henrikfa Startet 10.August.2012 Link til dette innlegget Startet 10.August.2012 Har kjøpt oss trebåt og må reparere litt. Som dere ser av bildet har metall-list sluppet, samt at de nederste bordene har vandret ut fra midtstokken. Tips til hvordan få dette sammen igjen?, Sitér dette innlegget Link to post
henrikfa Svart 10.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Fikk ikke lastet bilde via iPhone. Kommer senere. Sitér dette innlegget Link to post
grønningen Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 alltid gøy med trebåt oppussing, ihvertfall når en kan følge med på når andre gjør det . dessuten er det alt for lite prosjekttråder her inne nå, så stå på og få ut bilder Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post
mah Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 Skeptisk Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 Skeptisk Til hva...? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Toivo Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 Først og fremst, Velkommen til båtplassen! Veldig bra at noen kjører igang et trebåtprosjekt igjen her.e Hvis kjølbordet har sluppet (Om det er det du mener med midtstokken), så kan du trutne båten, passe på at bordet treffer inn i sporet i kjølen. For så å skru kjølbordet fast i kjølen med syrefaste skruer(mange). Regner med at det er tørke som har skapt problemet? Legg ut Bilder. Vi elsker bilder her på båtplassen:) Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Auskar Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Syrefaste skuer er noe jævelskap hvis båten er klinket med galvaniserte klinker eller kobber klinker. Du får tæring på disse fortere en svint. Har en åpen 16ft speilbåt hvor dette er gjort på ( syrefaste skruer i kjølbord mot kjøl ), og de galvaniserte klinker tæres som juling. Syrefast kan brukes over vannlinjen, men ikke under vannlinjen hvis det brukes klinker av andre materialer der. De andre materialer - her klinker vil da oppføre seg som offeranoder. Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Auskar har helt rett. Bruk ikke syrefast under vannlinja (selv om jeg har sett at det på noen båter holder bedre enn på andre, uten at jeg kan forklare det). Dersom du ikke vil bruke kjølspiker av jern i kjølbordet, som jo holder i mange år (det er 25 år siden jeg spikret mine kjølbord, og de har ennå ikke sluppet), så bruk bronsje. Ikke messing! Sitér dette innlegget Link to post
Treskolars Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Syrefaste skuer er noe jævelskap hvis båten er klinket med galvaniserte klinker eller kobber klinker. Du får tæring på disse fortere en svint. Har en åpen 16ft speilbåt hvor dette er gjort på ( syrefaste skruer i kjølbord mot kjøl ), og de galvaniserte klinker tæres som juling. Syrefast kan brukes over vannlinjen, men ikke under vannlinjen hvis det brukes klinker av andre materialer der. De andre materialer - her klinker vil da oppføre seg som offeranoder. Har skiftet gradvis fra vanlig saum til syrefaste bolder på begge mine båter,uten problemer. Men det er sinkanoder på begge Sitér dette innlegget Link to post
Toivo Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Skal funke gull hvis han har kobberklink. Men med galvaniserte er det værre... Kan jo hive på en sinkanode for sikker hets skyld, men skal ikke være nødvendig. Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.