Jump to content

Sunseeker 27 Montrey maks 25knop. Noe sakte?

castman

Recommended Posts

Hei.

Synes egentlig min 27 fots sunseeker går noe sakte sammenlignet med andre båter. Den makser på rundt 25 knop når jeg er alene i båten.

Teknisk:

Svært spist V-bunnskråg

3tonn vekt cirka

Volvo penta aqad 41 - 200hp diesel.

Motoren høres tilsynetatende ok ut.

Kommer fint opp på anbefalt maks rpm, 3800.

DP290 drev med A6 propeller

Den burde klare mer enn 25knop vel? Forrige eier skrev 32knop. skjønner ikke hvordan dette er mulig :S

Andre som synes dette er litt rart? Innvendinger?

Takker for svar :)

En kar jeg møtte i helgen hadde en Fjord 24 weekender med 180hk BMW diesel. Den hadde toppfart på 26 knop.

Selv hadde jeg Marex 23 DC med 180hk Mercruiser diesel, den gjorde 33knop.

Tror du er innenfor akseptabel fart. 32 knop har jeg ingen tro på med 300hk. Du er for tung med for mye V-bunn.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Mål turbotrykk og post svaret her. Hvis du bor i Tønsberg, kan du få låne mitt mot en Troika :-)

Jeg vet jeg maser om turbotrykk nesten på hver eneste post, men det merkes med engang på effekten hvis trykket er for lavt. Erfaring fra både KAD44 og KAD32 som begge opplevevdes som slappe. 44'n måtte ha ny turbo(10-11 tusen), 32'n måtte ha ny pakning på intercooler røret (78 kroner)

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...