bliss X Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Anmeldelse er bortkastet tid så lenge det ikke er snakk om påførte skader. Bedre å finne ut hvem som førte eller eier båten og skrive et skarpt brev til vedkommende. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Du hadde nok full tele på objektivet ditt (85mm), flott kamera forresten! Synd motivet ble en tulling... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Javel - for meg er det kanskje bildet som spiller et puss, men det var mye sprut og skum, samtidig tviler jeg på at slike folk vet hva trimflaps er til..... Neida det er flotte saker med overflatedrev serru. Ta en titt på denne f.eks. En mindre utgave men dog samme greia http://www.youtube.com/watch?v=iIrHy6RImjY&feature=related Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Bortsett fra spinout ved høyfarts svinger.. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 samtidig tviler jeg på at slike folk vet hva trimflaps er til..... Fordi? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
bukt Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 (redigert) samtidig tviler jeg på at slike folk vet hva trimflaps er til..... Hvorfor? Hvem er slike folk..., de som ikke tar hensyn eller de med nok penger til å kjøpe et slikt smykke av en båt ? Mulig flere som ikke vet mest om hva trimflaps er og... ;) Oftest er det de som kjører hardest som vet hvordan båten funker best... Nettopp fordi de støtt har klampen i bånn til enhver tid og justerer båten deretter... En trimflaps hjelper ikke videre mye på spruten ifra en propell, kan man litt om båt og trimflaps ser man glatt at dette er ikke en hekkbølge grunnet en båt som graver seg ned.... Trimflapsen kan rette opp båten litt men er eks drevet tiltet mye så hjelper trimflapsen nada for sprut på vanlige drevbåter i forhold til drevvinkelen...Hjelper ikke mye på strak aksel heller hvis akselvinkel er slik at vannet presses oppover... På båter med overflatedrev skal det sprute... Redigert 13.August.2012 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Dette er vel et fartøy som krever minst D5L vil jeg tro. Er det noen som sjekker om slike har papirene i orden? Kjøpe kan jo alle, hvis man har gryn nok. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
LM 9725 Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Hvis båten er 62' må den stå i skipsregisteret (sjølovens § 11), og bør være utstyrt synlig navn og reg.nr. Ingen som har greid å få øye på det og søkt opp hvem båten står på? Ellers må det vel telle positivt han har utkikk i baugen når han har gitte plan-vinkelen, gir han jo full sikt selv om skipperen bare ser skyer... Sitér dette innlegget Link to post
Holte End Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 står en Pershing 64 tilsalgs hos Aker Yachts i Oslo, kan det være denne? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35647790 Får jo håpe det er en potensiell kjøper som "ville teste motoren" Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 De har nok ikke klart å lakkere stripe på den så fort, selv om det kanskje hadde vært lurt etter den omtalen båten her har fått Sitér dette innlegget Link to post
Murphy's law Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Hva med å innlevere en anmeldelse? Har du navn, registreringsnr? Trur det blir vanskelig ..... Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
VannTro Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Dette er det verste jeg har sett og hørt om på lenge. Å diskutere bruken av trimflaps er lite relevant. Når man konkluderer med at det ikke er snakk om personskade er det også noe vi ikke vet med sikkerhet. Denne båtføreren holder helt klart ikke sikker avstand til båter han passerer. Båten forflytter seg også så fort at han kan komme overraskende på mange bakfra. Om man er ute i en liten snekke og får dette beistet forbi seg så er det slett ikke sikker man rekker å endre kursen mot hakkbølgene før det er for sent. Med overflatedrev blir også hekksjøen så krapp at det er nok til å kaste hvem som helst ut av setene i en mindre båt med de konsekvenser det kan medføre(brukne ribben/blåmerker/utslåtte tenner). Denne båtføreren har antagelig aldri selv vært i motsatt situasjon og forstår antagelig ikke problematikken og faren han utsetter andre for. Her kan man sikker diskutere fartsgrenser, men det er helt uinteressant så lenge denne båten passerer alt for tett på andre båter. Når det i tillegg har vært ropt an masse på VHF om situasjonen er det ingen tvil om at mange har oppfattet denne hasardiøse ferden som en fare for andre på fjorden ! Her er det totalt mangel på sjømannskap.......og vett ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
svebe Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Neida det er flotte saker med overflatedrev serru. Ta en titt på denne f.eks. En mindre utgave men dog samme greia Ser den! Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Om vi snur litt på dette gutta... bølgen til den der i 15 knop, vs 35.... jeg vil MYE heller ha den forbi i mest mulig fart hva bølgehøyde angår Mr lingefan, du har juksbåt... din tåler jo sjø! også fra andres båter... da slipper du bli så plaget ;) Ser ikke heeeelt problemet, hadde en fantastisk fin båthelg selv om vi måtte fendre opp med 8 fendere mellom båtene på hver side p.g.a. mye "aktivitet", bare koselig å se at alle hygger seg :) Pershing 62 er jo forøvrig ikke noe som drar i plan på 2 sekunder, så du må ha sett båten komme en stund. Om den da holdt rett kurs, kunne du endret om du var veldig rett for bølger og hadde porselensvarene ute. Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Pershing 62 er jo forøvrig ikke noe som drar i plan på 2 sekunder, så du må ha sett båten komme en stund. Om den da holdt rett kurs, kunne du endret om du var veldig rett for bølger og hadde porselensvarene ute. Sånn helt teoretisk har vel selv (halv)planende båter har vel mulighet til å manøvrere og svinge, ikke bare gå rett frem? Og i 35knop går ting passe fort, så kommer vel langt mer overraskende på da enn i lav hastighet? Og om ikke annet; selv om man ser den på langt hold forventer man vel ikke akkurat den hastigheta? Ellers litt OT, men en passe straff/dressur/opplæring av skipperen burde vel vært å tatt han med på en hyggelig dag på sjøen med RIB og sjørafting for demonstrasjon av bølger og sånt. Bare med en liten modifikasjon tilsvarende gjort i utdrikkingslaget til en bekjent; han satt i liten gummibåt hengende etter RIB'en Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Hva har det med saken å gjøre at det tar tid før den kommer opp i plan? Den kan jo ha ligget i plan fra Hirtshals for et vi vet. Er ikke alltid så lett å få med seg at noe stort og uventet kommer bakfra der man ikke venter det. Det skal ikke bagatelliseres at folk gir faan, og setter andre i fare. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 (redigert) Trådstarter skriver jo "ser den kommer mot oss" og "tror den slakker av snart" Om du ikke får med deg 62 fot båt, med overflate drev..... ? Hvordan skal du få med deg kajakk folket? småbåter? vannscootere? Føler inlegget er overdramatisert, og at folk kaller på VHF'en betyr ikke nødvendigvis SÅ mye, de gjør jo det på danskebåten, kielferga, masse charter båter osv. Til og med når flagget skal ned kl9 føler jo noen luringer at VHFen er egnet. At kjøringen ikke var optimal for en overfylt oslofjord i helgen er det nok ingen tvil om, men å anmelde, true, vold osv... ikke sansen for slikt. Ref inlegg om rib og bølgehøyde, kapteinen på skuta var nok veldig klar over båte bølgehøyde og alt så tror neppe han får seg noen overaskelse der. RIB rafting er forøvrig ganske stusselige greier, vi får jo knapt bølger i oslofjorden, må ut forbi færder/langesund/jomfruland så begynner det bli gøy ;) Redigert 13.August.2012 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Håper noen leverer inn en anmeldelse i denne saken. Da kan også politiet/myndigheter få vist at de mener det de sier om sikkerhet til sjøs. Politiet i f eks Aust-Agder prøver "desperat" å vise at de er på sjøen. Dette gjør de med hyppige oppslag i Agderposten hvor det står å lese hvor mange de har kontrollert og hvor mange de har bøtelagt. Vi som har vært på sjøen i dette området i hele juli vet jo at politiet nesten ikke har vært på sjøen. Avisoppslagene forsøker jo å skape et inntrykk av at politiet er ute på sjøen omtrent hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 (redigert) Føler inlegget er overdramatisert.... At kjøringen ikke var optimal for en overfylt oslofjord i helgen er det nok ingen tvil om, men å anmelde, true, vold osv... ikke sansen for slikt. Enig. Virker noe overdramatisert. Kan ha noe med prislappen på båten også kanskje? Hadde det blitt blåst opp på samme måte om det var en koselig bestefar i gammel ærverdig 45 fots halvplaner i samme situasjon som "glemte seg"? Dette området er min back yard, og jeg kjenner området godt. Tatt med 75-85 mm brennvidde, er nok dette langt lenger unna enn de 10 meterne det opplyses om i startposten. Ikke verdens mest hensynsfulle kjøring, det er greit nok, men ingen krise heller. Denne hendelsen er nord for Oust Brygge. Dette er noe innfor den politisk vedtatte 15 knop sonen som så godt som ingen følger, inkludert RSSR, politi og andre offentlige båter (ikke under utrykkning). Alle andre steder ville dette vært fri fart sone og betegnet som uttaskjærs. Jeg ville nok ikke hevet øyenbrynene så mye om dette hadde skjedd meg, enten jeg var ute med 20 eller 40 fot. Redigert 13.August.2012 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
MajorAndy Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Jeg tænker, at hvis man fik et par prøvesager ved retten om uansvarlig kørsel, så kunne man opnå at få etableret en juridisk rettesnor og en praksis for hvad der i praksis udgør "uansvarlig kørsel". Derfor ville det i princippet være en god ide at der KOM sager ved retten om dette, så politi og vi andre kunne få en praksis og dermed også færre diskussioner om hvad der er OK og hvad der ikke er. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 (redigert) Det er jeg veldig enig i. Men strafferammen er gjerne bøter, og kloke, uansvarlige båtførere lar ikke en slik sak gå tilretten. Blir så mye styr og kostnader av det. Redigert 13.August.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Folk har veldig forskjellig holdning ja, noen viser fingern, noen vinker, smiler, gir tommel opp, skal snakke på brygga, legger seg longside for å snakke båt osv.... jeg er definitivt tilhenger av sistnevnte klasse, I havna der jeg ligger pleier jeg alltid ta tiden til å slå av en prat med "fjortisene" i jolle som vil titte og snakke motor. Verden blir så mye bedre da :) Forrige lørdag tror jeg forresten det var rekord i lovbrudd ut det sundet der, jeg kom inn fra oslo, regnet kom fra asker, ca 100+ båter dro fra middagsbukta samtidig, alle over 15 knop ;) hysterisk syn. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 (redigert) Helt vanlig syn når alle skal hjem på søndag med regnet i ryggen. Regner med at noen av de som ville korsfeste Pershing fyren er blandt de som selv gjerne holder (halv)plan samme sted når mor vil hjem før regnet ;) Redigert 13.August.2012 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
-morten- Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Det er vel lite trolig at politiet forfølger dette. Men at dette er en viktig sak er det jo ingen tvil om! Vedkommende båtfører burde fått en advarsel. Det er helt sikkert ikke bevisst bøllete kjøring, men heller at båtfører ikke har nok kunnskap om hva han driver med. Det som er lit rart er jo at du må jo ha kystskippersertifikat for å føre en så stor båt! Da bør båtfører kansje ha nok kunnskap. Uansett så handler dette om oppførsel og folkeskikk! Skal man teste toppfartt og sjøegenskaper er det ikke en egna plass i smale sund med stor båttetthet! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Eureka Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Det er jeg veldig enig i. Men strafferammen er gjerne bøter, og kloke, uansvarlige båtførere lar ikke en slik sak gå tilretten. Blir så mye styr og kostnader av det. det ryker vel et kystskippersertifikat også, dersom han innehar noen som helst form for papirer. Om ikke, så blir det vel en sperrefrist. Mannen vet nok både om VHF og trimflaps, dog er vel fører en av bajasene man treffer fra tid til annen som kan ha nytte av å bli konfirmert på ny. Sosiale sanksjoner fra folket på brygga kan nok svi mere enn bøter og inndragninger. Tap av borgerlig aktelse er vel en av de sterkeste sanksjonene. Kan ikke noen ta en telefon til angivelig forhandler ved Aker brygge, som nevnt, og forhøre seg om de har lånt ut båten? -er vel ikke mange av de båtene, så de har nok oversikt over hvem som eier den. -uansett er vel dette nok et eksempel på at det er bra for dokumentasjonen å ha et kamera for hånden ved cocpit. Gjerne med filmfunksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.