Jump to content

Kjøpe min første båt, Rana 17/530 el. lign. maks 45k. Forslag?

EarthBridge

Recommended Posts

Kjenner heller ikke til Omre.

Du skriver i første innlegg at dere er 3 kamerater (forhåpentligvis gode kompiser, med nogenlunde samme ordenssans!, ellers kan det fort bli eks-kompiser!) og dere alle har familie. Ser at selger skriver max fart 18 knop. Hvis dette er med en person ombord, og dere ofte vil være mange i båten, er spørsmålet hvilket forhold / behov dere har til fart. Skal dere ha en båt som planer f.eks. med kjerring, 2-3 barn og hund bør dere nok lete videre. Hvis dere aksepterer snekke-fart ut til holmen, kan det være verdt å ta en kikk på båten. Evt hør med selger hvordan båten reagerer på last mtp fart.

Rana 530 med 40 hester skal iht produsent gå 26 knop med en person, og 23 knop med 4 personer ombord (kanskje litt optimistisk?). Så dersom det er viktig for dere å kunne komme fort ut på fiskeplass e.l. med alle 3 ombord, bør en tenke over skrog / motorisering.

Hei.

Jeg har erfaring med hansvik 16,5 family og Rana 530 (de lux).

Hansviken: veldig var for vektforflytning sideveis. Føltes noe ustødig. En ok båt med fin og praktisk innredning. Eldre modeller har oftest 25-30 hk noe som er litt snaut dersom hele familien og pikkpakk skal på tur.

Rana plast er en mye stødigere båt som tar sjøen mye bedre. Den går veldig bra med 40 hk selv med flere i båten.

Jeg anbefaler Rana 530 på det sterkeste!

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)

Gratulerer med ny båt! :yesnod:

Håper dere blir fornøyde med båt og motor, og får problemfritt båthold.

Jeg har nettopp montert et rimelig og enkelt ekkolodd i Hansviken (mest mtp hummerfisket om ca 6 uker :thumbsup:) , som brukes mest til garn- og teinefiske samt småturer i kjent nærområde. Tror neppe jeg vil savne kartplotter-funksjon i denne båten. Har laminert sjøkart på hytta, og tar evt med dette hvis behov.

I skjærgårdsjeepen vår har vi kartplotter. Denne brukes noe mer til turer, bl.a. i områder med en del skjær og grunner. Båten brukes også av ungdommer i familien. Så her er plotteren super. Angrer jeg på at vi ikke kjøpte ekkolodd-modul som var tilgjengelig? Tja... Egentlig ikke, da vi kun bruker denne til stangfiske en sjelden gang, og har funnet gode fiskeplasser.

Vurderer å kjøpe en ca 18 fot hardtopp båt til neste år. Mtp sportsfiske, agnfiske og en og annen teine, samt noe lengre turer for å "utforske" nærmeste fjordarmer etc. I en slik båt vil jeg definitivt kjøpe en kombinert ekko/kart enhet. Så vil si bruksområdet deres må avgjøre behovet. Samt farvannet dere skal bruke båten i. Litt moro er det jo med kartplotter også... Ser noen har rent ekkolodd + ren kartplotter i båtene, mens andre har kombi. Prismessig kommer en kanskje ganske likt ut. Jeg ga 890,- for et helt greit Lowrance lodd. Har ikke prøvd ut kombi-instrument, så vet ikke helt hvordan dette kommer ut sett opp mot 2 separate enheter.

Vi er tre stykker som har blitt enige om å kjøpe en båt sammen....

Motoren er vel nesten verd prisforlangende for motor og båt så nå har dere vel i praksis fått selve båten nesten gratis.

Jeg er mer spent på om samarbeidet dere tre imellom blir like knirkefritt som påhengeren...

Til våren blir det stor dugnadsånd.....men spennende om alle tre om noen år er like samkjørte når det gjelder vårpuss, om man skal kjøpe nye kalesje, hvor lenge båten skal ligge ute om høsten...ja hvem som skal ta den opp sent i oktober, hvem som holder øye med båten, hven som skal ta eventuell nattevakt i båthavna osv osv Ikke minst om de respektive fruer har samkjørte båtprioriteringer.

Dog blir det sikkert en solskinnshistorie med store fiskefangster.

En gang i gamledager stranden min kompisgjengs sameieprosjekt før kjøpet av gammel tresnekke....men kanskje det var lke greit ??

Lykke til !

Redigert av oslofjord (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...