Euklid Startet 9.August.2012 Link til dette innlegget Startet 9.August.2012 Har planer om seiltur i helgen og har hatt litt dårlig samvittighet for ikke å ha byttet dieselfilteret på en stund, så satt i gang nå. Gammelt filter ut, en skvett diesel i filteret og rundt pakningen, opp med lufteskruen og pump i vei på håndpumpa. Men ingenting skjer. Merkelig. Hadde jo fylt filteret ganske godt med diesel, så tenkte jeg kunne prøve å starte dyret. Den tenner og dunker seg surt i gang, men får ikke noe særlig turtall og stopper etter noen sekunder. Hva gjør man så? Aner ikke hvor jeg skal begynne å feilsøke, og klarer ikke helt skjønne at jeg kunne knote til en så enkel operasjon; alt var jo i sin skjønneste orden tidligere i dag ... Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Tja det blir väl till att lufta vid spridarna. Trasa över och nyckel i hand..... Kan vara altifrån helt enkelt till ganska drygt. Men det går! Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Hei Kjenner ikke denne motor spesielt, men går ut fra at filteret står på sugesiden.(Før matepumpe) Da må du ha vært uheldig med noe som du selv har utført. Riktig filter? Pakninger er kommet på plass? Lite diesel på tank som ligger lavere en matepumpe? Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Holte End Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Slet med det samme selv på vårparten. Jeg måtte lufte videre i systemet også. Kanskje du ikke behøver å lufte helt inn til ventilene, men luft hvertfall igjennom til etter finfilteret Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 9.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Finfilteret (som jeg byttet først) sitter etter matepumpa. Fikk pumpet manuelt nettopp etter mye fikling; trikset var å vri en halv runde med den manuelle starthendelen, så tok pumpa som bare det. Men: grovfilteret (cav296) er fremdeles bøllete. Temmelig sikker på at også dette filteret (med pakninger) skal sitte rett, men klarer ikke få diesel inn i koppen igjen. Tanken er langt fra full og sitter ikke veldig høyt, men det skulle være 100 liter igjen eller så. Fylles denne koppen automatisk over tid, eller er det et nytt, lurt triks for lufting her? Tusen takk for kloke råd så langt! Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 9.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Innså ganske umiddelbart at spørsmålet i mitt forrige innlegg er komplett idioti; selvsagt må lufta ut. Men hvordan det skal gå for seg skjønner jeg ikke helt -- kommer ingenting i koppen med lufteskruen åpen, selv om det kjennes ut som om pumpa tar. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Jeg sliter også med dette når jeg skifter filtere (jeg er lat og gjør det bare annenhvert år). Jeg fyller opp begge filtere før jeg setter dem på. Men siste jeg byttet fikk jeg ikke motoren igang igjen. Etter endel forskning fant jeg at gjengene til lufteskruen på finfilteret hadde sviktet. Jeg boret opp og gjenget opp på nytt (jeg tror det var fra 6 til 8 mm) og monterte ny skrue (uten luftespalte). Da fikk jeg den til å gå igjen. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 13.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Slet lenge med dette her, uten å få en løsning. Regina III på forumet lå ved siden av meg i havna, og tipset meg om at jeg burde sette på en ordentlig pumpe for å få trykk på systemet. Som sagt så gjort, og luftboblene kom fykende ut i ekspressfart når jeg pumpet. Luftet på finfilteret og tredje ventil (den lengst inne), så startet motoren som bare det. Takk for tanken om gjenger som sviktet, Eivind. Jeg ser mine er i ferd med å gjøre det, så tror jeg gjenger opp i større dimensjon først som sist; greiere å gjøre det nå enn ute på havet. Dette med at jeg ikke hadde klart operasjonen i en fei på havet har vært verdifull lærdom: hadde dette skjedd utpå ville jeg ikke hatt sjans til å få det i orden før jeg kjøpte inn pumper etc i dag, og jeg ville vært helt avhengig av å enten få assistanse eller å klare å seile meg ut av trøbbel. Med min seilkunnskap ville det neppe vært noe å satse på, for å si det slik. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 hva slags pumpe er det snakk om? lå på hodet og halve kroppen inn i motorrommet og luftet yanmaren forleden. Fikk det til, til slutt...men kjekt å vite om løsninger den dagen det ikke går i en feil. Uansett, det kan være greit å ha en litersflaske diesel liggende for å fylle i filterene om en må gjøre øvelsen i rom sjø... Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 13.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Jeg kjøpte to varianter: en enkel elektrisk sak og en liten «blærepumpe» av typen en bruker på påhengsmotorer til den nette sum av 30 kroner. Endte opp med å bruke den siste, den elektriske skal monteres i en litt mer permanent løsning for hurtigpriming. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 hmm, hvor i dieseltilførsellinjen koblet du den på? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 13.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Før vannutskilleren – har den vanlige CAV296 med fire inn-/utganger, brukte en ledig inngang og hadde slange fra pumpa og ned i en dieselkanne. Tenkte å rigge til noe ganske tilsvarende litt mer permanent, men da med elpumpa og en litt mer elegant løsning for å plugge «blindtarmen». Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 ikke dumt ikke dumt...har et slikt gammelt cav-filter jeg også... nytt prosjekt :) takk for tipset. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.