Dalton Startet 10.August.2012 Link til dette innlegget Startet 10.August.2012 Etter å ha søkt igjennom forumet, og lest diverse tråder om ror-typer, har jeg egentlig ikke funnet noen god konklusjon. Profil-ror er tydeligvis bedre enn plate-ror, som er det som sitter på Amalie for øyeblikket. Men hvordan beregnes den optimale størrelsen, og ikke bare profilen? Hva med ideell avstand mellom propell og ror? Har lest litt om både Schilling og Becker uten egentlig å komme noe nærmere noen konklusjon. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Lbjordal Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Det så interessant ut! Ser for meg det er kun deplassement fart, fordi det blir nok stor motstand i stor hastighet Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
trulsant Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 (redigert) Slik? http://www.rolls-royce.com/marine/products/propulsors/promas/ Denne båten skal ha det.. http://www.rolls-royce.com/marine/news/2012/120724_norwegian_cruise_ferries.jsp TA Redigert 10.August.2012 av trulsant (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 (redigert) Det roret er Genialt tunnel-ror under gange og ""Sidepropell / hekktruster"" til og fra kai. Plate-ror skal vel ha bortimot 1/3 av flaten foran senter på akslingen for å virke bedre. Redigert 11.August.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Loma Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 Eg hadde tunellror på båten tidlegare, dette vart skifta ut fordi det var vanskeleg å kjøre rett fram, lite rorutslag gav kraftig sving. Det var derimot heilt fantastisk når det gjaldt manurering i trange farvann. Eg har no profilror og er godt fornøyd med det. Trudde eg skulle få fartsøkning med denne utskiftingen men det fekk eg ikkje. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 11.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 Har vurdert både profil-ror og tunnel-ror, men da ikke kitchen- utgaven. Litt mye leamikk, og håpløst å lage selv. Lurer på å bygge profil på eksisterende ror... Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Loma Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 Eg brukte en hard plastplate på 32mm som eg kjøpte hos Bosvik. så brukte eg el- høvel til å høvle passe profil av denne plata. Bosvik har forskjellige tykkelser og beslag som passer. Husker ikke prisen men trur den var OK. Enkelt og med godt resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 Hva med ideell avstand mellom propell og ror? Avstanden blir et kompromiss, kort avstand gir best ror-effekt og best virkningsgrad for propellen. Men også mer vibrasjoner...Roret bør ideelt sett være høyt og smalt, dette gir bedre virkningsgrad, og mindre motstand, enn lavt og langt. At roret er profilert er av helt avgjørende betydning, jo høyere hastighet jo tynnere profil. Her står det endel om naca-profiler: https://baatplassen.no/i/topic/19455-ror-beregning-av-profil/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.