tubb7097 Startet 13.August.2012 Del på Facebook Startet 13.August.2012 Hei, noen som har erfaring på dette, har startet opp etter å ha ligget fortøyd en stund, og mens jeg løsner tauene så slår båten seg i revers uten videre. Dette kan være farlig hvis man ligger slik at båten eventuelt kan treffe andre båter eller personer i vannet. Dette skjedde i går , og har skjedd en gang i fjor , da ble det byttet potmeter i gass pådraget , og jeg merket ikke noe til problemet før i går kveld, da skjedde det igjen, men hadde heldigvis ikke løsnet fortøyningen , ikke som i fjor da jeg holdt på å løsne foran , og båten begynte å gå bakover, fikk slengt meg på og stoppet motorene. Det er den samme motoren/drevet som gikk i revers igjen, noen som har peiling på dette, setter pris på noen gode ideer da dette er skummelt. Sitér dette innlegget Link to post
Per1234 Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 Opplevde det samme med min Windy -78 modell. Ganske skummelt ja, ballettferdighetene settes på en prøve! Løsning for meg ble å justere (lengden på) girwiren. Forstatt ikke helt fornøyd, ny wire til vinteren. Kan også ha kommet en knekk på wiren, som gjør at den bør byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 Åssen motor har du da? Tror neppe det er båten i seg som gjøt dette Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 Ettersom du sier du har byttet potmeter regner jeg med at dette er en motor med EDC? Begynne med å sjekke/rense alle koplinger/kontaktpunkter. Hadde sluttet med å forlate førerplass med denne motoren igang til problemet er løst Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
dante Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 Du må lese manualen og kalibrere! Sitér dette innlegget Link to post
Frode Stiansen Svart 14.August.2012 Del på Facebook Svart 14.August.2012 Om det er en EDC styrt motor så kan jeg garantere deg at det er koblingstykkene på ledningene til gir/gasspaken som er dårlig kontakt i. Jeg hadde akkurat samme feilen på min KAD44 EDC i vinter. Dvs at den la inn gir forover av seg selv. Snakket med Volvo og de hadde selvfølgelig aldri hørt om det. Etter litt googling fant jeg en service bulletin fra Volvo anngående samme problemet på TAMD74 som har akkurat samme EDC som KAD44 og sikkert KAD300. https://baatplassen.no/i/topic/78656-viksund-310-med-volvo-penta-kamd-300-og-uloeselig-edc-problem/ https://baatplassen.no/i/topic/84010-volvo-tamd-74p-edc-slr-i-gear-nr-spakene-str-i-fri/page__p__1182100__hl__edc__fromsearch__1#entry1182100 Det som skjer er at koblingstykket som ligger rett ved siden av den sorte boksen (inneholdene sikringer og DC-DC converter) får dårlig kontakt grunnet gjentatte oppvarminger og nedkjølinger. Siden EDC systemet er motstandsregulert/styrt via potmeterene så tror EDC/ECU at du har regulert på gass/girspaken siden motstanden i dette koblingstykket forandres.når motor varmes opp. Som det er å lese i linken over så klippet jeg disse tre ledningen som går til spaken og skjøtet dem med kabelsko inneholdene loddetinn og krympestrømpe. Har hatt 70-80 driftstimer på motoren etter dette og har ikke vist tegn til å ta ut på egenhånd. Håper dette er til hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
tubb7097 Svart 14.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2012 Om det er en EDC styrt motor så kan jeg garantere deg at det er koblingstykkene på ledningene til gir/gasspaken som er dårlig kontakt i. Jeg hadde akkurat samme feilen på min KAD44 EDC i vinter. Dvs at den la inn gir forover av seg selv. Snakket med Volvo og de hadde selvfølgelig aldri hørt om det. Etter litt googling fant jeg en service bulletin fra Volvo anngående samme problemet på TAMD74 som har akkurat samme EDC som KAD44 og sikkert KAD300. https://baatplassen.n...ig-edc-problem/ https://baatplassen.n..._1#entry1182100 Det som skjer er at koblingstykket som ligger rett ved siden av den sorte boksen (inneholdene sikringer og DC-DC converter) får dårlig kontakt grunnet gjentatte oppvarminger og nedkjølinger. Siden EDC systemet er motstandsregulert/styrt via potmeterene så tror EDC/ECU at du har regulert på gass/girspaken siden motstanden i dette koblingstykket forandres.når motor varmes opp. Som det er å lese i linken over så klippet jeg disse tre ledningen som går til spaken og skjøtet dem med kabelsko inneholdene loddetinn og krympestrømpe. Har hatt 70-80 driftstimer på motoren etter dette og har ikke vist tegn til å ta ut på egenhånd. Håper dette er til hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
tubb7097 Svart 14.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2012 Takker for mange svar på dette problemet, det er EDC og 2 x KAD 300 i denne båten, og det som jeg leste i et av innleggene er at etter denne hendelsen så var ikke Styrbord motor helt med til å begynne med når jeg begynte å kjøre, den kom etter hvert , men ser ut fra det du skriver at det sannsynligvis er dårlig kontakt i disse koblingenens som du nevner. Jeg prøver å bytte disse , så er det bare å håpe at det ikke skjer igjen. Noen som vet nøyaktig hvor denne boksen sitter på KAD 300, er ikke i båten nå men synes å huske at det ligger en sort liten boks oppe i frenkant av motor som det er noen sikringer i, må sjekke dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.