Jump to content

Noen spørsmål rundt service/vinterlagring osv.

bergetun

Recommended Posts

Hei,

Jeg er en nokså uerfaren båteier, så jeg håper dere kan svare på noen spørsmål jeg har rundt dette med service og vinterlagring av båt. :)

Planen er å la båten min ligge ute i vinter, sånn at jeg har mulighet å bruke den på fine høst og vinterdager, men regner ikke at vi får så mange av disse her på Vestlandet, så båten blir nok ikke brukt så veldig ofte på den årstiden.

Litt bakgrunns-info:

Båten: En Amerikansk Rinker 260 EC med Volvo Penta D3-190

Havnen : Båten ligger i "isfri" havn. Dvs, det kan være litt is der, men de fleste andre båter på denne brygga ligger ute.

Så til spørsmålene.

1. Er det vanlig å ta service på motor og drev nå på høsten, eller er det like greit å vente til våren igjen?

2. Hva med bunnsmøring og polering av skroget. Skal jeg ta dette nå på høsten, eller vente til båten skal på land for vårrengjøring?

3. Når båten ligger ute om vinteren så blir vel kalesje falmet og stygg fra vær og vind. Skal jeg pakke båt med kalesje inn i presenning?

4. Er det best at båten går i vinterdvale med havnekalesjen eller "camper" kalesjen ?

5. Har lest litt om vinterkonservering av disse motoren. Om Båtens skal ligge ute, så må denne prosedyren gjøres hver gang jeg har brukt den.

6. Skal jeg ha litt varme i motor-rom i vinter ? Hva med kabinen framme ?

Det viktigste er vel at kjølevannet inneholder nok frostvæske, ferskvannstank er tømt, evt.septik likeså. Litt varme i lugaren for å unngå fuktighet kan være greit. Her på Nordvestlandet er sjøen alltid så varm at båten får en liten lunk nedenfra selv om lufta holder 8-10 minus i noen dager. Jeg bruker båten gjennom hele vinteren og ser egentlig ingen grunn til å ta vinterkonservering. Plastpressenning over kalesjen er greit, da blir det lettere å få av eventuell snø. Min båt er av tre, så den stiller vel høyere krav til snømåking enn en plastbåt...Vedlikeholdslading av batterier er kjekt å ha, stengte bunnventiler når båten er forlatt. Kos deg med båten i vinter, det kan bli mange fine vinterdager!

• 1 år senere...

Gammel tråd, men kaster inn et spørsmål her også ang. konservering osv.

Etter flere problemer med båten så har bruken vært svært liten. Driftstimer på motoren denne sesongen tror jeg ikke har overskredet 15(!) timer engang.
Før den ble sjøsatt hadde motor en full service (olje, dieselfilter, impeller og kilrem) samt belger og anoder ble byttet i tillegg av verkstedet som utførte en større jobb på styringen i transom. I ettertid ble også begge reimene byttet da disse var slitte og glemt byttet.

Det jeg lurer på er bare, hvor mye konservering/service trenger denne motoren for vinteren og klargjøring til neste sesong?

Mercruiser 4.2 D - 98 modell.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...