Jump to content

Tråden om sommerkystens restaurantopplevelser 2012

BåtGeir

Recommended Posts

Lager en egen tråd om dette, og deler her mine erfaringer i sommer.

Holmsbu:

Lunsj 2 Brødere

Synes stedet holder en god standard både servicemessig og matmessig. De gjør det lille ekstra, og det som leveres er bra, men det ligger også litt over prismessig, men er verdt det.

Hvasser

Lunsj Blå Brygge

Besøkt 2 ganger 2012. Her er det beliggenhet for "alle" pengene. En fantasisk sted å sette å nyte liv og røre på i Krukehavn. Servering er OK, men heller ikke noe mer. Matmessig syens jeg det sakte men sikkert er på hell i forhold til tidligere år. Kvaliteten på maten er absolutt ikke mer enn ok, og det gjelder begge årest besøk.

Sandefjord

Middag Brygga 11 Geir Skeie

Årets eneste restaurantmiddag med båten.

Meget godt levert. her var det også nesten "stinn brakke" hele kvelden. Fokus ligger på sjømat og matkvalitet. Et uformelt sted med fokus på gode råvarer, men som ikke streber etter en Miclinstjerne. Brygga 11 levere topp mat og service på en meget god måte. ikke superbillig, men her får man alikevel valuta for pengene. 2 personer med 3 retter valgt fra a`la carte. 1 flaske chablis, og 2 glass dessertvin kom på kr 1850. Verdt et besøk

Lyngør

Lunsj Seilmakerfruens kro

2 besøk. Ganske stive priser, men det er greit. serveringen er både hyggelig og smilet er på plass, men den bærer preg av å være litt amatørmessig, men man forventer heller ikke noe mer på en slik sesongbedrift. Maten er av spennende, og høy kvalitet. Meget bra matfokus og meget god mat.

Tvedestrand

Lunsj på Hotellet (Tvedestrand fjordhotell)

Her har de endel å hente på matsiden. Det er alt annet en imponerene. Fruen måtte sende sin mat tilbake, da salaten hun fikk var dvask og noen blader over kanten. Maten holder kafeteriestandard fra 80/90 tallet. Man kan vel egentlig konstantere at Hellstrøm her ikke lykkes med oppryddingen for 2 år siden

Bolærne

Kafeteriemat.

Maten er kjedelig, og industriell. Og siden man bestiller mat i disken(forsåvidt helt ok) så er serveringen kun det å bære tallerken til bordet, og det gikk ganske greit.

Kjeilstraumen: De fleste spiste fiskesymfoni, jeg spiste en kyllingvariant. Veldig fin havn, god mat, koselig stemning. Prisen husker jeg ikke, så den var sikkert høy......

Lindås brygge: Her kan vi ikke bedømme maten, ettersom det var "slutta lag", noe betjeningen beklaget.

Ellers: Det beste spisestedet har vi med oss, ettersom matlagingen er en vesentlig del av ferien for en som i jobbsammenheng har minst 2-3 netter på hotell og dermed er henvist til restaurantmiddag hver uke.

Laholm

Flott tråd :thumbsup:

Seilkroa Hankø. Helt grei fiskesuppe. Litt for salt, lite fisk.

Panget Resø. God mat til ok pris

Petersons Krog Käringön. Oppskrytt. Merkelig fiskesuppe som vi klagde på. Styr unna

Prästgården Käringön: beste i sommer. Løp og spis!

Bella Gästis Hunnebostrand: spiser alltid her. God pizza, bra alla carte til ok priser. Løp og spis

Villa Malla: var der i fjor. Kjedelig buffet

Peppes Kanalen Moss. Du vet hva du får. Leverer alltid med et smil

Lille italienske i Son, kjeller tvers av lekeplassen. Ekte italiensk pizza fra vedovn. Fantastisk mat til litt snål service. Sjarmerende

Lasse Majas Marstrand. God pizza, god mat ellers. Til Stockholmspriser light og bra service. Anbefales

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Petersons krog Kjæringøn:

Lunch, dødsgod fiskesuppe!! Bra mat til barna også, panert fisk. Fin service, hyggelig dame

Hamburgsund:

Ikke den dyre restauranten, men den andre: god mat (fiskesuppe), fantastiske baguetter.

Helsø:

Lunch: Beste brødet jeg har smakt. Klassisk svensk "røra" på et fantastisk brød. Håndlaget mat derogda. Noe mutt dame som lysnet når jeg skrøt av brødet og kjøpte et med meg.

Mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Brygga restaurant i Stavern, onsdag 8. august. 10 stk bestilte mat. Blåskjellene luktet gammel reketråler og ble sent ut igjen uten at de to som hadde bestilt det fikk tilbud om noe annet. Jeg bestilte Quesadillas, rimelig sikker på at den kom rett fra mikro'n. Ung jente serverte, sølte øl på meg og bordet uten å beklage eller tørke opp. Jenta har neppe fått særlig god opplæring stakkar. Cæsar-salaten som en bestilte var rett og slett så langt fra Cæsar-salat at det er en skam. Barna bestilte pizza, jammen var den ganske vond også. Desidert den verste restaurantopplevelsen jeg har hatt på mange år!

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

På Oscarsborg festning i nærheten av Oslo (tror jeg) har de en fin restaurant der de lager fersk pizza og annet. Veldig god mat ved brygga, men det er manggge folk med båter der så jeg ventet i nesten 1 time, men det var nok verdt det. Var også veldig billig, 85,- for en pizza på størrelse med en sånn "California Style" på Peppes Pizza, som også smaker bedre.

Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3

For de av dere som forviller dere nordover...: I Lurøy og Rødøy er de dukket opp flere små spisesteder av høy kvalitet og med fokus på gode, lokale råvarer.

Torshavn på Lurøy: http://www.visithelg...tellusid=405894

Oleas Kjøkken på naboøya Kvarøy: http://kvaroy.origo...._oleas-kjoekken

Rikelige porsjoner her, så har tilgode å være sulten de nærmeste timene etter å vært innom. Har også det beste baconet jeg noensinne har smakt. (Hjemmelagd)

Klokkergården på Rødøy; her bruker dronning Sonja å stikke innom om hun er i nærheten =)

Også en meget bra gjestehavn.

http://www.klokkergaarden.no/

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Petersons Krog Käringön. Oppskrytt. Merkelig fiskesuppe som vi klagde på. Styr unna

Petersons krog Kjæringøn:

Lunch, dødsgod fiskesuppe!! Bra mat til barna også, panert fisk. Fin service, hyggelig dame

Her passer vel kommentaren: Smaken er som baken :giggle:

Ellers kan jeg stemme i at restauranten på Østre Bolæren er som kafeteria å regne. Fiskesuppen smakte som Toro hvor de hadde mistet saltbøssa i kjelen sammen med litt fersk fisk.

For øvrig er det et greit tilbud å ha om man ikke gidder selv.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Fiskebrygga i Stavern:

Bouillabaisse fiskesuppa blir sterkere og sterkere for hvert år som går. Nå er det ikke lengre mulig å smake at den er basert på fisk. Det er tydelig mange år siden Jan Otto Johansen besøkte Stavern for de har glemt gamle kunster(selv om det opprinnelig var restauranten nede ved brygga som ble kjent for denne suppa. Urtebrødet med salt på toppen er for øvrig fremdeles godt, men det brødet er det vel Nøtterø Bakeri som står bak.......

Bitteliten: det hender vel at kokken har hatt en hard natt ja......

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

For å begynne i nord etter sommerens båtferie: Rødsei på Augustbryggo, Seløy. Ligger på Helgelandskysten vest av Sandnessjøen. Rødsei er en tradisjonsrik nordlandsrett. http://www.aperitif....mel-god-og-roed

Har lagt i lake siden 2009, servert med øl og akevitt. Fantastisk godt!

Kjøpte Kamskjell hos en kar på Seløy. Han hadde et par 1000 liters tanker med masse kamskjell i, det var bare til å plukke og betale 25 kroner pr. skjell i en boks.

kamskjell.jpg

Fiskesuppe på kafe Himmelblå på Ylvingen. Fantastisk god fordi den var fantastisk god! Ikke pga NRK serien ble filmet her.

himmelblaa.jpg

Ferske reker rett fra tråler i Brønnøysund. Uslåelig. 200 kroner for 3 kilo.

Brakstad Pøbb på Jøa nord av Namsos. Ikke noe spesiell god mat, men Pøbb med havutsikt. Meget spesielle omgivelser. http://www.kystriksv...iart&poiart=201

img_9957.jpg

Litt betenkt over staken her.

img_9964.jpg

Sjøstjerna Restaurant i Kristiansund. Bacalaoen her er et must! http://www.sjostjerna.no/

Grilling av biff på Nordre Bjørnsund sør på Hustadvika. http://www.bjoernsund.com/

God mat og en god rødvin i slike omgivelser er ikke vondt!

img_0767.jpg

Knutholmen på Kalvåg. http://knutholmen.ga...no/default.aspx En skalldyr tallerken her kan absolutt anbefales. For ikke å snakke om fiskebutikken til Brødrene Larsen på Kalvåg. http://www.brdrlarsen.no/ Helt på topp når det gjelder både utvalg og lave priser.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Dette er en nyttig tråd!

Vi kommer ikke forbi Vaderøanas vardshus https://plus.google.com/100160419383003344251/about?gl=SE&hl=sv-SE#100160419383003344251/about

Her får du god, vellaget sjømat. Relativt høyt prisnivå, men det er verdt det. Dett er også en litt spektakulær destinasjon.

På brygga i Fjellbacka, ved siden av baren, finnes det også en god restaurant. God vennelig service, nydelig torsk. ikke det billigste stedet i by'n.

Flott tråd!

Havna, Tjøme: elendig mat! Bestilte makrell, fikk en pir under minstemål med et hav av kål og poteter men ingen rømme eller form for saus. Unga fikk grei fiskesuppe og elendig pizza. HELLSTRØM!!!

Jonas B, Mandal: norges beste pizza og stemning! Anbefales men servicen kan forbedres.

Provianten, Mandal: nydelig mat men slapp service. Artig konsept og verdt et besøk.

Grimstad: lå rett ved havna, kombinert pianobar og restaurant. Smakløs biffmen mye mat. Bomskudd!

Tollboden Kragerø: god mat og god service. Monr'n dø faktoren er høy.

Hotellet, Nevlunghavn: greit nok men ikke mer. Halvrå båtpoteter trekker ned.

Oscarsborg, havnekroa: god pizza og hyggelig betjening. Får ekstra goodwill da det er så uendelig mye bedre enn tidligere. Dette skal bli enda bedre neste år i følge innehaver og det tror jeg de får til!

Kjäringon - Pettersons krog - fantastiske blå skjell pluss at 3 forskjellige fiske retter var fine - Kjäringön og Pettersons er ett "must" hver sommer. Og ett julbord der ute er en opplevelse....

Hunnebostrand - Bella Gästis - var en positiv overraskelse - selv for tvilling gutter på 3,5 år.

Men ellers så er det mye bra som kommer fra pentryet ombord.

Har planer om å teste Oscarsborg igjen - opplevelsen fra et par år tilbake var när .......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...