Jump to content

Kjøpe min første båt, Rana 17/530 el. lign. maks 45k. Forslag?

EarthBridge

Recommended Posts

Hei.

Dette er min første post på dette forumet, og det finnes sikkert mange slike poster før meg. Men jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal lete etter!

Saken er som følger: Vi er tre stykker som har blitt enige om å kjøpe en båt sammen, ingen av oss har noen erfaring med båtlivet, utover 8-9 fots båter med 4-6 HK:)

Vi er etterhvert blitt voksne og alle har famile med barn så bruken av båten vil være todelt:

- Familietur (dagstur). Mest type fra A til B og retur. (ankre på en holme, være på holmen og så hjem igjen)

- Fisking.

Vi skal vel alle innrømme at fisking er viktigst, men familiekortet må brukes for å få dette gjennom!

Vi har landet på en bår rundt 17 fot. Vi tror det er enklest å starte der. Men hvilken båttype bør vi lete etter, og hva bør vi styre unna?.

Sålangt har vi tittet en del på Rana 17 og litt på Rana 530. Dette er båter som vi synes ser helt kurante ut. Men hvilke merker bør vi i tillegg titte på?

Budsjettet vårt er på totalt 45 000,- Det skal dekke båt, motor og ikke minst ekkolodd:)

Mvh

EarthBridge

PS det er vel ikke akkurat ett knallbra tegn når jeg bomma på følgende antispamspørsmål under registrering: Hva heter høyre side på en båt :confused:

Kommentar fra moderator: Endret tittelen fra "Skal kjøpe min første båt, ønsker litt veiledning"

Båtene du nevner bør være veldig greie båter til deres bruk. Andre i samme kategori kan f.eks. være Askeladden 4400 (16 fot), Hansvik 16,5 Familie, samt eldre Hansvik 18 Turfisker/Hardtop. Dette er også båter med stabiliserende kjøl, noe som er en stor fordel ved fiske (mindre avdrift for vind). Alle disse båtene har godt med sitteplasser, og tåler en støyt.

Jeg ville sett etter en båt som har nyest mulig motor (inkl. styring / kabler / kontrollboks) innenfor prisrammen dere setter. Om selve båten er av noe eldre årgang spiller mindre rolle, bare den er godt passet på og stelt bra med.

Velkommen til Bp. :-) rana er et av kjente merker. Det vil jeg og anbefale. Men der finnes utrolig mange merker som er brukbare. Kikk gjennom finn med de søkekriteriene du nevner. Finner du så enn som frister, legg inn link her og spør hva folk mener. Lykke til i jakten.

Endelig ble det Bobåt

Takk sålangt :)

Vi har funnet to båter som kunne vært noe.

1. God motor slik vi vurderer det, men båten kunne vært "penere". Den finnes her: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35833092

2. Strøken båt men ikke så god motor slik vi vurderer det. Den finnes her: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36482188

Hva burde vi velge?

Kunne det være ett alternativ å kjøpe begge, og bytte motor på de og selge sen båten og motor vi ikke skal ha?

Guest Avmønstret#

Hadde også valgt den gule, god motor og ikke minst 100 ganger bedre til fiske. All innredning på den andre bakover er bare i veien ved fiske og puter osv må ryddes vekk, den er vanskeligere å vaske osv. Om jeg ikke husker feil så har vel Rana fisk kum også? Eller kanskje det var mulig ekstrautstyr?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

I prisleiet du antyder kan kanskje dette være et alternativ : http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35158448

Ser ut til å være en pent holdt Hansvik 16,5 familie, godt utstyrt med både ekkolodd og plotter. 2000 modell Suzuki 40 hk 2-takt.

Sverger sjøl til helst til Yamaha, men hvis en kan leve med litt støy vil jeg tro dette er en solid motor. Enkelt / rimelig vedlikehold.

Takk for mange gode tips sålangt:)

I forhold til valg av båt og motor så kan det se ut som jeg bør se etter en båt med nyere motor da! Er det riktig av meg å tenke slik?

Videre lurer jeg litt på forskjell to-takt - fire-takt for vårt bruk. Bør jeg velge det ene eller det?

I forhold til valg av båt og motor så kan det se ut som jeg bør se etter en båt med nyere motor da! Er det riktig av meg å tenke slik?

Videre lurer jeg litt på forskjell to-takt - fire-takt for vårt bruk. Bør jeg velge det ene eller det?

Ja, så ny motor som mulig. En båt som er slitt er det ikke noe problem å fikse opp med lave kostnader.

Personlig foretrekker eg 4 takt pga. mindre støy.

Har selv en Rana 17 som hyttebåt på 14de året. I all hovedsak veldig fornøyd med båten, den er overraskende sjøsterk, tiltross for lavt fribord. Båten jeg har er egentlig en "de luxe" utgave, noe som er en vits. Masse dårlige detaljer og skrot i skai og billig plast, selv har jeg skrudd ut det meste av "luxusen". Regner med en ren 17 fisk versjon er en mer gjennomfært versjon. Har en 30 hester 4t på min, men tror kanskje at en 40hester hadde vært mere ideelt. med 30 hesteren på fullt logger båten ca 16 knop med en ombord, og er nede i ca 12 med et par voksne og et par barn ombord.

Enig i at det viktigste er en nyere motor (men ikke glem kalesjen, en rotten kalesje er også kostbar å skifte ut...) men jeg ville absolutt ikke kjøpt 2 båter for å swoppe motor, for å selge den ene igjen. Båtmarkedet er ganske tøfft for tiden, og da blir dere lett sittende med en reservebåt, eller en båt som dere må selge med tap for å bli kvitt.

Fordelen med 4-takter er (som regel) mindre støy, lavt forbruk ved lave hastigheter (mindre forskjell ved marsj-fart), og driver en med fiske der en ligger over ripa og studerer bunn (hummerfiske) er det nydelig å slippe olje-os rett i nesa. Ulempen er nok noe dyrere service og vedlikehold (ikke minst ved registerreim-skifte ca hvert 5. år). Men en sparer jo noe inn på lavere bensinforbruk og slippe kjøp av 2-takt smøreolje.

Vedrørende levetid på henholdsvis 2- og 4-taktere ser vi vel nå etterhvert hvordan det ligger an, nå når 4-takterne har vært noen å på markedet. Det har vært en del problemer med Mercury 50 hestere mtp gjennomkorrosjon i motorblokk. Hvordan det er med andre vet jeg ikke så mye om, men skrudde nettopp på en Suzuki 9,9 4-takt som var 2009 modell som bare har 75 % kompresjon på ene sylinderen...

Hadde uten tvil sett etter en Hansvik 18 eller noe slikt. 17-fisken smalner ganske mye i skroget akterover, noe som går ut over bæreevnen med litt last. Nesten umulig å få den til å plane med 4 voksne ombord. Solgte min 17-fisk i år etter mange år i den, men ble aldri fortrolig med den når den ble lastet litt. Når det gjelder motor så gå for en 4-takt på grunn av komfort ombord. Lykke til :)

Har en hansvik 18 fisk på hytta. Med 50 hk mariner 4 takt. Den er overraskende sprek og planer greit med 5-6 voksne ombord.. Grei i sjøen og veldig stabil ved stilleligge. Den dro meg lett opp på vannski den gangen da jeg veide bare 90 kg.. Veldig romslig er den også..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Hehe, alltid noe å strekke seg etter!! Hansvik combo ser ut til å være en knallfin båt, men det blir nok hakket dyr for oss!!

Vi er ganske sikre på at det blir en Rana 17/530. Hvor ny motor bør vi se etter da? Noen sier så ny som mulig, men vi får jo ikke en splitter ny motor med båt til under 45K:) Hvor bør vi legge smertegrensen på alder?

Lurer forøvrig også på totakter vs firetakter mtp at båten skal dorges endel med!

Hehe, alltid noe å strekke seg etter!! Hansvik combo ser ut til å være en knallfin båt, men det blir nok hakket dyr for oss!!

Vi er ganske sikre på at det blir en Rana 17/530. Hvor ny motor bør vi se etter da? Noen sier så ny som mulig, men vi får jo ikke en splitter ny motor med båt til under 45K:) Hvor bør vi legge smertegrensen på alder?

Lurer forøvrig også på totakter vs firetakter mtp at båten skal dorges endel med!

Vill anbefale deg å holde deg borte fra Hansvik 18 combi ,for dårligere sjøbåt skal du lete lenge etter.

https://baatplassen.no/i/topic/88380-hansvik-18-combi-erfaringer/

Som de fleste skriver, kjøp så ny motor som mulig. Det er en annen tråd som omhandler problemer med innvendig korrosjon i Mercury 40-50 hk fra tidlig 2000-tall. Så obs!

Uansett, velg 4-takt. Spesielt om du skal dorge en del så er 4-takt klart å foretrekke.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Fant akkurat denne på finn.no http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36403671

En omre! Aldri hørt det merket før jeg...:)

Hvordan er den i forhold til en rana 17/530? Jeg må si jeg likte utformingen på den da!!

Kjenner ikke merket, men båten er snart 40 år... Hvordan den ser ut innvendig forteller bildene ikke noe om, men neppe noe glansbilde. Men motoren er fin og nesten verdt kjøpesummen alene.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...