gisan Startet 9.August.2012 Link til dette innlegget Startet 9.August.2012 Jeg har en bensintank i kobber på min Sjømann 22. Har problemer med irr og grums i bensinen, og leser i andre tråder at det er vanskelig å rense tanken innvendig. Vurdere å bytte hele tanken. Noen som har tips? Enten til hvordan tanken kan renses, eller hvilken type fastmontert tank som kan monteres på en slik båt. Sitér dette innlegget Link to post
mah Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Plast tanker med hurtigkobling (påhengs-tank) ? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Irr i kobbertank får du bare fjernet med mekanisk kraft. Jeg har ikke hørt om kjemiske midler som fjerner irr. Kommer du inn i tanken gjennom mannlokk? Hvis ikke, så ta ut tanken og fyll på litt singel og rist rundt. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
gisan Svart 10.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Takk for svar:) Det beste hadde vært å byttet hele tanken. Litt usikker på om jeg får den helt ren ved å rense med grus. Noen som kjenner til kravene for fastmonterte tanker? Hva slags plasttank kan jeg evnt sette inn der kobbertanken står nå? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Her bl.a. finner du tanker for bensin: http://www.maritim.no/motor-styring/drivstoffsystem/tank-fastmontert Et av kravene til bensintanker er at de er anti-statiske. Sikkert også krav til brannhemmende materiale. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Gutek Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Kjøp en eller flere poser med sitronsyre.Finnes i kolonialbutikker i hylla for bakeingredienser.Bland ut i vann og fyll på tanken.Sny på den og la stå mellom hver snuing slik at sitronsyra får virke over alt idet jeg regner med at den ikke blir fylt opp med sitronsyre.Kobber og messing blir blank som gull. Jeg blandet sitronsyre i kjøkkenvasken og la oppi ei gammel messingpumpe.Den var som ny etter behandlingen Hilsen Gutek Sitér dette innlegget Link to post
gisan Svart 10.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Takk, skal prøve sitronsyre:) Sitér dette innlegget Link to post
Ling-Ling Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 Gammelt innlegg, men dette kan kanskje hjelpe fremtidige googler:) Har nettopp renset min kobbertank da det var MYE irrpå den. Kjørte først på 2 runder med mekanisk rens (grus og vann), dette fjernet de store partiklene. Kjørte deretter på med sitronsyre (3 poser og 15l vann) i 45 min. Væsken som kom ut var lys grønn (kobberirr). Skyldte deretter godt med vann. Lyste inn i tanken og alt grønnskjær var borte etter sitronsyrebehandlingen. Krevende å få ut småstein, men endte opp med å fjerne siste rest med støvsuger. Det funka bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.