Jump to content

Eddik i septiktank.

Lady B

Recommended Posts

Hva er egentlig årsaken til dannelse av urinsteinen? Har i mange år hatt separasjonsklosett på hytta ( fast stoff i kompost, urin via slange til tank), men dette har aldri vært et problem. Hvorfor dukker dette plutselig opp i båten? Er det saltvannet? Ville problemet kommet bort ved fersvannsspyling av toalettet?

det slipper du med en skvett eddik også Lars......det var tanken min og hva jeg gjør.

Det er blandingen med salt Lady B. har du mer ferskvann enn du trenger(stor tank) kan du benytte det og slippe problematikken.

Tror noen her har 3-veis ventil og kan bytte mellom fersk og salt. En fordel om man går tom for fersk :wink:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Nå er det vel liten vits i å ha en syreblanding stående i en porselensdass, ...

Ja, det er det selvfølgelig. :giggle: Jeg glemte å skrive siste trinn i prosessen, som er å pumpe den siste skålen tom slik at denne skal stå i rørene til neste gang vi skal bruke toalettet og da forhåpentligvis holde disse frie for urinstein. Vi pleier ikke å ha vann stående i selve skålen, selv om litt ferskvann neppe gjør den store skaden. Råttent saltvann har jeg kjent lunkten av og det lukter noe helt annet enn saltvann.

Men hvor mye sitronsyrepulver skal jeg helle i skålen?

Redigert av Frode S (see edit history)

Min bruk av eddik er ca 2 dl blandet i ei 10 l bøtte med ferskvann som jeg så slår i tomt toilett og så pumper til nesten tomt. Da står det eddikvann i hele systemet (ca 4 m) til neste gang jeg skal ut med båten :-)

Effekt? Aner ikke. Men uansett sikkert bedre enn å ikke gjøre noen ting!

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

• 2 uker senere...

Noen som har negative erfaringer med eddik og andre syrevarianter til dette formålet? I vår båt går dospylingen forbi/gjennom 3 typer plast, 2 typer gummi og 2 typer metall. Noe av dette som angripes av eddiken eller annet krumelurium som er forelått i tåden?

Bare du ikke gjør som jeg gjorde, og forsøkte å slo to fluer i ett smekk : tilsatte eddik og salmiakk samtidig i do-skåla.

Det var ikke gøy :worry:

Hmm... Det er lenge siden jeg hadde kjemi på skolen, men jeg husker at klorin og salmiakk skulle man ikke blande. :nonod:

Men, kan man blande eddik og klorin? Formålet er å la litt eddikblanding stå i slangene og så fylle vann og klorin i tanken fra utsiden. Da vil jo litt av dette blande seg i tanken, men håpet er å unngå urinstein i slangene samtidig med å få ren og luktfri septiktank. To fluer i en smekk! (Så lenge dette ikke blir til farlig gass eller det som verre er...)

Hva er egentlig årsaken til dannelse av urinsteinen? Har i mange år hatt separasjonsklosett på hytta ( fast stoff i kompost, urin via slange til tank), men dette har aldri vært et problem. Hvorfor dukker dette plutselig opp i båten? Er det saltvannet? Ville problemet kommet bort ved fersvannsspyling av toalettet?

Urinstein er krystaliserte urin/kalcium-salter. Dannes når urin kommer i forbindelse med vann som inneholder kalk/kalcium. Om du bruker ferksvann til å skylle ned med vil du minske problemet, så sant da ikke ferskvannet er hardt og kalkholdig. Bruker selv oftest ferksvann og har til nå ikke hatt noe problem med urinstein. En annen årsak som også Lars nevner er at jeg slipper den råtne lukta fra sjøvann som har stått i toalettskåla.

Ser gang på gang at 35% edikk hovedsakelig er til forebygging. Da jeg kjøpte båten min for noen år siden fikk jeg problemer me toalettet allerede på hjemturen. Dette hadde nok tidligere eier også også hatt, da det viste seg ved nærmere ettersyn at han hadde skiftet hele toalettet i hu og hast før overlevering. Etter en del "drittarbeid" fant jeg ut at det var septikkslangen som var tilnærmet tett. Etter råd herfra BP forsøkte jeg 35% edikk som jeg lot stå i slangene for så å bruke dusjen med ferskvann. Gjenntok denne "behandlingen" noen ganger og det kjentes som alt løste seg opp. Vi har nå benyttet dette problemfritt i fem sesonger nå. Bruker en god dasj i skålen ved jevne mellomrom og skyller da med ferskvann fra dusjen. Ellers til nedskylling etter bruk av toalettet benyttes saltvann..

Nå var vel ikke det produktet du henviser til ole-m ment for septiksystemer? Selv skriver de om CID 2000: Spesielt utviklet for desinfeksjon av drikkevann og for å fjerne organisk/uorganisk materiale fra drikkevannsystemer - vannrør, nippelrekker, drikkekopper, vannrenner, reservoarer osv.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nei, desinfeksjon av septiktanker har ingenting for seg. Det blir som å vanne i Sahara... Nedi septiken er det alt annet enn sterilt! CID2000 er imidlertid sur, slik at den vil ha en oppløsende effekt på det vi snakker om i denne tråden. Men da kan man sikkert vel så gjerne bruke eddik, vil jeg tro. Jeg regner med den er billigere en CID2000 (?)

Har gjort et lite ekspriment og fikk en liten ekstra jobb :worry: som jeg gjerne vil dele med dere. Båten en Viksund 340 er 5 år gammel, Jeg har hatt båten i 2 sesonger og vi skyller alltid septikktanken 2 ganger med fersktvann før båten forlates. Hva som har skjedd de første 4 sesongene vet vi ikke, men båten har vært lite brukt. Septikslangen er 5 meter lang og 25 mm innvendig. Fikk en feil på toalettpumpen i høst, og da den skulle repareres så jeg at det var et tynt lag 0,5 mm urinstein i slangen. Systemet var ellers åpent og dopumpen tømte doen relativt raskt.Tenkte at urinsteinen måtte jeg prøve å få fjernet. Lagde en coctail med 10 liter van og en flaske 35% eddik. Lot dette stå i slangen fra søndags kveld til fredag. Systemet ble potte tett. Prøvde å stake med stakefjæer og fikk den igjennom, men pumpen klarte ikke å tømme doen for vann. Demonterte slangen og banket lit på den og slo den mot berget. Det som løsnet var brun guffe/pulver som jeg tror besto av mye papir.

Etter dette var fjernet funket doen selvfølgelig bedre en før. Hva var det jeg ville dele med dere da?

- Eddikk brukes som noen her ga meg råd om, etter hver helg, og ikke som en coctail.

- Stakte i 4-5 timer. Ser på dette som bortkastet arbeid

- Å ta ut slangen var mye mindre arbeid en antatt 2 timer

- Bank slangen mot berget eller slå på den med bredsiden av en hammer da løsner alt

- Tredde en vanlig hageslange igjennom septikslangen etterppå for å sikre at den var åpen

- Neste gang kjøper jeg ny slange istedenfor å tømme tømme den gamle :yesnod:

Jeg har valgt å legge meg på løsningen til JRK; en del av prosedyren når jeg legget båten i hjemmehavnen er at jeg sender gjennom 3-4 l ferskvann. Urinstein dannes av blandingen urin/ saltvann. Steindannelsen skjer når saltvann og urin står i slangen. Det aller meste av tiden ligger båten i hjemmehavnen. Den tiden slangene eksponeres for saltvann/ urin er når jeg er på tur. Med denne prosedyren skulle slangene holde en stund. Forrige slange (da jeg ikke hadde noen prosedyre utover at generalen slengte litt eddik i toalettet når hun husket det) holdt i 5 år. Etter 5 år er det vel i alle fall grunn til å skifte slangene, jeg går ut fra at deres evne til å holde igjen for lukt synker over tid.

Jeg innrømmer glatt at dette kanskje er et dristig eksperiment, lover å si fra hvis det går galt. Hvis det fungerer godt, så blir det så lenge til at jeg har noe å melde at jeg antakelig har glemt det.

Laholm

• 2 år senere...

Har fått en del problemer i det siste med at septiken tetter seg. Har lurt på å prøve Eddik-trikset for å rense litt opp i slangene. Gjør jeg noe feil hvis jeg heller en halv flaske 35% eddik i tanken og lar det stå et døgns tid? Septikslangen er ca 1 meter lang.

Bruker du båten hele året, f.eks som bolig så bør de, etter vår erfaring, byttes hvert tredje år. Bruker du bare båten om sommeren så holder de nok lengre om du er flink til å skylle med vann etter bruk. Å banke løs på gamle slanger for så å montere disse igjen, ville jeg ikke gjort med tanke skader og at dette er slanger som står mot vann i mange tilfeller. Det eneste som gjenstår å forsøke, for min del, er å koble vanspylingen permanent på ferskvannstanken slik at man unngår saltvann. Er det noen som har erfaring med det?

Eddik i en halv colaflaske er fint til å ta bort septik lukt om man setter det der slangene går.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...