Jump to content

Ryds 475gt vann i skroget.

tikki

Recommended Posts

Har en ryds475 som jeg har kjøpt for noen måneder siden. Når jeg skulle kjøre båten ned slippen som er litt bratt så fosset det ut mange liter med vann ut av hålene der styringen og speedwAierene kommer ut.

Har en formening at det ligger xx antall liter igjenn i dobbelbunnen. Båten heller mot styrbord.

Løsnet fortøyningene og dro fronte. Av båten opp på bryggen i havna. Da kom det bak ca 40 liter som jeg pumpet ut. Dette virker litt merkelig at det skal være så mye vann i bunnen. Noen ide hvordan jeg kan få ut alt vannet?

Tenker på og skru av motoren og bruke mange jekkestropper under båten og over ripa fra akter og fram. Så ta en stropp igjen om disse og løfte båten med Bauen først og opp i en kran. Noen andre ideer??

Evt hvor jeg kan finne byggetegning av båten så kan jeg se hvordan bunnen er laget. Om det er noen fordypninger eller rom hvor det kan samle seg vann.

men da stod båten i ca 45graders helling. skikkelig bratt bakke. føler jeg kan tømme og tømme. så derfor jeg lurte på om det var noen fordypninger i skroget som vannet kan legge seg i, slik at den må tiltes mye for at alt skal renne ut. men jeg skal ta den opp på hengeren i morgen skru ut pluggen og tilte hengeren og se hvor mye vann som kommer ut.

bør jeg ta tech 7 på gjengene på bunnpluggen før jeg skrur den inn igjenn. eller noen andre tips. gjengetape har jeg dårlig erfaring med.

Opp på henger

La skroget tørke i sola

Fyll mellomskroget med vann

Mye vann

Se hvor det pipler ut i skrogsiden

Jeg gjorde det med hell og identifiserte lett en liten sprekk på den måten forårsaket av hengerfrakt. Vannmengdene du beskriver er langt større enn jeg hadde så burde være mulig å identifisere på den måten.

Redigert av snekkerbod (see edit history)
gjengetape har jeg dårlig erfaring med.

På hvilken måte? Jeg har alltid brukt gjengetape, og det har hittil aldri kommet ut en dråpe vann fra lensehullet etter opptak av båten om høsten. Jeg innbiller meg at bunnpluggen vil sitte veldig fast etter bruk av Tech 7 eller tilsvarende tetningsmidler.

Redigert av Lensepumpe (see edit history)

Nå har jeg ikke akkurat et bilde av nevnte båt, men hvis dette er en båt med dobbelt-skrog som er sammensatt av to deler med tettningsmasse mellom (bak fenderlist), så er dette et kjent lekkasjested på mange båter. Har selv hatt flere Askeladden-båter som det var slurvet mye med påføringen av tetning/lim-massen mellom skrogsammenføyningen, med dertil til dels store lekkasjer inn i dobbelt skroget. Måtte stadig ned i "dobbelt-bunnen" og pumpe/tørke ut vann etter regnvær eller av vask/spyling av båten. Eneste som får dette tett er og ta av fenderlist, slipe/rengjøre skjøten, inn med ny masse, sikaflex eller lignende, og på med fenderlista igjen. Da blir det tett.

Kan komme inn litt vann i kontaktene til lanternene,og litt langs styrekablene til motor, men ikke de mengdene. Jeg har fått litt derfra (tror jeg) i min Ryds 510, tappet av ca en liter eller tre etter 1,5år på vannet.

Men angående bunnplugfen, har den jo gummipakning. Og jeg setter den inn med vannfast fett før jeg skrur den i. Samme fettet jeg bruker på propellakslingen.

TA

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...