Suzuki Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Tidligere lå vi en sesong på Solvik. Et foreningsmedlem fortalte at hans inskudd i sin tid ( omlag 1990 ) var omlag 15000NOK. Så bestemte havnestyret at alt skulle frislippes, og vips, var plassen verdt 150 000,- De som satt på plassene der og da, tjente seg "rike", mens alle andre holdes effektivt ute. Privatisering er jammen fint... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
MS Victoria Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Problemet skyldtes kort og godt ubalanse i tilbud og etterspørsel. Det er rett og slett for få båtplasser tilgjengelig mange steder. At vi i Norge begynner å skal "behovsprøve" båtplasser med nok et kostbart supperåd, vil bare gjøre hele moroa ennå vanskeligere og dyrere. Nei det vi trenger er kort og godt vilje til økt utbygging. Det er jo her som ellers at brukerne må betale for slik utbygging, men det er jo noe vi er vant til i alle sammenhenger. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Hva hjelper det med flere ledige båtplasser om en ikke har råd til å ha båten liggende der. Pris for bås 3 m bred 8000... Det er nok. Her rundt Bergen er det vanskelig å få plass i båthavner, men om en vil så er det mange som kjenner en som kjenner en som har strandlinje der en kan få legge ut en blåse uten å bli fattig. Selv så er jeg så makelig anlagt at jeg vil ha båten i rimelig nærhet, ikke mer en 15 min kjøring - jeg vil ha båten ved brygge for å enkle ombordstigning for frue og barn og jeg vil ha båten et sted som er overvåket med kamera eller nattevakter. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Båtplassdekningen varierer, men i det store og hele er den faktisk meget god. Er det noen av dere som har båt, men som ikke har båtplass? Dekningen av båtplasser fra Lyngør til Lillesand er etter det jeg vet helt ok. Noen private, noen kommunale, tilsammen omtrent i balanse. Grimstad har f.eks overskudd av båtplasser. Her får alle som ønsker det en båtplass til kommunal pris. Kommunal pris? Hva er det? Omlag 10.000 kr i innskudd pr. bryggemeter i nytt flytebryggeanlegg og ca kr. 500 pr. bryggemeter i årlig leie. Og kommunen? De går i overskudd. Dobbelt overskudd faktisk. Havnevesenets regnskaper viser overskudd på driften, samtidig med at det er mer enn nok penger til fondsavsetning for nye anlegg. Kommunen har heller ingen interesse av å legge på prisene for å melke markedet. Det har dels sammenheng med at inntektene går til Havnevesenets kasse. Havnevesenet har en kasse adskilt fra kommunekassa, samtidig som de har romslig økonomi i utgangspunktet. Dels har det sammenheng med at det er i kommunens interesse å tilby båtplasser til en pris rett over selvkost. Er man båtgal, flytter man til en kommune som kan skaffe båtplass rimelig. Er man båtgal flytter man kanskje heller ikke så lett fra samme kommune. Litt satt på spissen selvfølgelig, men båtplassdekning kan for noen være vel så viktig som barnehagedekning. Det hele koker egentlig ikke ned til pris, men kommunal vilje til å tilrettelegge for nye båtplasser. Og hvorfor ikke tilrettelegge når tilretteleggingen ikke har noen merkostnad for kommunen? Når tilrettelegging gir vinn-vinn-situasjon for alle unntatt private utleiere? Tilrettelegging er heller ikke spesielt vanskelig i Oslofjorden, ikke engan indre Oslofjord. Flytende bølgebrytere gjør at mange steder kan brukes og at allerede utbygde steder kan bli betydelig mer omfattende for en rimelig penge. Vilje og evne, ikke kostnad. Kommunal vilje og evne. Noen her som kanskje bor i feil kommune? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Noen her som kanskje bor i feil kommune? Lotus <{POST_SNAPBACK}> Og for å underbygge det Lotus skriver kan jeg også nevne at der er en del personer bosatt i Arendal og omegn som også har kjøpt båtplasser i Grimstad, alt fra Holvika til Hesneskanalen. Det viser at det i Grimstad går an å drive både offentlige og private plasser på en grei og lønnsom måte. Selvsagt har vi også i Grimstad enkelte plasser som er mer populære enn andre, noe som driver prisene opp kunstig måte. Som Lotus skriver, ca 10`per brygge meter i offentlig regi, mens dersom man beveger seg ut på Fevik, så må det påregnes ca 80`for 4 meters båser........ Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 7.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 " Da kan man spørre seg, er det rett at veldig mange nesten "gratis" skal ligge og sperre dyre plasser?" Skjønte ikke helt hva du vil etterspørre her jeg? De som ligger mye i havn har vel betalt det samme som de som er mye utpå??? <{POST_SNAPBACK}> JanS, med erbødighet tror jeg du har sakset spørsmålet ut av sin sammenheng. Bare for å presisere. Folk som er normalt flittige båtbrukere unner jeg vel en billig leie. Ofte er det de samme personene som også trør til på dugnader, gjør en ekstra innsats og verdsetter båtlivet. Det jeg mener med misbruk av dyre plasser er de som bare ligger der nærmest "gratis" og ikke bruker båtene sine. Ta gjerne med dem som betaler mye og ikke bruker båtene sine, misbruk det også. For å sette det litt på spissen. I de verste tilfellene ligger båtene helt nedgrodd med skitt og grønske og i knapt nok flytende tilstand, totalt nedprioritert av eieren. Hva er det godt for da annet enn å irritere dem som kunne utnyttet plassen til det den var tenkt til? Det samme kan man jo si om en hvilken som helst mer eller mindre etterlatt båt, dyr eller billig. Det er likegyldig om vedkommende har betalt/betaler for plassen. Jeg tror faktisk at vi må innføre litt sosialdemokrati for at alle skal få delta i båtlivets gleder. Hva med f.eks. å se litt på reglene som praktiseres for innskuddsleiligheter i borettslag? Her er det regler både for eget bruk, framleie og avhending. Kan dette med litt omskriving tilpasses en generell båtlagspraksis? Tviler forresten ikke på at det finnes flere båtlag som har gode regler med en sosial profil. Men ikke glem at å drive båthavn er dyrt. Bare tilrettelegging av flytebrygge, utrigger, strøm og vann til den enkelte plass passerer fort 50.000 kr. Så kommer molo, parkeringsplass, opplagsplass, slipp, sjøsettingsrampe og klubbhus. Alt dette skal vedlikeholdes, drives og forsikres. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
hschrde Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Har selv billig båtplass i oslofjorden, men har nå kjøpt båt som er for stor... Venter på plass, og i mellomtiden ligger jeg på kommersielle marinaer. Synes disse er litt for dyre - men så er jo den faste plassen min (ved forening) nesten for billig! Jeg synes det blir helt feil å skulle styre prisene, og har man betalt så kan man godt la båten ligge stille hele året! Kan godt forstå at noen bruker den som hytte, og nøyer seg med noen få turer i året... Men det er en ting jeg undrer meg over: hvorfor er det ikke flere båtlag her i landet? Det vil si flere kjente eller ukjente som deler på en båt? Har selv solgt ut 80% av forrige båten min - og selv om ikke alt er helt samkjørt enda, så er vi nå 5 stykker som har adgang til en båt som fint tåler denne bruken. Vi har blitt flere som kan sjekke den når det stormer, vi kan investere mye mer i den, og vi kan dra på turer sammen når det passer. Det er kanskje så godt som umulig å skape flere båtlag ved ytre påvirkning - det eneste som kan gjøres er vel å oppfordre til det. Kanskje kunne dette vært en egen kategori på baatplassen? Noe i likhet med en mannskapsbørs? En annen ting er at det å dele på båt eller leie ut bryter ganske kraftig med den norske skipperkulturen. Kan godt forstå de som er skeptiske, har selv fått senket en av mine båter av en som leide den... Men jeg lot meg ikke stoppe, og har nå en grei ordning der jeg har 20% i en seilbåt for sommerturer - og min egen bobåt som jeg skriver dette i nå... Noen ideer til hvordan man kunne fått flere båtlag? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 En annen ting er at det å dele på båt eller leie ut bryter ganske kraftig med den norske skipperkulturen .... Nettopp derfor tror jeg ikke så mange er lystne på dette. Båten er noe personlig som jeg ikke kunne tenkte meg å dele med andre. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 (redigert) Bare for å presisere. Folk som er normalt flittige båtbrukere unner jeg vel en billig leie. Ofte er det de samme personene som også trør til på dugnader, gjør en ekstra innsats og verdsetter båtlivet. Det jeg mener med misbruk av dyre plasser er de som bare ligger der nærmest "gratis" og ikke bruker båtene sine. Ta gjerne med dem som betaler mye og ikke bruker båtene sine, misbruk det også. For å sette det litt på spissen. I de verste tilfellene ligger båtene helt nedgrodd med skitt og grønske og i knapt nok flytende tilstand, totalt nedprioritert av eieren. Hva er det godt for da annet enn å irritere dem som kunne utnyttet plassen til det den var tenkt til? Det samme kan man jo si om en hvilken som helst mer eller mindre etterlatt båt, dyr eller billig. Det er likegyldig om vedkommende har betalt/betaler for plassen. Jeg tror faktisk at vi må innføre litt sosialdemokrati for at alle skal få delta i båtlivets gleder. Hva med f.eks. å se litt på reglene som praktiseres for innskuddsleiligheter i borettslag? Her er det regler både for eget bruk, framleie og avhending. Kan dette med litt omskriving tilpasses en generell båtlagspraksis? Tviler forresten ikke på at det finnes flere båtlag som har gode regler med en sosial profil. Men ikke glem at å drive båthavn er dyrt. Bare tilrettelegging av flytebrygge, utrigger, strøm og vann til den enkelte plass passerer fort 50.000 kr. Så kommer molo, parkeringsplass, opplagsplass, slipp, sjøsettingsrampe og klubbhus. Alt dette skal vedlikeholdes, drives og forsikres. <{POST_SNAPBACK}> Jeg skulle egentlig holde meg unna denne tråden, men greier ikke å dy meg lengre. Hva mennesker med tildelt/kjøpt/arvet/leid båtplass gjør med båten de har på plassen sin må være en privatsak. I perioder kan motivasjon/økonomisk evne/mangel på reservedeler gjøre at båten blir liggende tilsynelatende urørt på plassen sin. Av og til er det nesten like befriende å bare pusle i farkosten som det er å bruke den som fremkomstmiddel. Hvis sosialdemokrati betyr at man pålegges å bruke de greiene man eier etter et mønster bestemt av andre er vi på ville veier. Et godt forslag i beste SD-ånd ville jo da være at man ikke kan få kjøpt båt uten at man kan dokumentere at man har en passende båtplass, økonomisk evne til å drifte båten et antall timer i året, samt rapportere bruk og legge ved drivstoffkvitteringer på en "selvangivelse" for å unngå at båten blir inndratt og solgt til noen med vilje og evne til å bruke den. Redigert 7.Februar.2005 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Sigurd Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 (redigert) Kjenner til ett par tilfeller der båtene opereres etter den delings-modellen. Felles for dem begge er at de ikke fungerer. Jeg sier ikke at det ikke kan fungere, men jeg tror det er vanskelig å få til. Hadde jeg hatt slikt forhold til båt hadde jeg heller endt opp med å leie tror jeg. Absolutt det billigste. Nei, båten er vår. Lånes ikke bort, leies ikke bort! Redigert 7.Februar.2005 av Sigurd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Selv har jeg hørt at en båtforening hadde ledige plasser men de tok kun inn nye medlemmer bosatt i kommunen og ikke andre selv om vi har sommer "residens" på stedet <{POST_SNAPBACK}> Den båtforeningen jeg er medlem i har faktisk en ennå strengere regel enn dette, vi tar kun medlemmer fra boligfeltet. Dette har sin enkel årsak i at vi ikke kan tilby parkeringsplasser til biler siden havnen ligger midt i boligfeltet. Dette var en klausulene for at vi bygge anlegget fra kommunen. Vi har ennå en god del ledige plasser på bryggeanlegget. Dette er en privat havn hvor hvert enkelt medlem eier sin del av bryggen, det som vi betalte gik til innkjøp av bryggeanlegget, og plassene tinglyses på eiendommen. I tillegg betaler vi noen kroner til et vedlikeholdsfond, forsikring, strøm osv. samt en liten slant til selve båtforeningen. Totalt er det vel 12-1300 kroner i året, i tillegg kommer noen dugnader da. Hvorvidt jeg bruker min båtplass eller ei vedkommer jo ingen, ei heller om jeg bruker min bil eller mitt hus. Hva jeg velger å bruke penger på skal andre ikke legge seg opp i. Den tiden er heldigvis/forhåpentligvis forbi i kongeriket, og jeg håper aldri vi ser det igjen. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Slagskibet Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Hvorvidt jeg bruker min båtplass eller ei vedkommer jo ingen, ei heller om jeg bruker min bil eller mitt hus. Hva jeg velger å bruke penger på skal andre ikke legge seg opp i. Den tiden er heldigvis/forhåpentligvis forbi i kongeriket, og jeg håper aldri vi ser det igjen. <{POST_SNAPBACK}> Tiltredes fullt ut. Deler av denne diskusjonen skjønner jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Manito Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 (redigert) Redigert 8.Februar.2005 av TorbjornE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 8.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Tiltredes fullt ut. Deler av denne diskusjonen skjønner jeg ikke. <{POST_SNAPBACK}> Poenget med spørsmålsstillingen er kort som følger: Det er 11 år venteliste på båtplass. På samme tid ligger det båter, som ikke brukes, og okkuperer båtplasser for 1500 kr året. Hadde plassen kostet 12000 kr året, ville den som ikke bruker båten sin fortsatt ligget ubrukt, eller ville han som står på ventelisten fått plass tidligere? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Seastar Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Det er vel ingen av oss som "ønsker" dyrere plasser enn det som er gjennomsnittet per idag - og formålet med å ønske stadig dyrere og vanskeligere inngangsport for folk flest - ja det vil vel skape en "elite" i havnene! Problemstillingen du tar opp - tyder på at du selv eller noen i din nærmeste krets MANGLER plass i etablerte havner - og som dere mere enn gjerne kunne tenke dere å skvise ut noen med å f.eks. skru prisene betydelig opp! Hvis det er 11 års ventetid der du/dere ønsker plass - vil jeg gjenta min oppfordring fra tidligere innlegg - vurder å sette igang et eget prosjekt, istedet for å ødelegge for andre. Det er nok mange som har stor glede av båt/sjølivet - og som ikke tåler så store økonomiske merutlegg som f.eks. du er villig til. Jeg vet det kreves en god del innsats og arbeid, foruten store økonomiske forpliktelser i mange år fremover......., men - det er jo tydelig at det står jo ikke på villighet til å legge ganske store summer på bordet bare du/dere får en plass. Så istedet for "å følge med" han som betaler 1500,- i året med falkeblikk og foreta din vurdering av hva som er passelig båtbruk for hans del - konsentrer deg om noe konstruktivt, som foreksempel å legge energien i arbeid for din egen havneplass! Lykke til! Ship 'O'Hoi PS Meningsutveksling er av det gode og har vært ganske utviklende og givende for meg opp gjennom årene - men nå har jeg sagt det som er mitt ståsted og min oppfatning av problemstillingen i denne saken. Jeg konsentrerer meg igjen om at Solen skinner idag, det er blå himmel her ute i havgapet - og jeg drar ut om en times tid for å fiske og ellers nyte sjølivets gleder. (var nede og fyrte opp Pyrobyssa sent i går kveld - så det er trivelig og varmt) Ha det TRIVELIG i havnene og på sjøen alle sammen! Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Poenget med spørsmålsstillingen er kort som følger: Det er 11 år venteliste på båtplass. På samme tid ligger det båter, som ikke brukes, og okkuperer båtplasser for 1500 kr året. Hadde plassen kostet 12000 kr året, ville den som ikke bruker båten sin fortsatt ligget ubrukt, eller ville han som står på ventelisten fått plass tidligere? <{POST_SNAPBACK}> Jeg skjønner fremdeles ikke problemet . Om han som har båtplassen til 1500 kr. bruker båten sin eller ikke må vel være uvesentlig? Gi plassen til 1500 til han som er utpå hele tiden så er det fremdeles en plass for lite ? Setter du opp leia til 12000 kan jeg ikke se at båtbruken vil øke av den grunn. Problemet er vel at det er for få båtplasser,og det gjenspeiles vel i prisnivået . Selv er jeg såre fornøyd med privat havn og hadde ikke tatt "billig båtplass" for der er det gjerne stort innskudd. Og her jeg ligger kan jeg la båten ligge ubrukt i ukesvis og marinaeieren passer på den som det var sin egen båt. Det koster litt men jeg syntes fordelene her er større enn ved å ligge i kommunal båthavn. Beklager Arnstein,jeg skjønner spørsmålet men ikke problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 8.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 (redigert) Det er vel ingen av oss som "ønsker" dyrere plasser enn det som er gjennomsnittet per idag - og formålet med å ønske stadig dyrere og vanskeligere inngangsport for folk flest - ja det vil vel skape en "elite" i havnene! Problemstillingen du tar opp - tyder på at du selv eller noen i din nærmeste krets MANGLER plass i etablerte havner - og som dere mere enn gjerne kunne tenke dere å skvise ut noen med å f.eks. skru prisene betydelig opp! Bare så det er sagt, har jeg plass selv som jeg leier privat. Har det i grunnen greit for tiden med situasjonen. Men her i Stavanger-distriktet er det i snitt 11års ventelister med et oppland på 200000 innbyggere. Kanskje presset vil rette seg litt når diverse tunnelprosjekter til nærliggende øyer blir realisert om noen år, hvem vet? Med begrensede arealer for båthavner er det ikke gitt at vi kan bygge oss ut av trengselen. Resultatet er kolossale utslag i prisene, fra Lars H's eksempel på kr 300.000 til billige båtplasser som kanksje atpåtil ikke benyttes aktivt. En bedre plassutnyttelse hadde kanskje hjulpet litt på situasjonen, slik at alminnelige folk kunne få sjansen til å realisere båtlivet. Redigert 8.Februar.2005 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
barx Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 (redigert) Av og til er det nesten like befriende å bare pusle i farkosten som det er å bruke den som fremkomstmiddel. hør hør! eg/ vi kjøpte oss båt, og nettopp trebåt dels for å seile, *dels for å pusle*. om puslegleden fører til mer tid i fortøyningene; hva så? om andre irriterer seg over dette, så versågod & fritt fram. irriter i vei, men ikkje kom til meg med frustrasjonene - det er mitt valg. som omvendt, når eg synes det er for galt at andre ikkje steller båten sin: det har eg absolutt lov til å meine, men eg har ingen rett til å øse frustrasjonene utover de det gjelder. barx (som driver & skifter det elektriske anlegget, og som så skal lage ny dørk, og som så... :-) Redigert 8.Februar.2005 av barx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Hva jeg velger å bruke penger på skal andre ikke legge seg opp i. Den tiden er heldigvis/forhåpentligvis forbi i kongeriket, og jeg håper aldri vi ser det igjen. <{POST_SNAPBACK}> Minner da om at det er valg til høsten. Ikke likegyldig hvem man stemmer på da. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
bliss X Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 9 års ventetid er for mye. 1. Start en båtforening der alle som enten ikke har plass, eller som betaler svindyrt for plass melder seg inn. Formål med foreningen: a) Skaffe rimelige båtplasser b) Drifte båtplassene 2. Finn et område som ikke er i privat eie, og som egner seg godt for å bygge en båthavn. 3. Utarbeid grovplaner for hvordan det kan bygges en naturvennling havn med nøktern standard som ikke plager omgivelsene. 4) Gå til kommunen og legg fram planene Sitér dette innlegget Link to post
mami Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Problemstillingen du tar opp - tyder på at du selv eller noen i din nærmeste krets MANGLER plass i etablerte havner - og som dere mere enn gjerne kunne tenke dere å skvise ut noen med å f.eks. skru prisene betydelig opp! Hvis det er 11 års ventetid der du/dere ønsker plass - vil jeg gjenta min oppfordring fra tidligere innlegg - vurder å sette igang et eget prosjekt, istedet for å ødelegge for andre. Det er nok mange som har stor glede av båt/sjølivet - og som ikke tåler så store økonomiske merutlegg som f.eks. du er villig til. Så istedet for "å følge med" han som betaler 1500,- i året med falkeblikk og foreta din vurdering av hva som er passelig båtbruk for hans del - konsentrer deg om noe konstruktivt, som foreksempel å legge energien i arbeid for din egen havneplass! Lykke til! Ha det TRIVELIG i havnene og på sjøen alle sammen! <{POST_SNAPBACK}> Tiltredes!!!Det kan være mange grunner til at båten brukes lite, men plassen er jo betalt med samme sum. Det er vel ikke rabatt om båten brukes lite!!! Men mange gode tips om å starte båtforening å jobbe for flere båtplasser, tilbud og etterspørsel er vel det som bestemmer samt kostnad på annlegg! Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Jeg kan til en hvis grad være enig med Arnstein i dette. Det er irriterende å se en båt som åpenbart ikke har vært i bruk på flere år, men som allikevel opptar den plassen DU gjerne skulle hatt. Som flere skriver, er det neppe noen (god) løsning å heve leien på båtplassen. Men det burde kanskje være mulig for havnesjef å HENSTILLE båteier å sette båten på land, og så fremleie sin båtplass. Hvorvidt dette vil løse mangelen på båtplasser i pressområdene tviler jeg kanskje på, men en og annen plass vil kanskje bli frigjort. Det er selvfølgelig helt uaktuelt å gå rundt å telle hvor ofte den og den har vært utpå i år eller noe sånt. De båtene det gjelder ser man med et halvt øye, og ingen telling er nødvendig. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Baltic Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 (redigert) Det er ikke bare båtplassene som etterhvert har fått en uforholdsmessig høy pris i pressområdene. Her i indre Oslofjord er det med båtplassprisene som med boligprisene,- kjempehøye. Båtplassene er jo på en måte "tomta" til båten (flytende, mobil hytte) og slike ting ser ut til å stadig bli dyrere, må jo tro at prisene snart flater ut. Det må jo til slutt være grenser for hva folk er villige, eller har mulighet, til å betale... Men jeg ser jo paralellen til "eiendom" generelt. Det er forholdet mellom tilbud og etterspørsel,- som på så mye annet NB!!! Jeg tenker selvsagt bare på de private plassene som ofte selges til høystbydende og det markedet jeg kjenner er spesielt båtplassene i Bærum. Det er båtplasser som har en flott beliggenhet i forhold til fjorden og skjærgården utenfor og i tillegg nært et stort og kjøpekraftig marked. I Oslo er det mange båtforeninger som har relativt lav inngangspris og leie, men som til gjengjeld har lange ventelister. Redigert 8.Februar.2005 av Baltic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
aage Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Minner da om at det er valg til høsten. Ikke likegyldig hvem man stemmer på da. <{POST_SNAPBACK}> Og det vil si???Fritt frem for fri konkuranse... blir hvertfall ikke billige båtplasser.. Største problemet vi har i dag er at dem som kjøpte båtplass (innskudd) i komunale batplasser for 10-30 år siden. Bealte inn noe som dengang va et anseelig beløp. Problemet i dag er at om de vil "kvitte" seg med plassen får de bare tilbake innskuddet fra deg gang. I min fars tilfelle 3000,-. Hans plass ligger stort dett ubrukt hele sommeren. Kommer ikke på tale å kvitte seg med den. Hadde han derimot fått betalt det som en evt ny eier måtte ha betalt i innskdd for samme plass i dag. Ca 35 000,- så hadde nok saken stilt seg litt anderledes. Tror ikke har er den eneste som tenker slik... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Her i indre Oslofjord er det med båtplassprisene som med boligprisene,- kjempehøye. Hei Baltic Her er jeg uenig med deg. Mange klager over høye priser i Oslo, men det er ikke sant. Båtplassprisene i Oslo behøver ikke være høye, - de bare varierer enormt fra havn til havn. Har nettopp fått fakturaen, og for i år skal jeg betale ca 3.000 i leie for en 31 fots båt. Dette inkluderer 150,- i medlemskontingent til båtforeningen og 150 i renovasjon (inkludert spesialavfall), så netto leie for selve båtplassen er 2.700,- I tillegg betaler jeg kr 320,- i årsleie for en oppbevaringsbod med lås der jeg kan ha vinteropplags utstyr m.m. så slipper jeg å dra med meg alt dette hjem. Dette er i en havn uten innskudd. Det er strøm og vann på brygga og ingen dugnadsplikt bortsett fra muligens en nattevakt. Havna er godt overvåket, og det er i ryddige, og pene omgivelser. Det er god plass, velholdte store brygger, rent vann så jeg kan bade fra båten hvis jeg vil. Jeg vil gå så langt som til å påstå at jeg har en av Oslos beste båtplasser. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.