Jump to content

Hvor mye vind har du vært ute i med skjærgårdsjeep?

larsen2000

Recommended Posts

Fullstorm men anbefales ikke, vet ikke bølgehøyden men den var større en jeg ventet i tilegg til tungsjø ble det endel vindbølger. Følte meg trygg på båten men ikke motoren samt at hjelpemotoren hadde blitt for liten i den vinden. Skal noe skje med motoren er det i slikt vær det hender, hurtigbåtene lå til kai og jeg hadde 90% behov for å komme meg hjem. I ettertid tror jeg ikke jeg ville gjort det samme påny nettopp med tanke på motor problemer

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Innaskjærs i Kragerø har jeg nok vært ute i 15 og 20 m/s noen ganger. I 14-15 begynner sjøen inne i større fjorder (type Bærøfjorden) å bli drøy for båter under 16 fot for å holde seg i plan. Da hopper det bra.

Har kjørt GH 11 med 30hk over Bærøfjorden i 14 sekundmeter. Det er i overkant i planefart... båten setter seg bakpå og man føler et vindkast kan blåse den rundt.

Når det er vind tar jeg for moro skyld de minste båtene på kjøretur. Har en Coaster 16 med 60hk som er morsom i sjø selv om det finnes mykere båter. Den tålte fint 13 meter/sek i sommer over Bærø, men det blir slag og hopp.

Utaskjærs bør man ikke gå når det er over 10 meter i sekundet. Og over 8 er også ubehagelig. Motorstopp er det man skal tenke mest på, men så lenge motoren holder er det vel sjelden noe problem.

Fattern har kjørt i Ibiza 24 touring i 12-14 sekundmeter rundt Tønsberg Tønne. De måtte gi opp å kjøre videre da bølgene slo over baugen og fyllte båten (uproblematisk, men ubehagelig). Jeg har ikke kjørt utaskjærs i over 10 sekundmeter.

Lingefan

Mine erfaringer med en 23 fods HT og en 5,5 meters Ryds siger, at en tommelfingerregel er 8 m/s. Det er naturligvis meget individuelt og det kommer an på om man kan sejle i læ af en kyst eller ej. Men på den anden side kan man selv indenskærs blive overrasket at områder med store, brydende søer og som andre gør opmærksomme på, så stiger stressniveauet alene på grund af risikoen for motorstop mm.

Så er det over 8 meter/s så ville jeg ikke gå ud. Og (kald mig pysete) men selv i Nord Westen er min grænse der omkring. Det er udelukkende et komfort-issue, men jeg gider ikke sejlt når jeg får nyrerne rystet løse og servicet falder ud af skabene. Så meget har jeg ikke brug for at komme ud.

Har kjørt i en Askeladden 475 i relativt store bølger. Kjørte med bølgene og mange slo over baugen. Var Ca en times tur og vi var rimelig gjennomvåte da vi kom fram. Båten taklet det fint den, og vannet rant ut igjen. Ble litt i overkant av hva som er gøy...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Har vært ute i 15m/s i Askeladden 525Exel med 90hk 2-takt. Det geniale med den installasjonen er at med 1 mann ved konsollen er båten fullstendig i balanse. Dvs. at om man hopper på bølgetoppene så risikerer man ikke at båten setter baugen inn i neste bølgetopp eventuelt lander på hekken. Her kommer også selvfølgelig typen bølger inn(hvor krappe). Jeg krysset fra Viksfjorden til Stavern og der blir ikke bølgene så krappe, det å fortsette til Rakke i denne vinden hadde jeg aldri i verden gjort. Jeg holdt ca 30 knop i disse bølgene, men det fordret full konsentrasjon og jobbing med trottel for å holde båten på toppen av bølgene.

Generelt sett vil jeg si at man må se an sin egen båt, typen bølger og sin egen helse(det slår mer enn nyrene har godt av til tider). Noen fasit på spørsmålet ditt finnes ikke.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det er veldig vanskelig å sette en grense for vind, fordi det er så avhengi av bunnforhold strøm og topografi og vindretning. En plas kan det jo f.eks oppleves værre med 8 sekundmeter i forhold til 10 en annen plass!! Båtene tåler nok en god del mere enn man tror. Men det er jo ikke behagelig å være ute i dårlig vær. Jeg er skeptisk til fyllyng i små åpenbåter. lensehullene har nok ikke store kapasiteten om man får fyllyng. Jeg har vært med på å konstruere DNV sertifisert yrkes katamaran på 50 fot og det var utrolig store drenneringshull som skulle til, selv med beskjedent dekksareal

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Kommer nok aldri til å kjøre så heftig at det står vann inn i båten. Det jeg er mest redd for er å komme skjevt på neste bølge etter en bølgetopp slik at det blir bråstopp. Men regner med det er langt unna å skje om man kjører rett over planingsterskelen bare (ca 15 knop)? Er det tryggere å kjøre i halvplan/plan i store bølger slik at man ligger høyere i sjøen enn i 5 knops fart?

Var ute i såpass med vær med Bella 440'en min at med en gang farta kom opp i 10 knop, så kom bølgene inn over baugen. Under 7 knop, og de kom inn i båten bakfra. I 9 knop så gikk det bra, da sto baugen litt til værs.

Med 2 stykker + litt last i båten så følte jeg meg ikke helt komfortabel med situasjonen. Passerte en gjeng i lånt Viksund 900 Futura som ble temmelig forbauset da vi passerte, de klarte ikke å holde mer enn rundt 7 knop før båten ble helt uregjerlig.

Fikk inn 2 bølger som fylte båten, viste seg etterpå at halvparten rant ned i innerskroget...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

vanskelig å tippe, vil tro rundt 12. Hadde det vært opp mot 20 så hadde vi holdt oss på land og ventet på bedre vær.

Problemet var vel heller bølgene som hadde fått bygd seg opp , og mer åpent farvann enn båten var beregnet for.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Vil si at bølgeretning betyr mye. Dersom en går rett mot eller på skrå mot bølger, er det vel egentlig bare motet som normalt setter grenser innenfor normalt folkevett.Båten vil tåle mer enn båtfører. Ved brottsjøer må en bare komme seg til lands fort som fy i åpen båt. Og får en motorstopp eller noe i propellen er det jo fort fare for både båt og helse.

Det mest ubehagelige er når en må gå med bølgeretningen. Har en 14 fots planende skjærgårdsjeep med 25 hk E-tec. Måtte gå medsjøs rundt et nes og inn i et sund der sjøen presses inn med tilhørende sjø, og begynte å lure på om jeg hadde fått noe i propellen, da båten føltes ut som den "sugde seg fast" i sjøen sjøl om en ga på med gass. Begynte å føles ukomfortabelt. Halvplanerfart er nok best tempo i småbåter hvis en ikke vil bli filleristet, kommer en opp i 21 fot pluss lengde på båten kjører en som regel mer oppå bølgetoppene (ved avpasset fart).

Gikk Gule Humpen begge veier med jolla i liten kuling i sommer. Vått og uproblematisk. Jolla er 9 fot og veier drøyt 300 kg. Holdt passe halvplaner fart. Godt kledd, vanntett vhf, mobil i vanntett pose og naturligvis redningsvest og lanterner på. Krever nok litt erfaring å gjøre dette sikkert. Bølgene var nok et par meter på det største og jolla er usedvanlig sjøsterk og sikker

55a720e0-e4da-9291.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...