Jump to content

VP280 V8, vann i 2 sylindere, er årsaken defekt eksosklaff?


Per1234

Recommended Posts

Hele havet er fult av disse belgene, uten at det gir vannintrenging til alle båtene som har mistet de. Jeg tror du har ett mer alvorlig problem enn bare klaffen. Det spørs om riserne dine er for lave, i og med at de kan tillate vannintrenging. Det finnes forlengelsessett å få kjøpt, nettopp pga slike ting som dette. Riserne skal ha en viss høyde fra vannspeilets nivå, vil du finne ut spør du VP eller søker på nettet.

Link to post

Dårlige manifolder/risere er vanligste årsak til vann i sylindere, og dersom de er omtrent like gamle er det ikke uvanlig at de ryker først på ene siden uten at du merker noe særlig til det, deretter ryker andre siden rett etterpå og du får problemer.

Ofte er det pakningen mellom riser og manifold som tærer vekk, men de bør trykktestes for å sjekke at de ikke lekker innvendig.

 

Eksosklaffene har en tendens til å forsvinne etterhvert, og en skikkelig bølge inn mot hekken mens båten ligger fortøyd kan gi vann i sylinderene.

 

En annen mulighet er at du ikke har konservert skikkelig og har sprekker, toppakning kan det nødvendigvis også være, men det er ytterst sjelden, og nesten uhørt at det lekker likt på begge sider fra begge pakningene.

 

Belgen fåes både med og uten klaff, og mange nyere modeller av VP motorer har ikke klaff i det hele tatt, så det er normalt liten sjanse for at det kommer vann inn den veien, og det lille som finner veien gjennom drevet, transomen, bukkehornet, risere, manifolder, ventiler osv. og inn i sylinderne blåses som regel rett ut når motoren startes igjen, så jeg ville jeg nok tatt en grundig gjennomgang av risere og manifolder, som i følge VP normalt har en levetid på rundt 4 år, mens belgen skal byttes annenhvert år, så det er vel bare å kjøpe ny belg med klaff til neste vår.

 

Det er mulig denne sevicebulletinen fra Mercruiser kan være interessant ?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Takk for nyttige innspill. Ser for meg at det blir ny eksosbelg med (ny klaff) + at risere og manifolder skal undersøkes med tanke på å bytte. Ja takk, begge deler, altså. Forlegnelsessett til riserne skal jeg undersøke nærmere, men det oppsettet som er har vært i mange år, og trolig siden båten var ny.

 

Har også en ide om at den gamle eksosklaffen henger med, men er defekt. Opplever at motorlyden "lukker seg" ved fullt gasspådrag, og at farten ikke som forventet. Ser altså for meg at den hverken lukker seg helt eller åpner seg helt. Interessert i synspunkter på dette. Groing?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...