Jump to content

Får ikke luftet VP 2003 etter filterbytte

Euklid

Recommended Posts

Har planer om seiltur i helgen og har hatt litt dårlig samvittighet for ikke å ha byttet dieselfilteret på en stund, så satt i gang nå.

Gammelt filter ut, en skvett diesel i filteret og rundt pakningen, opp med lufteskruen og pump i vei på håndpumpa. Men ingenting skjer. Merkelig. Hadde jo fylt filteret ganske godt med diesel, så tenkte jeg kunne prøve å starte dyret.

Den tenner og dunker seg surt i gang, men får ikke noe særlig turtall og stopper etter noen sekunder.

Hva gjør man så? Aner ikke hvor jeg skal begynne å feilsøke, og klarer ikke helt skjønne at jeg kunne knote til en så enkel operasjon; alt var jo i sin skjønneste orden tidligere i dag ...

Finfilteret (som jeg byttet først) sitter etter matepumpa. Fikk pumpet manuelt nettopp etter mye fikling; trikset var å vri en halv runde med den manuelle starthendelen, så tok pumpa som bare det.

Men: grovfilteret (cav296) er fremdeles bøllete. Temmelig sikker på at også dette filteret (med pakninger) skal sitte rett, men klarer ikke få diesel inn i koppen igjen. Tanken er langt fra full og sitter ikke veldig høyt, men det skulle være 100 liter igjen eller så.

Fylles denne koppen automatisk over tid, eller er det et nytt, lurt triks for lufting her?

Tusen takk for kloke råd så langt!

Jeg sliter også med dette når jeg skifter filtere (jeg er lat og gjør det bare annenhvert år). Jeg fyller opp begge filtere før jeg setter dem på. Men siste jeg byttet fikk jeg ikke motoren igang igjen. Etter endel forskning fant jeg at gjengene til lufteskruen på finfilteret hadde sviktet. Jeg boret opp og gjenget opp på nytt (jeg tror det var fra 6 til 8 mm) og monterte ny skrue (uten luftespalte). Da fikk jeg den til å gå igjen.

Eivind

Slet lenge med dette her, uten å få en løsning. Regina III på forumet lå ved siden av meg i havna, og tipset meg om at jeg burde sette på en ordentlig pumpe for å få trykk på systemet. Som sagt så gjort, og luftboblene kom fykende ut i ekspressfart når jeg pumpet. Luftet på finfilteret og tredje ventil (den lengst inne), så startet motoren som bare det.

Takk for tanken om gjenger som sviktet, Eivind. Jeg ser mine er i ferd med å gjøre det, så tror jeg gjenger opp i større dimensjon først som sist; greiere å gjøre det nå enn ute på havet.

Dette med at jeg ikke hadde klart operasjonen i en fei på havet har vært verdifull lærdom: hadde dette skjedd utpå ville jeg ikke hatt sjans til å få det i orden før jeg kjøpte inn pumper etc i dag, og jeg ville vært helt avhengig av å enten få assistanse eller å klare å seile meg ut av trøbbel. Med min seilkunnskap ville det neppe vært noe å satse på, for å si det slik.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...