Jump to content

Hvor stor motor maks på Coaster 16?


Lingefan

Recommended Posts

Har en Coaster 16 med Yamaha F60, det er en driftsøkonomisk løsning og båten topper på 32-33 knop med standard propell.

 

Jeg synes tross svært lavt forbruk og en god motor/båtkombinasjon det kunne vært moro med mer pulver. Jeg har sett disse med E-tech 75, men det er liksom ikke noe poeng å bytte for så lite ekstra. Hvordan er det å sette en 90hk eller annet på denne? Mener jeg så en med 90 e-tech til salgs på finn i våres.

 

Båten går bedre i 27-33 knop enn i 17-24 (planer omtrent i 16 knop). Skroget er ikke Musling-mykt, men bra nok og veldig morsomt og håndterbart, og forholdsvis sporty.

 

Noen med erfaring? Båten må også fungere ved 17-20 knop cruising og motoren bør ikke være så mye tyngre enn 75 e-tech da jeg allerede på F60 merker at båtens selvlensingssystem ligger lavt nede. Tåler kun en person med kranen åpen uten å være i plan.

 

Et annet moment er at jeg har Yamaha instrumenter (2005 årgang). Må man bytte disse om jeg bytter motormerke for at de skal funke? Og hva slags 90 hk er lettest mulig og samtidig moderne teknologi/forbruk og kraftig fraspark? Kan jeg gå over 100hk på Coaster 16?

 

Tips og forslag?

 

Bilde av lignende båt:

20381A.jpg

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post

ang e-tec 90 på 16 foting: https://baatplassen.no/i/topic/92893-wesling-16-ny-90-e-tec-lavere-fart-enn-foer/

 

virker som at det ikke er all verdens forskjell i ytelse opp fra 75 til 90 ut fra det de skriver der.

 

Kanskje Tohatsu 90TLDI er tingen her..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Tohatsu har liksom aldri tiltalt meg. Vet ikke hvorfor. Bensintørste og fulle av feil er mitt inntrykk, med eller uten hold i det :-) Tar jeg feil?

Har mest til overs for Yamaha og Suzuki. E-tec har jeg inntrykk av at har best fraspark. Yamaha totakt 90 kan kanskje være noe.

Lingefan

Link to post

Tohatsu er kvalitet, minst like god som noen annen, er nå mitt inntrykk og erfaring.

Tohatsu lager også motorer for andre produsenter. 2-takterne har forøvrig ca. samme teknologi som Mercury Optimax.

 

Yamaha F70 er vel den rette motoren for Coaster 16 sånn vektmessig, men de koster jo flesk.

Mest fart naturlig nok med Yamaha 90 2-takt, den veier jo bare noen få kg mere enn F70.

Moderne 75/90 hk blir vel egentlig for tunge for denne båten, uten evt. framflytting av batteri og annet.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Dagens Coaster 16 er godkjent for 75 hk og største leveringsalternativ er E-tec 75 eller DF70A som veier 145 og 155 kg. http://www.coaster.n..._id=1&b_id=1001

Vekt kun 400 kg og kun 2 meter bred. Konstruert for fart over 40 knop så det er jo relativt gromme greier i den størrelsen, men tviler på at den greier 40 knop med E-tec 75 så her er det jo bare å fleske på :smiley:

Vet ikke om 2005-modellen er svakere bygd eller har mindre oppdrift ? Hvis ikke så er det jo mange alternativer åpne. Hva er max. motor ifølge typeskiltet ?

 

Hadde nok vært flott med E-tec 90 eller forsåvidt DF90A (samme vekt som DF70A) som vel er den sterkeste 90 hk i dagens "lettvektsklasse" rundt 150 kg.

Forbehold om den nye Tohatsu TLDI 90 C2 med samme vekt, som godt kan være sterkest i klassen. Den "gamle" TLDI 90 (kom allerede i 2001) veier 143 kg, altså lettere enn E-tec, og kan være et greit valg om man finner en slik. Bruker nok merkbart mindre bensin enn Yamaha 90.

Tipper 42-43 knop med disse og optimal propell.

Som nevnt tidligere så er nok Yamaha F70 den mest harmoniske moderne motor til denne båten pga. vekta på kun 117 kg. Bør vel greie rundt 36-37 knop med den, men det er jo ikke 40....

 

Litt teknisk debatt omkring TLDI/Optimax og E-tec. Konklusjonen er at TLDI/Optimax har en relativt komplisert og strømkrevende teknikk for 2-takter å være.

E-tec har færre komponenter, men mye høyere innsprøytningstrykk som kanskje gjør den litt mere følsom for injectorproblemer. Men begge motortypene er jo gjennomprøvd gjennom mange år nå.

http://continuouswav...TML/003544.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Mange gode tips her nå.

 

Maks motor er 75hk og vekt på båten er 400kg.

 

Ser at 2005 modeller også har hatt 75 e-tec og den veier 145kg. De gjør overraskende nok ikke mer enn 36 knop med den motoren (av det jeg har sett oppgitt på finn.no).

 

Når det er sagt veier den gamle V4 115hk ficht heller ikke mer enn 145kg fant jeg ut... er det galskap og vil ødelegge båten fullstendig eller ren moro? Så langt står det mellom Yamaha 90 totakt og 115hk ficht... ;-) Yamaha sin V4 115hk totakt veier hele 169kg.

Lingefan

Link to post

Tror ikke vekta di på Ficht'en stemmer, det var den gamle 1.6 liter "crossflow" motoren som veide 145, mens 1.8 liter looper og senere e-tec veier rundt 170 om jeg ikke husker feil...?

 

edit: 160 kg står det her: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-115-hesterne

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Dersom du har Yamaha instrumenter vil disse kun funke med Yamaha motorer fra 30hk og oppover. Disse er koblet til en Yamaha hub. Det kan du sammeligne med routeren til internettet ditt, en 4 pins kabel går fra motoren til hub'en som er et sted under dashbordet, så går det en strømkabel ditt, og så går 2 kabler til begge instrumentene, og da er det utgang til overs, som sannsynligvis er brukt til Yamaha's låsesystem eller tenningen.

 

Så svaret på et av spørsmålene om instrumentene vil funke med en annen motor er nei. :-)

(Yamaha fan her)

Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3

Link to post

spørsmålet var vel om instrumentene fra F60 ville funke på f.eks en Yamaha 90 2T. Og det vil de vel , hvis det ikke er nettverksinstrumenter...? (Husker ikke når de begynte med de?)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Trådstarter spurte om han måtte bytte ut instrumenter (Tacho & Speedo) dersom han bytter motormerke:

 

 

Må man bytte disse om jeg bytter motormerke for at de skal funke?

 

Alle Yamaha påhengsmotorer som er relativ nye har slike tilkoblinger til instrumentene.

 

P3242631.jpg

Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3

Link to post

ja 115 hk er akkurat passe :giggle:

men med 167 kg så synker den nok nesten http://boat.no/asp/e...how.asp?id=5678

 

Neida min 18 foter tåler 200 kg motor, og flyter lett med 170 kg men har jo litt større bæring.

 

Men går vi over på optimax så kan du kjøpe en 90 hk og chippe den til 115. Men ingen lettvekter det heller men 163 kg er jo ikke ille http://boat.no/asp/e...ow.asp?id=52353

 

Men stemmer vekta på denne her så er den jo sterkere (større volum) enn yamaha 90 uten å veie så veldig mye http://boat.no/asp/e...how.asp?id=8560

 

Og denne her kan vel friste.. mere ytelse pr. kg er vanskelig å finne http://boat.no/asp/e...how.asp?id=8027

1,9 liter 2-takter er nok brutalt på denne båten :yesnod:

 

Mens vi er inne på høy ytelse pr. kg så er vel Tohatsu 140 kongen http://boat.no/asp/e...how.asp?id=9280 det ligger flere på finn http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=36579831

 

Eller hvorfor ikke Yamahas eminente V4 130 hk http://boat.no/asp/e...how.asp?id=9675 :pray:

 

Ja vi glemte denne lette 125 hesteren http://boat.no/asp/e...how.asp?id=8036

 

Denne hadde vært optimal på min, fartsmessig http://boat.no/asp/e...ow.asp?id=65748 kun 5 kg tyngre men 35 hk mere :smiley: enn Honda 90.

Kanskje noe for Coasteren også....

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Mye bra svar her nå! Takk for det.

Instrumentene var det fint å få svar på. Det enkleste er å sette på Yamaha 2-takt 90hk, typisk 2004 mod. Tenkte å kjøpe en Wesling eller annet med denne motoren, skifte over motorene og deretter selge den innkjøpte båten med Yamaha 90 med F60 siden.

 

Haha, 140hk (!) Tohatsu - det må jo gå noe helt sinnsykt på den båten (over 50-55 knop eller mer?). Tror ikke vi skal overskride 145kg (vekten til e-tec75/90), og helst ned mot F60 sin vekt.

 

Pga enkelheten er det nok lurest med Yamaha og 130hk V4 blir nok for tung... kunne være artig å prøve likevel...

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post

Jeg tror det blir Yamaha 90hk. Pga at da slipper jeg å bytte instrumenter, samt at den kun er 10kg tyngre. Den bør jo passe bra til båten.

 

Er stammelengder samme på 90hk og F60?

 

Legger også merke til at jeg har styrekonsollgass, altså den som står på dasjbord, mens de fleste Yamaha 90hk har vegg-gasskontroll. Er det bare å bruke samme vaiere fra F60 eller må mye byttes? Bør vel få noen til å ordne motorbytte, det mest kompliserte er kanskje styringen, instrumentene og gasskontrollen.

 

Har heller ikke fast tank pr i dag og selv om 24 liters tank holder fint med F60 blir det vel dobbelt så fort borte med 90hk totakt ;-) Ser dog ingen logiske steder å montere inn en fast bensintank, men etter min mening kan den med fordel være under styrekonsollen fremfor i skottet bak (hvor det er i dag).

Lingefan

Link to post

kalles vel hhv. toppmontert og sidemontert kontroll.

 

Byttet i sommer fra 60hk 2t til 80hk 2t, og 80/90 bruker "push to open throttle" , dvs den skyver kablene mens de fleste andre trekker. Sjekk hva som gjelder for F60'en samt om boksen din evt må/kan ombygges. Mener at vaierne er samme.

 

Stammelengder skal være temmelig like. Og begge kan bruke samme monteringshull. Ser for meg 90'en sikkert kan heves litt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hvis du bestemmer deg for en 90hk 2takter ville jeg bare sjekket om denne faktisk har en slik tilkobling, for jeg er ikke helt sikker på hvilket årstall motorene fikk det på, men det var rundt starten av 2000 tallet. Er heller ikke sikker på om alle 2taktere har, og vil ikke ta du skal bli sur på meg når du ikke kan bruke de digitale instrumentene alikevel, hehe. Motoren skal ha en grå kabel som går mot den boken jeg viste på et bilde, og den siste grå kabelen er den som kommer fra motoren.

Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3

Link to post

Musling 430 med 115 hk gjør 55 knop, tipper ca samme fart på coaster med 140 tohatsu :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Motoren på denne er til salgs, 143 kg og kun 30 timer visstnok http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36630793

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

er ikke helt sikker på hvilket årstall motorene fikk det på, men det var rundt starten av 2000 tallet.

hverken 2002 F40'en jeg hadde eller min 2003 F115 har nettverksinstrumenter - tror de kom etpar år senere...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Pussig tråd dette her.

Lingefan med Wesling som vil kjøre fortfort med Coaster 16.

Lurer på hva Peder (Thorsen), konstruktøren av C16 ville "anbefalt".

Han er vel ikke fremmed for fart med den nye konstruksjonen sin, en RIB på ca 30 fot med innenbords diesel, men tror ikke han ville bifalt lille C16 med så mye akterlig vekt og hk som dere fabler om her inne.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...