Jump to content

Pershing 62 i 35 knop 10 meter fra alle båter i Indre Oslofjord

Dykker

Recommended Posts

JA!! la oss alle filme/angi/anmelde hverandre, dette blir dritkoselig, det finnes jo kamerar som tar opp i loop, så har du alltid siste 10 min, fra alle vinkler... aj aj, dette føler jeg virkelig jeg har behov for i båten når jeg koser meg.

Remember remember, the 5th of november..

Jeg blir skremt både av angiverkulturen, jantefaktoren, truslene og hatet mange postere har.

Jeg har kanskje en anelese mere amerikansk mentalitet og har sjødyktig båt/generelt godt humør på fjorden, hadde nok gitt han tommel opp, overflate drev er og blir kult, og båten er fantastisk fin.

For meg som er født med strak aksel, kan noen forklare hva et overflate drev er og hvilke fordeler dette har i forhold til vanlig drev?

Vesentlig høyere virkningsgrad, mye mindre effekttap, MYE MYE MYE mindre bølger da du kan trimme drevene, få høyere fart, mindre våtflate osv, neeeesten like holdbart som strake aksler, overflate drev finnes på alt som er stort, og raskt. Vesentlig dyrere, fås ofte i 2 trinn så du utnytte motorene mer effektivt, dvs få høy fart i plan, og fortsatt få den i plan. Strake aksler er billig/solid, men langt fra optimalt.

Redigert av andersb (see edit history)
og kloke, uansvarlige båtførere lar ikke en slik sak gå tilretten.

He he, fiffig den der. :clap: :clap:

Ellers kan det virke som, basert på hva folk poster i diverse tråder vedrørende fart/bølger/støy, at man som fører av båt som går fortere enn ca 8 knop kan forvente å få fingeren ved passering av andre båter nærmere enn 500 meter.

Uglesett hvis man lader batterier i uthavn, med mindre det er solceller eller matros i tredemølle, nei forresten de puster og peser så fælt...

For ikke å snakke om hvis man ligger seg alongside eller bruker baupropell etter leggetid..... :thumbsdown:

Personlig har jeg fortsatt tro på å være veeeldig kresen i forhold til hva man irriterer seg over.

Kanskje også litt kresen med hvem sin irritasjon man tar inn over seg. :lol:

Så kan det godt være at denne skipperen i Pershingen kjørte uvørent, han mister neppe lappen av den grunn, det hadde ikke vert mange hurtigbåt kapteiner igjen med en slik praksis... :wink:

Redigert av Johannes (see edit history)

FireTrimax.jpg

Denne båten har fire Trimax overflatedrev fra Fabio Buzzi. Drives av fire Fiatdiesler på 600 hk hver. Fire stk. FB to-trinns gearbokser.

Overflatedrevet gjør at det iikke er noenting slik som drev eller braketter nede i vannet. Akslingen kommer ut av akterspeilet. Brukes gjerne sammen med kaviterende overflatepropellere. Propellere som kun skyver, ikke trekker. På en båt som vist av trådstarter er det bare jåleri.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Jeg har kanskje en anelese mere amerikansk mentalitet og har sjødyktig båt/generelt godt humør på fjorden, hadde nok gitt han tommel opp, overflate drev er og blir kult, og båten er fantastisk fin.

Jeg tror ikke du har noen mer "amerikansk mentalitet", men at du selv har en båt som går styggfort og er redd for reprimander fra andre. Mener å huske en tråd hvor du søkte reisefølge i marsjfart 40knop +.og hvor tråden til slutt bare endte opp i selvskryt. Hvis du bare bruker hodet når de er på fjorden og holder deg til lover og regler samt gir andre båter tid til å snu baugen mot bølgene(om du lager noe særlig sjø da) så går dette fint.

Båten trådstarter har referert til kan forvolde direkte skade på folk med den kjøringen han bedrev og da blir ikke dette en diskusjon om syting eller ikke. Du må skille på snørr og barter som det så fint heter.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Denne båten har fire Trimax overflatedrev fra Fabio Buzzi. Drives av fire Fiatdiesler på 600 hk hver. Fire stk. FB to-trinns gearbokser.

Overflatedrevet gjør at det iikke er noenting slik som drev eller braketter nede i vannet. Akslingen kommer ut av akterspeilet. Brukes gjerne sammen med kaviterende overflatepropellere. Propellere som kun skyver, ikke trekker. På en båt som vist av trådstarter er det bare jåleri.

Pershingen gjør nesten 50 knop, lykke til å få til det med strake aksler som peker nedover. Har du for stor dieselmotor til XRdrev, og nxt/#6'er drev, som man får ganske fort da det er så mye moment, er oveflate ca eneste reele alternativ for fart og effektiv fremdrift.

Jeg tror ikke du har noen mer "amerikansk mentalitet", men at du selv har en båt som går styggfort og er redd for reprimander fra andre. Mener å huske en tråd hvor du søkte reisefølge i marsjfart 40knop +.og hvor tråden til slutt bare endte opp i selvskryt. Hvis du bare bruker hodet når de er på fjorden og holder deg til lover og regler samt gir andre båter tid til å snu baugen mot bølgene(om du lager noe særlig sjø da) så går dette fint.

Båten trådstarter har referert til kan forvolde direkte skade på folk med den kjøringen han bedrev og da blir ikke dette en diskusjon om syting eller ikke. Du må skille på snørr og barter som det så fint heter.

At du og endel andre valgte å se det som selvskryt er talentløst i seg selv, tråden virket, og jeg fikk selskap både ned, og tilbake av hyggelige folk og hadde en knallfin tur forøvrig med utelukkende hyggelige folk i alle havner, som utelukkende var positive til både meg, reisefølget og båten min. At du/mange foretrekker å kjøre på tomgang rundt dømmer jeg ikke, da jeg jo ofte foretrekker det selv, men at du/andre snakker nedsettende om folk fordi de kjører A til B som transport er tåpelig.

Båten min er såpass liten/lett/ubetydelig på fjorden at den ikke lager noe bølger folk gidder rette snuta mot, så de fleste har vel ingen problemer med meg, utover at jeg jo er i 7 siffer klubben, som jo mange i seg selv automatisk hater.

Og om du ser inleggene mine ser du jo at at jeg også oppfatter kjøringen som lite optimal for en folksom dag på fjorden, men at jeg er i mot vold/trusler.

Tror nok jeg hadde stilt inn kastearmen gitt. Kunne godt spandert en god rødvin på skutesiden hans. Maken til idiot. Dessverre finnes det flere av hans slag.

Ja, det er helt åpenbart at han ikke er den eneste idioten på sjøen!

Har du navn, registreringsnr? Trur det blir vanskelig .....

Nei, men det burde vel ikke være helt umulig å oppspore denne båten, tross alt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Er det slått fast hva slags kjøring han bedrev da?

Tittelen minner om en krisemaksimeringstittel man kunne lest i VG: "Pershing 62 i 35 knop 10 meter fra alle båter i Indre Oslofjord"

10 meter fra ALLE andre båter i indre Oslofjord. Bildet slår helt klart fast at dette er vesentlig lenger avstand enn 10 meter, men kaskje 4-8 ganger så mye?

Uansett en betydelig overdrivelse som får denne saken til og lukte jantelov lang vei.

Som sagt før, ikke verdens mest hensysfulle kjøring, men det samme ser du omtrent hver dag på samme sted utført av større og mindre båter (selv RSSR og Politi) uten at noen hever øyebrynene av den grunn.

Ville ikke gjort det selv, men hadde ikke irritert meg et sekund heller om han passerte meg i samme situasjon.

Mistenker at båttypen er en sterk medvirkende faktor til at det blir blåst opp til de grader.

Mvh. SAP

10 meter fra ALLE andre båter i indre Oslofjord. Bildet slår helt klart fast at dette er vesentlig lenger avstand enn 10 meter, men kaskje 4-8 ganger så mye?

Uansett en betydelig overdrivelse som får denne saken til og lukte jantelov lang vei.

Når flere båteier har prøvd å kalle opp han på VHF og Tjøme radio har registrert dette, er det jo ikke snakk om noen vanlig ferd ut Oslofjorden! Jeg har liten tro på at det kun er tråstarter som synes dette var uvettig kjøring! Alle kan jo missgjøre seg i et og annet sund der man plutselig støter på uforutsette ting eller det dukker opp andre båter man ikke hadde reknet med.. Men når flere prøver å kalle deg opp fordi du kjører hasardiøst, så er nok ikke dette noen krisemaksimering! Jeg har stått til rors på Hauk Klasse MTB så jeg vet hva hekkbølger og hensynsfull kjøring går ut på!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg med flere la også merke til denne Pershingen på lørdag da den godt over 5 knop på vei ut av middagsbukta mens den "trengte" seg forbi en liten RIB. Avstanden var veldig kort synes jeg og RIB'en fikk husket seg godt i hekkbølgen.

Det så ut som tomgangsfarten for den båten lå en god del over 5 knop, men det går vel greit å justere farten ned til hensynsfullt nivå uansett ?

Lar meg normalt ikke plage av andres hekksjøer, og selv om Pershingen's var av de mer merkbare, var det farten i trangt farvann og nærheten til mindre båter jeg reagerte på.

Som passasjer med utsikt bakover, var det vannsøylen fra båten som fangen min oppmerksomhet. Båten var knapt hørbar (i eget kjølevannsbrus) før den var rett bak oss.

Det ble tidligere kommentert at en slik båt bruker tid på å komme opp i plan. Hvordan er det da å få stoppet eller foreta hurtige unnamanøvre med et slikt fartøy i høy hastighet?

En FjordTerne ble passert så nære at fører ikke rakk gjøre noe før sjøen fra Pershingen slo inn aktenfra.

Fasineres selv av kraft, fart og fantastiske kostruksjoner og fartøy - må være utrolig å ha noe slikt disponibelt. Men, det utløser også et særlig ansvar i forhold til bruk. Denne kjøringen oppfattet jeg uten enhver tvil som uforsvarlig villmannskjøring og særdeles dårlig sjømannskap (flere barn gikk rundt på fordekket da den passerte oss :nonod: ).

(Fikk nesten backflash fra hendelser med gamle "58" av denne episoden :thumbsdown: .)

Mvh Aquarius

Hvorfor får slike knehøner som denne idioten oppføre seg slik på sjøen?

... fordi de som oftest og desverre kan.

Jeg støtter forslaget om å levere inn anmeldelse, da dette i værste fall kunne hatt fatale følger ved f.eks at mann blir kastet ut av stol eller ut av båt om hekkbølgen er stør og kraftig nok og båtfører ikke rekker å få vendt baugen mot bølgene.

Det skulle nok ikke være vanskelig for politiet å finne båtføreren med bildet som trådstarter har lagt ut.

Forøvrig er jeg ikke veldig sjenert av hekkbølger, da jeg bestreber å holde god utkikk mens jeg er i fart. :yesnod:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

• 1 år senere...

Disse Pershing båtene er jo konstituert for høy fart og har dermed overflate propeller som lager denne vannsøylen bak. Og Drøbaksunnet er mer enn bredt nok til å holde 30-40 knop, selvom denne båtføreren helt sikkert burde ha tatt mye større hensyn av mindre båter. Men hadde han holdt 10-15 knop hadde han laget mye mer sjø enn i den gjør i 30-40 knop!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...