Per1234 Startet 13.August.2012 Del på Facebook Startet 13.August.2012 Vann i to sylindere, en på hver side (VP V8). Eneste logiske forklaring så vidt jeg forstår er at det har kommet vann gjennom eksosløpet. Mens båten lå fortøyd. Noen som har erfart dette, og som kan komme med tips? Ser for meg at drevet må av og en klaff byttes? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 Vel klaffen ligger enten i eksosbelgen eller ytterst på antikvatitasjonsplata så du trenger da ikkje å ta av drevet.. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 Hele havet er fult av disse belgene, uten at det gir vannintrenging til alle båtene som har mistet de. Jeg tror du har ett mer alvorlig problem enn bare klaffen. Det spørs om riserne dine er for lave, i og med at de kan tillate vannintrenging. Det finnes forlengelsessett å få kjøpt, nettopp pga slike ting som dette. Riserne skal ha en viss høyde fra vannspeilets nivå, vil du finne ut spør du VP eller søker på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 (redigert) Dårlige manifolder/risere er vanligste årsak til vann i sylindere, og dersom de er omtrent like gamle er det ikke uvanlig at de ryker først på ene siden uten at du merker noe særlig til det, deretter ryker andre siden rett etterpå og du får problemer. Ofte er det pakningen mellom riser og manifold som tærer vekk, men de bør trykktestes for å sjekke at de ikke lekker innvendig. Eksosklaffene har en tendens til å forsvinne etterhvert, og en skikkelig bølge inn mot hekken mens båten ligger fortøyd kan gi vann i sylinderene. En annen mulighet er at du ikke har konservert skikkelig og har sprekker, toppakning kan det nødvendigvis også være, men det er ytterst sjelden, og nesten uhørt at det lekker likt på begge sider fra begge pakningene. Belgen fåes både med og uten klaff, og mange nyere modeller av VP motorer har ikke klaff i det hele tatt, så det er normalt liten sjanse for at det kommer vann inn den veien, og det lille som finner veien gjennom drevet, transomen, bukkehornet, risere, manifolder, ventiler osv. og inn i sylinderne blåses som regel rett ut når motoren startes igjen, så jeg ville jeg nok tatt en grundig gjennomgang av risere og manifolder, som i følge VP normalt har en levetid på rundt 4 år, mens belgen skal byttes annenhvert år, så det er vel bare å kjøpe ny belg med klaff til neste vår. Det er mulig denne sevicebulletinen fra Mercruiser kan være interessant ? Redigert 13.August.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Per1234 Svart 14.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2012 Takk for nyttige innspill. Ser for meg at det blir ny eksosbelg med (ny klaff) + at risere og manifolder skal undersøkes med tanke på å bytte. Ja takk, begge deler, altså. Forlegnelsessett til riserne skal jeg undersøke nærmere, men det oppsettet som er har vært i mange år, og trolig siden båten var ny. Har også en ide om at den gamle eksosklaffen henger med, men er defekt. Opplever at motorlyden "lukker seg" ved fullt gasspådrag, og at farten ikke som forventet. Ser altså for meg at den hverken lukker seg helt eller åpner seg helt. Interessert i synspunkter på dette. Groing? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 14.August.2012 Del på Facebook Svart 14.August.2012 (redigert) Hva motorlyden lukker seg betyr er slett ikkje godt å tyde. Men om du har effekten eller ei ser du på turtelleren når du kjører i et oppsett som har vært i mange år.. Og farten er vel aldri som forventet Redigert 14.August.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.