Jump to content

Kjøpt trebåt, reparasjoner på gang

henrikfa

Recommended Posts

Først og fremst, Velkommen til båtplassen!

Veldig bra at noen kjører igang et trebåtprosjekt igjen her.e

Hvis kjølbordet har sluppet (Om det er det du mener med midtstokken), så kan du trutne båten, passe på at bordet treffer inn i sporet i kjølen. For så å skru kjølbordet fast i kjølen med syrefaste skruer(mange).

Regner med at det er tørke som har skapt problemet?

Legg ut Bilder. Vi elsker bilder her på båtplassen:)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Syrefaste skuer er noe jævelskap hvis båten er klinket med galvaniserte klinker eller kobber klinker.

Du får tæring på disse fortere en svint.

Har en åpen 16ft speilbåt hvor dette er gjort på ( syrefaste skruer i kjølbord mot kjøl ), og de galvaniserte klinker tæres som juling.

Syrefast kan brukes over vannlinjen, men ikke under vannlinjen hvis det brukes klinker av andre materialer der.

De andre materialer - her klinker vil da oppføre seg som offeranoder.

Auskar har helt rett. Bruk ikke syrefast under vannlinja (selv om jeg har sett at det på noen båter holder bedre enn på andre, uten at jeg kan forklare det). Dersom du ikke vil bruke kjølspiker av jern i kjølbordet, som jo holder i mange år (det er 25 år siden jeg spikret mine kjølbord, og de har ennå ikke sluppet), så bruk bronsje. Ikke messing!

Syrefaste skuer er noe jævelskap hvis båten er klinket med galvaniserte klinker eller kobber klinker.

Du får tæring på disse fortere en svint.

Har en åpen 16ft speilbåt hvor dette er gjort på ( syrefaste skruer i kjølbord mot kjøl ), og de galvaniserte klinker tæres som juling.

Syrefast kan brukes over vannlinjen, men ikke under vannlinjen hvis det brukes klinker av andre materialer der.

De andre materialer - her klinker vil da oppføre seg som offeranoder.

Har skiftet gradvis fra vanlig saum til syrefaste bolder på begge mine båter,uten problemer.

Men det er sinkanoder på begge

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...