Jump to content

Pershing 62 i 35 knop 10 meter fra alle båter i Indre Oslofjord

Dykker

Recommended Posts

Har lagt merke til dette nils, flere trebåtvenner, og seilbåtvenner har irritert seg over hastigheten på båten min og at den går i plan, men da jeg jo bare har en skjærgårdsjeep kan de ikke irritere seg over hekkbølgen ;) Går heldigvis over når de får være med og prøve selv, og vi tidvis bruker båten som lettbåt når vi f.eks. er i middagsbukta og skal spise litt i vollen eller aker brygge, tror irritasjonen forsvinner da, og de ser nytten i noe som forflytter seg fra A til B innen rimelig tid, så man kan komme tilbake og kose seg i båtene deres.

Stor hastighet vil jo som du sier være evnt fare moment iaf fra rent fysikk perspektiv, men hva er stor fart? Skal vi si definisjonen er 100knop? ja man ser en og annen i indre oslofjord, men ytterst sjelden. En skjærgårdsjeep/whatever i 50-60knop er ikke superfarlig og volatilt. standard vannscooter gjør jo nesten 70... Jeg har gått i vannet i 3b og 3c båter, og vannscooter, og ja vannet er hardt i 60-70 knop, men man har jo redningsvest, og etter litt tumling er man oppe igjen. For en snegle, vil hastigheten til ett annet og raskere dyr oppleves som usikkert og farlig, mens det er for de helt naturlig og ufarlig

Irritasjon = misunnelse?

Ref hvor han kjørte worry II, var så gammel tråd, men gikk utifra at alle tok store/åpne delen igjennom drøbakk, iaf i en såpass stor båt, og evnt god fart. Noe han da tydeligvis ikke gjorde.

På generell basis synes jeg det er ekstremt mye sutring og baksnakking av andre" når man er på sjøen, noe som er en uting! er man på vei må man regne med sjø fra andre båter! Ikke ha maten, kaffekoppene og alt på 0friksjonsbordet du akkurat vokset og polerte for å få ekstra glatt, du er ikke på en flat parkeringsplass.

Må ærlig innrømme at jeg selv irriterer meg grovt over de som lager sjø inne i middagsbukta og lignende, så har ett snev av det selv dessverre, 5 knop burde byttes med NO WAKE på generell basis.

sitat sap_2000.. "Mistenker at båttypen er en sterk medvirkende faktor til at det blir blåst opp til de grader."

Redigert av andersb (see edit history)

andersb:

jeg tror du har misforstått litt. Med faremoment mener jeg ikke fare for båtførerern når han måtte ramle i vannet. Det dr**er jeg faktisk i. Jeg mener fare og irritasjon for andre som måtte befinne seg i nærheten. Og hadde jeg vært misunnelig kunne jeg for det jeg bruker på båt garantert ha kjøpt meg raskere båt enn de fleste.

Kanskje på tide å bli voksen?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

har hatt båt i indre oslofjord siden 1979

det er ikke noe stas lenger

antallet tullinger bare øker

har i det siste vært i båt i ryfylke og langs trøndelags kysten, og kontrastene

blir så store at jeg sist onsdag kjøpte meg en båt no 2 og sier takk for meg.

båt no 1 kommer sønnen min til å bruke og jeg finner meg nye farvann der en kan være i fred og slippe unna trengselen i andedammen. Kommer man seg forbi Stavanger blir alt bra, her bor kystens folk og ikke nyrike kontorister med for mye hester og for lite vett.

enda godt det ikke kryr av slike der nede hos dere (foreløpig iallefall)

Trippel rooster tail i 53 knop

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Selv har jeg en ganske stor evne til å unngå å la meg irritere når jeg er på fjorden. (En evne som pussig nok forsvinner når jeg kjører bil... :giggle: ) Men som tidligere "hurtigbåt"-eier

(riktignok langt fra denne størrelsen) så kan jeg verken fatte eller begripe hvorfor det er så vanskelig for enkelte å ta hensyn til andre... Ja, det er bølger på sjøen. Det betyr IKKE at det er greit å lage lokale tsunamier og skape ubehag og farlige situasjoner for andre bare fordi du ikke gidder å legge kursen om noen grader, eller tilpasse farten din etter trafikk og forhold!

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Er så ufattelig glad for at jeg slipper å utøve mitt båtliv inne i andedammen sørfor.Dette er heldigvis ikke et tema enda på vestlandet.Ved slike forhold som her beskrives tror jeg at jeg hadde funnet en annen hobby...

Det er beklagelig, at alle de som ikke bruker farvannet "sørpå", får et innntrykk av at det er ragnarok her nede. Dette er noe jeg ikke kjenner meg igjen i overhodet. Det sier seg selv, at der det bor mye folk, vil det nødvendigvis bli mer uenighet og diskusjon om hva som er bra, eller ikke bra. I det store og hele, er jeg godt fornøyd med hvordan folk oppfører seg, og vi har rundt 100 døgn i båten pr. sesong, og da ser vi tross alt en del båter utpå.

Det er beklagelig, at alle de som ikke bruker farvannet "sørpå", får et innntrykk av at det er ragnarok her nede. Dette er noe jeg ikke kjenner meg igjen i overhodet. Det sier seg selv, at der det bor mye folk, vil det nødvendigvis bli mer uenighet og diskusjon om hva som er bra, eller ikke bra. I det store og hele, er jeg godt fornøyd med hvordan folk oppfører seg, ........................

:yesnod: Tiltredes! Og til dere som er glade for ikke å ha båt i farvannet sørpå:

I andedammen hos oss har vi som regel bedre vær og varmere sommere enn i resten av landet .....

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Så varmt og fint som det er der nede skulle man tro at alle greide seg med åpne mindre båter :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Så varmt og fint som det er der nede skulle man tro at alle greide seg med åpne mindre båter :giggle:

De skikkelig store båtene har ikke hjemmehavn i indre Oslofjord. De må du vestover for å finne. Det er en myte at det er så voldsomt mange store båter i indre oslofjord.

Da vi lå i Skagen for noen år siden, la vi merke til at de ordentlig store båtene som ankom,i hovedsak kom fra vestlandet.

Selvom det varmere her, enn i f.eks. Troms, så liker vi ikke å sove under åpen himmel :giggle:

Er så ufattelig glad for at jeg slipper å utøve mitt båtliv inne i andedammen sørfor.Dette er heldigvis ikke et tema enda på vestlandet.Ved slike forhold som her beskrives tror jeg at jeg hadde funnet en annen hobby...

Problemet med Oslofjorden er først og fremst at den er lang, tynn og det blåser stort sett motvind. Ikke at det er andre båter der ... synd jeg ihvertfall da.

Båten hører vel til i Oslo på aker brygge. Ikke mange Persing 62 fot`re med vannskuter stående på badeplattformen. Forrige helg lå den i Tønsberg, utenfor restaurantene. Da var det 6-8 "gutter" om bord med meget høy "snipp". Og en noe eldre utgave av samme type snippegutter. (ps! de oppførte seg bra da)

Båten er vel til leie med/uten skipper gjennom firma :............. ( søk selv på Google.no "persing 62 aker brygge")

Redigert av litt peiling (see edit history)

Jeg vil si at rundt åtte av ti av de store båtene man ser i havner som f.eks Lillesand er fra Vestlandet og Nordvestlandet. Det fremgår av havn som oppgis på hekken på disse skipene. Overraskende mange av disse igjen føres av ganske unge menn med kone og små barn ombord så noen kommer åpenbart tidlig til pengene der borte. Av en eller anen grunn ser man de ikke like ofte i uthavner. Det er nok en myte at de rike bare kommer fra Østlandet eller nærmere bestemt Oslo med nabokommunene Asker og Bærum.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Tja? Her nede på Læsø havn er de klart største cruiserne fra Hamar faktisk. Kom glidende inn to stk nyere 70-fots Fairline Squadron her forrige dagen, begge fra Hamar.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...