeg syns nå det fungerte upåklagelig den ene gangen jeg brukte det. Visste hvor jeg skulle, var avhengig av strøm for å få ladet batteriene før jeg skulle over til Norge, og i de forrige havnene jeg besøkte var det 8 el-uttak fordelt på 20 båter, ville heller ikke stresse frem som alle andre, er på sjøen for å være på sjøen, ikke for å komme til neste havn klokka 10 på morgenen. Booket kvelden i forveien, syns det fungerte bra. Har sett at noen her inne har lagt dette systemet for hat, ikke at jeg forstår helt hvorfor. MEN nå sporer vi helt av topic her. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
REM Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 (redigert) Er du ikke avhengig av å gå til gjestehavn hver gang er det masse ledige plasser på Vestkusten hele sommeren gjennom. Sørg for batterikapasitet til 2-3 døgn, dregg bak og ei jolle og du har et stort utvalg av kjempefine uthavner å velge i. Redigert 10.August.2012 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
GeirT Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Første etter Læsø = Hyppeln like nord for Øckerø. Lite koselig sted, der det alltid er godt om plass. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Tom Rør Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Rørø er også en grei havn etter Læsø! Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Glemte Helsø, litt nord for Gøteborg. Vi var 3 båter, det kom 2-3 svensker etterhvert. Ihvertfalll plass til 10 båter til... Og damen på kafeen der, baker altså det beste brødet jeg har smakt! mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
MajorAndy Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Dette med om en havn er fuld er vel et lidt flydende begreb (no pun intended..) Min oplevelse af en typisk dag i en svensk havn om sommeren er følgende: 07:00-11:00 Mange både forlader havnen. Sejlbåde først, motorbåde efter morgenmaden. Typisk forlader mellem 10% og 50% havnen og det efterlader en del huller både langskibspladser og stævn-mod-kaj-pladser. 11:00-13:00 Hullerne fyldes op. Efter kl. 13-14 er havnen "fuld" på den måde at der ikke er flere ordinære pladser. 13:00-18:00 Suvival of the frækkest: Mange både kommer ind og cirkulerer. Nogle forlader havnen igen fordi de ikke finder pladser. Andre klemmer sig ind alle mulige og især umulige steder. Nogle ser stort på regler og forbud og placerer sig mærkelige steder. De frækkeste og mest samvittighedsløse finder en plads. Stigende agressionsniveau når store både lægger sig uden på mindre eller klemmer sig ind i rækken så det knager i søgelænderet og fenderne skriger om nåde. 18:00-21:00 En periode af relativ ro hvor tingene er ved at falde på plads. 21:00-01:00 Late arrivals. Et håndfuld både kommer sent ind og anbringer sig på helt umulige og forbudte steder: Ved dieseltanken, på tværs af indløbet, på siden af fiskebådene mm, hvor det er meget "på eget ansvar". Disse er til gengæld også ofte de første til at forlade havnen igen om morgenen. Så: En "Fuld" havn er et relativt og individuelt begreb. Jeg er endnu meget imponeret af hvor mange både man egentlig kan proppe ind i en havn selv efter det tidspunkt hvor jeg selv ikke ville anse det for muligt. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 (redigert) Og for at svare på spørgsmålet: I GBG's skærgård er der nok lidt mere stille end i havnene fra Marstrand og nordover. Mange havne er nævnt her. Der er også større havne som Donsø, Hönö, Öckerö og Björkö, der har bedre plads. De samme har havnene på fastlandet: Långedrag, Fiskebäck. Ved Marstrand er der jo Nordön og nord for Marstrand er der Rönnäng. Længere oppe er der Björholmen (mellem Skärhamn og Mollösund). Så er der havnenen inde i den indre led bag Tjörn og Orust: Stenungsund, Almösund. Ved Gullholmen er der også Stocken og Ellös, der er gode nød-løsninger/alternativer. Men ellers er det jo nok sådan at der er en grund til at havnene er fulde: Dette er de attraktive steder. De mindre spændende havne har bedre plads. Udbud og efterspørgsel - ligesom på diskoteket Redigert 10.August.2012 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Det er vel som hjemme, i helgene er populære havner fulle dersom det er godvær i helgene, selv langt ut på høsten. Vi ligger nå i søndre havnen på Dyrön nord for Marstrand etter en kort tur på 6Nm fra Skjärhamn. Både nordre og sødre havnen er populære weekend havner, så vi startet tidlig og ankom kl. 1030, og da var det kun 3 ledige plasser med baug inn og line til akterfortøying. To minutter senere kom det 3 båter til, hvorav den ene måtte bort på "stora kaien" og legge seg utenpå en båt. Selvfølgelig var alle 6 strømuttakene innenfor moloen opptatt, men helt utrolig, etter 20 minutter var det en som gikk og vi fikk strøm. Her er det ikke greit å dele uttakene da det kun er 6A sikringer. Etter en strålende solrik dag i går, våknet vi til gråvær og lett regn i dag. Men i dette øyeblikket titter solen frem og det går mot en fin sommerhelg. Jeg skal etter hvert finne frem kameraet og ta noen bilder. Her er planen å ligge over helgen før vi på mandag drar videre sydover mot Björkö, Källö Knipla eller noe annet nedover i det området. Lars H. mitt webkamera Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
littmild Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Jeg deler MajorAndy's opplevelse av "timeplanen" i Svenske båthavner, desverre tendenserer jeg til å havne enten i survival of the frekkest eller late arrivals, heldigvis har jeg en liten og sjarmerende båt, og folk ser fordelen av at hvis jeg ligger utenpå dem, så kommer det ingen store båter å legger seg der, så hver gang jeg har kommet til en full havn har jeg blitt møtt av opptil flere som veldig gjerne vil ha meg utenpå. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Vilma Benita Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 13:00-18:00 Suvival of the frækkest: Mange både kommer ind og cirkulerer. Nogle forlader havnen igen fordi de ikke finder pladser. Andre klemmer sig ind alle mulige og især umulige steder. Nogle ser stort på regler og forbud og placerer sig mærkelige steder. De frækkeste og mest samvittighedsløse finder en plads. Stigende agressionsniveau når store både lægger sig uden på mindre eller klemmer sig ind i rækken så det knager i søgelænderet og fenderne skriger om nåde. Jeg er enig i mye av din beskrivelse, men reagerte litt på denne her. Mitt inntrykk av denne tiden er at havnene er sånn relativt full, men det er fremdeles plass til mange båter. Dette kan tildels hindres av de som allerede har funnet plass, og som ikke ønsker seg flere naboer. Jeg håper ikke du er en av de, MajorAndy. For et par sesonger siden traff vi en seiler som hadde som livsfilosofi at en full havn alltid har plass til to båter til, en fantastisk filosofi som vi alle bør adoptere! Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Vilma Benita Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 For å svare trådstarter utfra mine egne erfaringer. Vi ferierte i år i Bohuslän midt i den mest hektiske fellesferien. Selv om den første delen av den var ganske rolig (vi lå muligens foran hovedflåten), kunne ting bli litt krevende etterhvert, og man må dessverre planlegge tidspunktet man ankommer de mest populære havnene. Her er mitt inntrykk av noen utvalgte havner: Ekenäs Koster - Folk blir gjerne littende en stund, spesielt om det er mye vind i Kostersundet, så det er lite utskiftning. Bør trolig ankomme tidlig. Resö - Liten havn så den er nesten alltid temmelig full, men med litt kreativitet finner man alltid plass. Grebbestad - Blir mye ledig om formiddagen, fylles også fort. Tanum Strand - Fullstendig kaos, ledige plasser gjøres utilgjengelig av andre båter og fraværende havnevakt. Hold lang avstand! Fjällbacka - Rimelig hektisk, masse båter som sirkler rundt etter plass. Bovallstrand - Rolig og brukbart med plass. Kungshamn - Kom til rett tid, og du får havnas beste plasser, fylles sjelden helt opp. Malmön - Masse plass når vi kom en sen ettermiddag, men det kan være tilfeldig. Kärringö - Innenfor moloen fylles fort opp, men på utsiden var det ledige plasser til langt utover. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
bjornas Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Kan noen gi meg, en ordentlig fersking, en kort oversikt over hva som er comme-il-faut hva gjelder det å legge seg utenpå andre båter? Man bør selvf spørre, men hva om det ikke er noen på båten? Er det noen maks-grense for hvor mange båter som kan ligge utenpå hverandre? Jeg har en Maxi 77 - er det mer akseptabelt å komme meg en slik utapå enn enn større enn (vil jo tro svaret er ja)? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Lazyjack Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 (redigert) Man bør selvf spørre, men hva om det ikke er noen på båten? Er det noen maks-grense for hvor mange båter som kan ligge utenpå hverandre? Jeg har en Maxi 77 - er det mer akseptabelt å komme meg en slik utapå enn enn større enn (vil jo tro svaret er ja)? Det er jo slik at man ikke blir eier av brygga i gjestehavnen fordi om man ligger longside, tvertimot blir man da å betrakte som en forlengelse av brygga. Hvor mange som kan legge seg utenpå avhenger av egen båtstørrelse, andres båtstørrelse, hvor utsatt man ligger for vind og vær osv. I Skagen kan det f.eks. ligge 10 båter + utenpå hverandre uten at noen skriker av den grunn. Ønsker man ikke båter utenpå seg må man velge havner uten longsideplasser, så enkelt er det. Jeg spør gjerne om det er greit å ligge utenpå en eller flere som allerede ligger der men det er mer en høflighetesfrase. Svar som at "vi venter en vennebåt" osv. aksepterer jeg ikke, da får de heller flytte seg et annet sted de kan ligge sammen. I Kostersundet var det en som svarte at jeg kunne ligge utenpå han til i morgen for da kom det en vennebåt. Hørt sånt sprøyt, det er førstemann til mølla som gjelder. Redigert 10.August.2012 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Nej, jeg tager gerne imod fremmede. Men det jeg har det svært ved er, når det som fx i Skagen i sommer sker, at båd nummer 8 lægger sig uden på os - selv om havnefogeden har sat et skilt op med "Reserveret". Når folk fulde vælter over søgelænderet klokken 05 om morgenen eller lader deres store hund løbe rundt på dækket. Eller når en båd forsøger at mase sig ind på en plads, der ikke er bred nok. Eller når en båd i Skärhamn lægger sig ind ved det område af kajen hvor der står "brandzone" og som er afmærket med "tillægning forbudt" Det jeg har problemer med er at de "flinke" (i dansk betydning) der overholder regler og god skik må sejle ud af havnen mens de frække og hensynsløse bliver belønnet med en plads. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Maxi 77 - er det mer akseptabelt å komme meg en slik utapå enn enn større enn (vil jo tro svaret er ja)? Ja! Nettopp av grunnen jeg nevnte ovenfor: hvis jeg ligger utenpå dem, så kommer det ingen store båter å legger seg der Nå er jo riktignok båten din som luksusyacht å regne sammenliknet med min, størrelsesmessig, men sammenliknet med de fleste andre er den vel nokså liten allikevel. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Prolimit Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Lars H, Du får se om du kan ta bilde av noen mytiske mufflonfår(en type vild sau). Kona påstår at hun har sett de men aldrig jeg. Vi skal til Åstol i morgen. Sverre Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Lars H. Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Jeg har faktisk sett disse mufflonfårene tidligere her på Dyrön, men etter en lang prat med en av de innfødte her i dag, fikk jeg vite at de er blitt svært folkesy. I morgen skal vi imidlertid ta en lang fottur langs Dyröledens vestre lei hvor de vistnok holder til, og ser jeg noe som ligner på en sau skal jeg ta bilder. Når du kommer til skinnhellige Åstol, får du ta noen bilder derfra og rapportere om hvordan det er for gjestebåter der. Hvordan fortøyer man, bøyer, liner, eget anker eller kailangs? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.