Jump to content

Eddik i septiktank.

Lady B

Recommended Posts

Dette må ha hatt andre grunner enn behandlingen med eddik. Og eddik er ikke beregnet til å løse opp "guff", men steinhard urinstein. Hva er tanken din laget av forresten? Eddik er riktignok en syre, men en flaske 35% kan umulig etse hull i en tank uansett materiale. Det er ikke saltsyre eller svovelsyre det er snakk om her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du har helt rett. Innlegget var mest skrevet for å dele mine frustrasjoner med noen. Tanken er laget av rustfritt stål, ca. 1,5 - 2mm tykk. den er ca.25 år gammel. For et par uker siden lenset jeg tanken med den manuelle pumpa. Etter noe pumping hørte jeg at pumpa pumpet ut luft, da det surklet under båten. Stengte bunnventilen og regnet med at alt var OK. Et par dager etterpå fant jeg ut at det luktet kloakk i båten. Fikk da avdekket septikltanken og ved å banke på den fant jeg ut at det fortsatt hørtes ut som den var full. Da tenkte jeg på dette med eddiken, og kanskje det var mulig å lense mer, for jeg måtte jo finne ut hvor lukta kom fra. Det gikk som det gikk. Når jeg nå banker på tanken kan jeg høre at den er mer eller mindre tom. Teorien min er at det sannsynligvis er blitt en lekkasje, eller en slags tæring (det er trebåt) i bunnen av tanken. denne har vært såpass liten at noe inne i tanken, kanskje papir, har holdt tett. Da jeg begynte å røre opp i dette med lensepumpa gikk det opp såpass at det ble lukt, men ikke noe direkte lekkasje. Eddiken løste muligens opp som planlagt, selv om resultatet ikke ble helt som planlagt...Det bør legges til jeg har hatt båten i ca. 10 mnd. Vi har brukt toalettet kun et par ganger. Sist jeg lenset tanken var ifjor høst for å unngå frostskader. Forøvrig sto det på varme inne i båten i vinter.

Alt dette er bare teorier, må nok ut med tanken for å finne årsaken... og koble toalettet direkte til bunnventilen i mellomtiden..

Når det gjelder belegningstein så er salmiak også veldig effektivt, tar ugresset ved roten...

Hmm muligens det var det jeg skulle kjøpt, :thumbsup:

Så kan jeg bruke edikken på tankene ombord.

-----

Fruen/admiralen sier Edikken er veldig god mot løvetann. så får vel teste begge utgavene.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Hei,

Er det noen som kan gi en beskrivelse på hvordan eddiken skal brukes? Jeg har 10m septikslange og er mer bekymret for at denne skal gå tett en selve tanken.

Hadde tenkt å bruke ei flaske 35% og fylle opp skåla med ferskvann. Blir dette passe styrke?

Så hadde jeg tenkt å skylle ned til det var bare litt igjen i skåla og la det stå. Hvor lenge bør det stå i slangen? Kan den stå fra søndags kveld til fredag?

Har plast tank så jeg er ikke bekymret for denne

Selv benytter jeg eddik på følgende måte:

Kjører toalettet 3-4 sekunder, mens jeg lar det renne en liten stråle fra flasken. Dernest stopper jeg spylingen og putter en liten skvett i skåla til slutt.

Det går med en knapp 1/4 flaske hver gang. Dette er en prosess jeg bare benytter når båten ikke skal benyttes etter helger eller ferier. Under bruk passer jeg på å fylle godt etter med vann slik at jeg er rimelig sikker på at det bare er vann i slangen.

Når du har 10 meter med septikslange ser jeg utfordringen, jeg har 1,5 meter. Du bør nok belage deg på å bruke 1/2 flaske eller mer.....og kanskje litt eddik hver kveld etter siste besøk.

En telefon til Hvedding/Idun og forhøre seg om storinnkjøp hadde vært på sin plass. Eventuelt ny plassering av tanken.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Takk for svar VannTro

Dette er en 5 år gammelViksund 340 så det er vel ikke veldig aktuelt å bygge om. Fyller alltid ferskvann i hele slangen før jeg forlater båten, men under ferie og langhelger spyles det minimalt for at tanken ikke skal gå full og da er det alltid mye urin i slangene. Etter fem år ser jeg for meg at det sikkert er endel urinstein og at denne burde fjernes. Forøvrig bruker jeg den blå aquakjem sanitærvesken og har aldri hatt vond lukt fra toalettsystemet.

Nå husker jeg ikke prisen på 35% eddik, men det går fint å bruke en skvett syre av et annet slag også, f.eks saltsyre fra jernvaren. Men bland den litt (husker heller ikke i farten om en skal ha vann i syren eller syre i vann for at det ikke skal sprute opp) før du heller en skvett i dassen. Prisen på saltsyre husker jeg ikke heller i farten. Men prinsippet er at urinstein er en kalkforbindelse, og kalk løses opp av alle typer syre.

Lars H.

pt. Rörö Sverige

webcam fra båten

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

En diffusjonstett septikslange er ikke det rimeligste du kan kjøpe så da tror jeg jeg ville gjort følgende: En liten skvett eddik i skåla etter bruk, så får du den blandet inn i slangen neste gang toalettet benyttes. For ikke å få urimelig høyt forbruk av eddik kunne du kanskje satt et lite ml. målebeger ved siden av eddikflaska og blitt enig med brukerne om at så-og-så mange ml. er nok.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

husker heller ikke i farten om en skal ha vann i syren eller syre i vann for at det ikke skal sprute opp

Syre i vann! For guds skyld syre i vann! Du vil starte på lavest konsentrasjon og øke den.

Edit: "Framtia" kom meg i forkjøpet der ja..

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Registrer at proffene har gått bort fra fosforsyre og over til sitronsyre iblandet litt andre kjemikalier. Men i all hovedsak sitronsyre.

Sitronsyre er vel rimelig greit å få fatt i, de selger det i pulverform på apoteket, gjorde det før i alle fall...

Så blander du ut selv.

Sitronsyre er også mye snillere mot omgivelsene enn mange andre syrer.

Ved neste korsvei har jeg tenkt å prøve det i en 30% løsning.

Det er godt mulig at eddik virker forebyggende, men min erfaring er at det ikke er noe godt alternativ for å rense et nesten tett system.

Helt rett Johannes, eddik er et forebyggende middel. Skal du åpne systemer tilstoppet av urinstein, må det andre metoder til, sterk syre og mekanisk behandling.

Jeg kjøpte en liten plastbeholder med sitronsyre på mitt lokale apotek. Innholdet er i pulverform. Beholderen ligger i båten og jeg husker ikke hvor mye pulver den inneholder, men den rommer nok en desiliter eller to. Tanken var å bruke sitronsyren forebyggende for å hindre/minske dannelse av urinstein i septikslangene. Alt var nytt i 2010 og vi skyller med mye vann når vi bruker toalettene, samt skyller gjennom med ferskvann når båten skal ligge litt i hjemmehavn, så vi har ingen problemer per i dag (og vil gjerne slippe tette rør i fremtiden). Det dreier seg om vanlige manuelle Jabsco toaletter med stor skål som tar 6 til 8 liter vann hvis jeg fyller helt opp til kanten.

Hvis jeg pumper en skål med ferskvann gjennom først og så fyller skålen en gang til med ferskvann, hvor mye sitronsyrepulver bør jeg helle oppi? Jeg har absolutt ingen anelse om det dreier seg om en teskje eller hele boksen. :blush: Jeg vil så la dette stå til neste gang vi skal ut med båten, alt fra en liten uke til tre fire uker.

Kan noen med litt forstand på kjemi gi meg noen retningslinjer?

Nå er det vel liten vits i å ha en syreblanding stående i en porselensdass, det er stort sett i slangene til tanken og ut derfra det gror urinstein. En annen sak er at det er lurt å ha ferskvann stående i doskålen mellom hver helgetur og ikke sjøvann. I løpet av en uke med varm båt lukter ofte den skvetten med sjøvann råttent og en må lufte godt ut. Med ferskvann i skålen slipper en denne lukten.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...