Brutus Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Her oppe betaler jeg 800kr. året. Det er med strøm. Og et stykke å gå til vannkran.Opplagsplass under åpen himmel. Får bruke havnekran til å få båten på land hvis det høver slik(gratis). Relativt enkle forhold. Men jeg kan påberope meg privat brygge på hytta da... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Mange klager over høye priser i Oslo, men det er ikke sant. Båtplassprisene i Oslo behøver ikke være høye, - de bare varierer enormt fra havn til havn.Dette er nok riktig for de som er så heldig i det hele tatt å ha plass. Men en nykommer har vel mikroskopiske muligheter til å få plass der du ligger til de prisene du nevner? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bonus Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Hva med garasjeplasser (i Østlandsdistriktet ...); "Jeg brukte bilen lite en måned, så lederen i Sameiet ba meg fjerne den slik at en annen, som brukte bilen mer, kunne få plassen ..." Har jeg båt, og båtplass, så er det min sak hvor mye jeg bruker den. Mener jeg da. Trond Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 I Holmestrand er det slik at, hvis plassen din ligger tom i 2 sesonger så kan du miste den! Hvis du ikke skaffer deg båt da selvfølgelig! Men nå skal de vel forlenge noen av pirene tror jeg så da blir det plasser nok! Forøvrig så betaler jeg 2800 i året! Får til vinteren igjen bobler under båten Strøm har jeg også rett foran båten, vann kommer til sommeren er meningen! Så jeg er rimelig fornøyd! Hvor mye folk bruker plassen sin legger ikke jeg meg borti! Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 8.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Hva med garasjeplasser (i Østlandsdistriktet ...); "Jeg brukte bilen lite en måned, så lederen i Sameiet ba meg fjerne den slik at en annen, som brukte bilen mer, kunne få plassen ..." Har jeg båt, og båtplass, så er det min sak hvor mye jeg bruker den. Mener jeg da. Trond <{POST_SNAPBACK}> Ja, du har så rett. "Forresten har du hørt om han andre i sameiet som beklageligvis fikk epilepsi og mistet sertifikatet. Naboen som hadde stiftet familie var klar over situasjonen og synes det var litt merkelig at vedkommende ikke skulle kvitte seg med bilen siden han nå ikke kunne benytte den allikevel. Den nye familien hadde gjerne hatt mer bruk for parkeringsplassen". Beklager hvis jeg var litt ufin nå, men det blir litt samme sak fra et annet ståsted. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
bliss X Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 (redigert) Dette er nok riktig for de som er så heldig i det hele tatt å ha plass. Men en nykommer har vel mikroskopiske muligheter til å få plass der du ligger til de prisene du nevner? Lars H. Det er nettopp her jeg tror mange tar feil, Lars Det er ikke så håløst som mange tror, men man må ha litt tolmodighet og være villig til å stå litt på ventelister en stund - men ikke som i Stavanger med 9 år. Fikk plassen i 1999. Søkte i 1997 så det var to års ventetid. Har man båt på 36++ fot er det værre. Lengden på slike ventelister varierer en del, fra år til år og den er nok noe lenger nå enn den var i 1999 (kanskje opp mot 4 år?) , men poenget er å planlegge litt framover, og ikke sette seg ned å si at det er håpløst - tro at det bare dem som har ventet halve livet, eller arvet plass av bestefar som får slike plasser. Begge gangene jeg har kjøpt båt, har jeg ventet med å kjøpe til jeg så "lys i tunellen" for å få rimelig båtplass, derfor har jeg aldri vært i den situasjonen at jeg har hatt båt, men ikke rimelig plass. PS! Traff en gang en forvirret Bergenser (ikke worse) i havna. Han forlangte å få snakke med "havnesjefen" for han hadde nettopp kjøpt båt, så han ville ha bryggeplass med en gang. Redigert 8.Februar.2005 av Lasse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Er det ikke likevel ganske utrolig at vi med norges kystlinje og noe som må være verdens lengste kyst per person ikke har nok av båtplasser? Kan jo skjønne det innerst i Oslofjorden. Men det er jo jammen meg knapphet på vestlandet og sørlandet også. Er jo masser av plass å ta av. Områder som er helt utilgjengelig for allmenheten og bare venter på å bli tilrettelagt. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Er det ikke likevel ganske utrolig at vi med norges kystlinje og noe som må være verdens lengste kyst per person ikke har nok av båtplasser? Kan jo skjønne det innerst i Oslofjorden. Men det er jo jammen meg knapphet på vestlandet og sørlandet også. Er jo masser av plass å ta av. Områder som er helt utilgjengelig for allmenheten og bare venter på å bli tilrettelagt. Enig. Men som jeg sa tidligere tror jeg man selv må ta initiativ for å få til noe, og ikke sitte å vente på at alle andre skal gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Enig. Men som jeg sa tidligere tror jeg man selv må ta initiativ for å få til noe, og ikke sitte å vente på at alle andre skal gjøre det. <{POST_SNAPBACK}> Tror ikke det er mangel på initiativ langs kysten. Problemet er vel politikere som snakker om vern, strandsone, allmennhet og som generellt sett er lite på hugget og stritter imot? Båthavn må da være den beste måten å gi mange tilgang på strandsone på et lite areal? Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Hei Baltic Her er jeg uenig med deg. Mange klager over høye priser i Oslo, men det er ikke sant. Båtplassprisene i Oslo behøver ikke være høye, - de bare varierer enormt fra havn til havn. Jeg vil gå så langt som til å påstå at jeg har en av Oslos beste båtplasser. <{POST_SNAPBACK}> Hei på deg Lasse! Du må se HELE innlegget mitt. Da ser du at jeg er inne på akkurat det du mener,- og jeg er klar over at det er muligheter inne i Oslo. Men hvordan er det med parkeringsplasser til bil ved båtplassen. Jeg bor i Skedsmo så jeg kunne godt ha tenkt meg en plass i Oslo til fornuftige priser,- du får sende meg en IM og gi meg gode tips... Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 Hvordan er det i en by som Stavanger da? Ser at Lars H. frykter det værste til han skal trekke vestover. Dersom man plutselig skulle få jobb i Stavanger kan man regne med å få skaffet seg noe? Hvordan er det viss man er villig til å kjøre en halvtimes tid ut på noen av øyene eller innover i fjordene? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 Hvis det er et problem å få båtplass så kan det vel ikke skyldes annet enn investeringsangst hos dem som driver med slikt? Da jeg ervervet Hangarskibet var det no problem å få plass i min tilvante havn -- en rask telefon og det var det, splitter ny brygge vel å merke. Der er flere plasser ledige så vidt jeg vet (Grimstad Eiendomsselskap i Dolviken, tlf. 55124640). Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Manito Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 (redigert) jeg har sjekket litt rundt sånn for morroskyld i Oslo og nedover mot Moss på strekningen Sandvika-Oslo kan jeg få 3 båtplasser for 2005 sesongen første skulle ha 15,000 for leie fra mai-sept (fremleie 1 år) den andre skulle selge en 3,5m plass på Høvik han hadde bud på 190,000kr for selve plassen og det var 1500kr pr bredde meter pr år i leie siste var på kongen han skulle ha 3000 pr mnd men plassen var bare 3m bred På Kambo finnes det ikke ventelistermen han praktiserer først til mølla når noe blir ledig Iflg tlf. Son båtforening : sorry du bor ikke her så ingen medlemskap eller plass til deg Betongen i Moss : sorry du er fra Oslo du deg kan vi ikke ha som medlem men flytter du til Moss kan du bli medlem og da kn du få plass om 1-2år Fiske i Moss nei her er det fult og vi tar kun opp meldemmer bosatt i østfold Jeløy båthavn : ringte Mork : ja det er ikkenoe problem , hvor stor er båten, prisen er 3050.- i forskuddsleie pr breddemeter så 1450.- pr breddemeter i årlig leie Du er hjertelig velkommen Jeg fikk rett etterpå tilbud om båtplass i en av de adre havnene i moss (nevner ikke navn) det var fra en som hadde flere plasser rundt i distriket jeg kunne få leie en plass svart av han for bare 6000 pr år, men jeg måtte ikke si noe for det var vist ikke lov med fremleie . så ikke for å være stygg mot noen men kanskje båtforeningen kunne bli litt mer service innstilte, og jeg synes det er helt greit at de som bor på stedet har fortrinnsrett og kanskje betaler mindre enn oss som ikke bor der . Men å utestenge alle andre enn lokalbeboerne er kanskje litt drøyt??? Jeg bare spør ..... jeg bor nemlig i Oslo men ville gjerne ha båten der vi ferierer hver sommer nemlig moss/jeløya Redigert 9.Februar.2005 av TorbjornE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 Son båtforening : sorry du bor ikke her så ingen medlemskap eller plass til degDet er riktig for de plassene båtforreningen min har, men du har også den private delen, Sonskilen Båthavn der jeg har Trudelutt liggende som ikke krever bopel i kommunen. Men hvordan det er med ventelister, vet jeg ikke. http://www.sonskilen.no tlf. 64 95 71 44 Men det er ikke riktig at du ikke får være medlem i båtforeningen om du bor utenfor Vestby, jeg er selv medlem og bor i Skedsmo. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arnstein Svart 9.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 (redigert) Hvordan er det i en by som Stavanger da? Ser at Lars H. frykter det værste til han skal trekke vestover. Dersom man plutselig skulle få jobb i Stavanger kan man regne med å få skaffet seg noe? Hvordan er det viss man er villig til å kjøre en halvtimes tid ut på noen av øyene eller innover i fjordene? <{POST_SNAPBACK}> Får faktisk plass ut på Mosterøy, ca. 20-30 min fra Stavanger sentrum. Koster deg ca. kr 80-100 hver vei gjennom tunnelbommen alt ettersom Køfri eller manuell betaling pluss 13 kr i en annen bom. Så det er ikke helt fritt fram det heller. Ser at det har vært avertert på Vassøy, ca. 10-15 min bilferge fra Stavanger sentrum. Er et par prosjekter på gang. Et på Vestre-Åmøy. Ikke klart på minst et år, 80000 innskudd og om jeg ikke husker feil kr. 1500 per breddemeter. Fortsatt gjennom bommer. Det siste prosjektet jeg kommer på er på Finnøy, gjennnom tre undersjøiske tunneler, hvor den siste er på prosjekteringsstadiet og ikke ferdig på 4-5 år ennå og mer bompenger. Avstandene er ikke de verste, like galt med bommene. Kommer snart ikke inn i garasjen uten å betale bompenger, men det er en annen sak. Redigert 9.Februar.2005 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Skipper Worse Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 Kommer snart ikke inn i garasjen uten å betale bompenger, men det er en annen sak. <{POST_SNAPBACK}> Hysj! Hysj! Du vet aldri hvem som hører deg! Utplyndrerne kan ha agenter blant oss! Ikke gi dem nye ideer! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Sabeltann Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 (redigert) Forstår det Arnstein sier eg! Forstår og det Dere andre sier! Kan ta mitt eksempel, er 31år har gjeld(hus) har tre små unger(+ orginal rederinne til alle tre!) som fortjener og få vokse opp slik jeg har gjort det! (i en mørebas hele sommeren!) Det er HELT umulig og komme inn i etablerte båthavner. Ca 5% av båtene er ute mer en 1 gang pr måned(untatt juni/juli) Det ligger sågår en seilbåt i havna som det gror mose på teaken!(2-3cm tykk ved siste måling!).... Løse hamper.... båten blir ikke påpasset overhodet..... Jeg mener at f.eks det skal stilles litt krav til de som har båtplassene, at de er aktive medlemmer i klubben og tar sin del av arbeidet som endel av kontigenten.... Vet om folk som ikke har hatt båten uten for moloen i 2004..(har sikkert ikke vært ombord noe særlig heller) Så utifra det Arnstein (og jeg) har sett så kunne en mulig løsning være at folk måtte betale en normal sum SAMT være AKTIVE medlemmer i HAVNA. for og fortjene plassene sine... Noen har ikke tid til det, okei da kan de kansje prioritere hva de vil (hytte på land / hytte på sjøen /fin bil / jobb etc etc) Nå har jeg ordnet meg privat plass (kjekt og bo i ein kjekke kommune Arnstein!). Skulle jeg ventet på plass regner klubben med at jeg vil få om ca 10år. (da er jo løpet kjørt for ungene... En annen stor havn i Stvanger vil ikke ta noen opp på ventelisten engang. Fikk til svar der at om jeg kom på nå så ville jeg få plass når jeg ble pensjonist Men skal ikke gi meg før jeg har fastplass i en av disse to havnene om jeg så må betale en ekstra molo når lottogevinsten slår inn en gang!! PS har dårlig samvittighet for at jeg ikke har brukt båten noe særlig i vinter. Men er nede daglig, Hver helg tar jeg et par timer ombord og vasker litt/fikser noe etc. Uten om meg er det ca 10 stk som jeg ser jevnlig...(bilen til Arnstein ser jeg ofte!) Redigert 9.Februar.2005 av Sabeltann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 Får faktisk plass ut på Mosterøy, ca. 20-30 min fra Stavanger sentrum. Koster deg ca. kr 80-100 hver vei gjennom tunnelbommen alt ettersom Køfri eller manuell betaling pluss 12 kr i en annen bom. Så det er ikke helt fritt fram det heller. Ser at det har vært avertert på Vassøy, ca. 10-15 min bilferge fra Stavanger sentrum..Har du noen e-post adresser, navn eller telefonnummer for disse stedene? Er et par prosjekter på gang. Et på Vestre-Åmøy. Ikke klart på minst et år, 80000 innskudd og om jeg ikke husker feil kr. 1500 per breddemeter. Fortsatt gjennom bommer..Dette er jeg klar over, det er karakterisert som et "high class" anlegg, minstebredde i båsen er 4m.(!), men kommer nok til å ta kontakt. Det siste prosjektet jeg kommer på er på Finnøy, gjennnom tre undersjøiske tunneler, hvor den siste er på prosjekteringsstadiet og ikke ferdig på 4-5 år ennå og mer bompenger.Som ovenfor, har du adresser, navn telefonnummer?Hva med Tau, Riska? Vet du om noe der? Eller Sandnes? Hilsen Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arnstein Svart 9.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2005 PS har dårlig samvittighet for at jeg ikke har brukt båten noe særlig i vinter. Men er nede daglig, Hver helg tar jeg et par time® ombord og vasker litt/fikser noe etc. Uten om meg er det ca 10 stk som jeg ser jevnlig...(bilen til Arnstein ser jeg ofte!) <{POST_SNAPBACK}> Sabeltann, takker så mye for din støtte:flag: Du vet om en 10-15 år blir kanskje fergehavnen i Mekjarvik lagt ned når Rogfast, verdens lengste undersjøiske biltunnel på 27 km kommer. Der kunne jeg se for meg en småbåthavn av klasse midt i den sydlige innfallsporten til Ryfylkebassenget og den nest siste bunkringsstasjonen (før Tananger) før Jærens Rev på sydgående. Kanskje vi skulle tatt en prat med ordføreren (forresten han også med båt i havnen vår) om ikke noe for hvermansen kunne anlegges her? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Herman Svart 10.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2005 Er det så virkelig så galt i Stavanger? En kompis fikk plass i Lundsvågen etter å ha stått ett år på venteliste. Dette var for tre-fire år siden. Har markedet endret seg SÅ mye etter dette? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Arnstein Svart 10.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2005 Er det så virkelig så galt i Stavanger? En kompis fikk plass i Lundsvågen etter å ha stått ett år på venteliste. Dette var for tre-fire år siden. Har markedet endret seg SÅ mye etter dette? <{POST_SNAPBACK}> Ja, det er så galt. Det er ikke mange månedene siden man kunne lese en artikkel om dette i Stavanger Aftanblad - 11 år gjennomsnitlig ventetid på båtplass - Kanskje noen dør i ventekøen, mens andre kanskje dør i påvente av at de skal få brukt båten sin? Uff og uff Det er klart noen slipper til raskere enn andre av forkjellige og sikkert helt legale årsaker. Korttids fremleie forekommer nok en del. Ikke akkurat så betryggende det da om du kunne tenke deg og satse på båtlivet. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Andy Svart 10.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2005 Ja, det er så galt. Det er ikke mange månedene siden man kunne lese en artikkel om dette i Stavanger Aftanblad - 11 år gjennomsnitlig ventetid på båtplass - Kanskje noen dør i ventekøen, mens andre kanskje dør i påvente av at de skal få brukt båten sin? Uff og uff Det er klart noen slipper til raskere enn andre av forkjellige og sikkert helt legale årsaker. Korttids fremleie forekommer nok en del. Ikke akkurat så betryggende det da om du kunne tenke deg og satse på båtlivet. <{POST_SNAPBACK}> Noen kommuner får det til, og legger ut nok av båtplasser til en forholdsvis rimelig pris. Jeg har selv bodd i Stavanger, og med DEN lange kystlinja skjønner jeg ikke at det skal være så vanskelig?Kommunene må starte å se tilbud av båtplasser som et gode som trekker folk til stedet - positive folk som gjennom sin båthobby viser at de har god økonomi. Ellers er det vel ofte nok av små plasser, men mangel på store? Hvis man først skal ha regulering av hvem som skal få båtplass (er egentlig mot dette), kunne man vurdere å kun gi disse store plassene til folk som har 'gått gradene', altså som kunne dokumentere at de har erfaring. Da slapp man også disse broilerne som går rett på hurtiggående båt i 30-40 fot klassen. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 10.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2005 Ellers er det vel ofte nok av små plasser, men mangel på store? Hvis man først skal ha regulering av hvem som skal få båtplass (er egentlig mot dette), kunne man vurdere å kun gi disse store plassene til folk som har 'gått gradene', altså som kunne dokumentere at de har erfaring. Da slapp man også disse broilerne som går rett på hurtiggående båt i 30-40 fot klassen. <{POST_SNAPBACK}> Alternativt kunne man jo også pålegge eiere av små båter å oppbevare dem på båthenger hjemme når de ikke er bemannet og i bruk. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Lars H. Svart 10.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2005 Alternativt kunne man jo også pålegge eiere av små båter å oppbevare dem på båthenger hjemme når de ikke er bemannet og i bruk. <{POST_SNAPBACK}> Ja, på balkongen i 5.etg i blokken der man bor? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Whistler Svart 10.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2005 Ja, på balkongen i 5.etg i blokken der man bor? Lars H. <{POST_SNAPBACK}> Da kunne man jo bruke daviter. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.