Jump to content

Sjømann 22, rense bensintank i kobber? Alternativer tankløsninger?

gisan

Recommended Posts

Kjøp en eller flere poser med sitronsyre.Finnes i kolonialbutikker i hylla for bakeingredienser.Bland ut i vann og fyll på tanken.Sny på den og la stå mellom hver snuing slik at sitronsyra får virke over alt idet jeg regner med at den ikke blir fylt opp med sitronsyre.Kobber og messing blir blank som gull.

Jeg blandet sitronsyre i kjøkkenvasken og la oppi ei gammel messingpumpe.Den var som ny etter behandlingen

Hilsen Gutek

• 5 år senere...

Gammelt innlegg, men dette kan kanskje hjelpe fremtidige googler:) 

Har nettopp renset min kobbertank da det var MYE irrpå den. Kjørte først på 2 runder med mekanisk rens (grus og vann), dette fjernet de store partiklene. Kjørte deretter på med sitronsyre (3 poser og 15l vann) i 45 min. Væsken som kom ut var lys grønn (kobberirr). Skyldte deretter godt med vann. Lyste inn i tanken og alt grønnskjær var borte etter sitronsyrebehandlingen.

Krevende å få ut småstein, men endte opp med å fjerne siste rest med støvsuger. Det funka bra. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...