Jump to content

Er båtplassene i Norge for billige? (Brannfakkel)

Arnstein

Recommended Posts

Hei Lars H!

Du må se til å få ut båten da, gitt!

Har kommet hjem fra to fisketurer, den siste igår, ute på Atlanterhavsveien med utgangspunkt Strømsholmen Sjøsportsenter på Vevang (Kjenner godt de folkene der)

Det var friskt ut mot Kvitholmen fyr på Hustadvika - men jeg var sammen med sjøvante folk!!!!

Og fisk i massevis, spiste også nykokt TORSK på brygga før jeg tullet meg hjemover ved midnatt.

Ønsker deg lykke til med å finne HELÅRSPLASS for båten når du flytter "hjem" til vestlandet.

Mener jo at alle som ønsker det skal ha en trygg og god plass for båten, stor eller liten - mye eller lite brukt!

Ellers vil jeg bare si at det er jo lov med litt humor i meningsutvekslingene også da....., var det 5 etasje du sa? :seeya:

:flag: Seastar

Ellers vil jeg bare si at det er jo lov med litt humor i meningsutvekslingene også da....., var det 5 etasje du sa? :seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig! Jo jeg sa 5.etg, men det er ikke slik jeg bor, jeg bor i rekkehus. Var alternativet 5.etg i blokk, hadde jeg kjøpt meg telt på bakkeplan!

Men tilbake til båtplassproblematiken, - nå ser det ut som at jeg kanskje har mulighet for midlertidig plass sommer/vinter 2006 når jeg kommer til Stavanger! :flag: Så da er det bare å glede seg til båtturen rundt kysten til Stavanger.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Bedre å pålegge eiere av store båter å selge, for å gjøre plass til flere mindre båter..

Suzuki

Du er inne på noe der :smiley:

Et problem båtforeninger sliter med, og som kan være prisdrivende er nettopp det at folk kjøper stadig større båter. Hva gjør båtforeningen da? Bryggeanleggene som kanskje ble anlagt for 20 - 30 år siden er ikke dimensjonert for å ha mange båter i 40 ++ fots klassen. Utvidelser koster penger, og kan ofte være vanskelige å gjennomføre pga reguleringsplaner, og hvem skal betale? Skal de som har mindre båter dvs båter med riktig størrelse ifht anlegget måte være med å spytte i kassa fordi andre båteiere skal ha større båt? Skal man satse på å ha færre båtplasser for å få plass til flere større båter?

Det er ikke bare det at stadig flere kjøper båt som medfører mangel på båtplasser.

Redigert av Lasse (see edit history)

Dette synes jeg blir en håpløs diskusjon, Lasse og Suzuki. En kan jo ikke sette opp mot hverandre stor eller liten båt. Som om det ene er mer stuerent eller forsvarlig enn det andre. Er seilbåt "bedre" enn mototbåt (eller omvendt), er trebåt "bedre" enn plastbåt? Er gammel båt "bedre" enn ny båt?

Er det noen gruppe som liksom har "førsterett" fordi de var der først, har båt < x fot e.l.? (men selvsagt skal det være et ansiennitetsprinsipp).

Jeg ser også utfordringene med å få plass til alle som vil ha båt, og helst nærmest mulig der de vil ha den. Men å si at det løser vi ved at enkelte typer båter er "mindreverdige" av en eller annen grunn og så vise dem bort er ikke akkurat veien å gå.

Man må finne andre løsninger. Selvsagt skal noen betale, og de som legger beslag på flest bryggemetre skal betale mest, også slik at ingen grupper subsidierer hverandre. Om så det meste skal tas inn i "innskudd" eller om dette skal være lavere og heller årlig leie være høyere må være opp til den enkelte båtforening/marina.

Fri pirssetting i foreningssammenheng synes jeg ikke noe om. Derimot synes jeg det er flott slik det er i "min" båtforening: Du må ha 2 anbefalinger for å bli medlem, 1.500 i innmelding og 500 i årlig medlemsavgift. Kjøp av plass er billig (vi snakker om noenogtyvetusen, avhengig av bredde) men det tar nok maaange år å komme dit. Men alle plasser som ikke brukes av "eieren" en sesong fremleies via båtforeningen. Dete er gjort slik at det er et insitament for eieren til å gjøre plassen disponibel (mulig han er pålagt det også - er ikke sikker). På den måten blir det et betydelig antall plasser i ulike størrelser disponible som fremleie hver sesong. Men all tildeling foregår via båtforeningen - man søker om leieplass og det tildeles etter ansiennitet. Og så hjelper man hverandre. Et fortreffelig system som ga meg 3,5m plass allerede andre sesong som medlem (sesongpris 5.000), og 4m plass da jeg ble angrepet av 3-fot syken 2 år senere (sesongpris 5.700). Dette er "midt i Oslo".

Ordningen anbefales.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

I Mjøsa er det nå til dels vanskelig å få båtplass

Ligger i en privateid båthavn og betaler en årlig leie av båtplass. Prisen har de senere år vært kr 600 pr m men vil i år øke til kr 750 pr m. Prisøkningen skyldes bl.a. at det nå er lagt strøm og vann til en del punkter ved båtene. Det er nå mellom 40 og 50 på venteliste i denne havna. Selv finner jeg ikke prisen urimelig i det hele tatt. Når vi har kjøpt oss større båter har "ubenyttede" plasser blitt brukt til utvidelse og den som har disponert denne har mistet sin plass. Eieren av båthavna ønsker liv og røre, og "tomme" plasser skaper ikke det.Forsåvidt en grei løsning. Noen plasser har også vært på framleie, men det er etter avtale med eieren av havna.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Hvordan er det på Sørlandet rundt Arendal og Grimstad? Er det harde kår der også hva gjelder plass?

<{POST_SNAPBACK}>

Heisan, se innlegg 29 og 30 i denne tråden. Båtplass for du i Grimstad på dagen, uavhengig av størrelse og det til en pris som er svært lav. Du kan velge mellom 2-3 plasser rundt i kommunen Grimstad.

Kommunen bygger ut jamfør etterspørsel, og da kun til selvkost...

Er det rart jeg skriver som signatur : Grimstad, sørlandets perle :cool:

Kommunen bygger ut jamfør etterspørsel, og da kun til selvkost...

Er det rart jeg skriver som signatur : Grimstad, sørlandets perle  :cool:

<{POST_SNAPBACK}>

Høres rimelig bra ut det. Gjelder å sjekke litt rundt når man er nyutdannet og skal rundt å søke jobber. Kan jo ikke jobbe en plass der de ikke har en plass til båten :nonod:

Redigert av Sebaldus (see edit history)

Dette synes jeg blir en håpløs diskusjon, Lasse og Suzuki. En kan jo ikke sette opp mot hverandre stor eller liten båt. Som om det ene er mer stuerent eller forsvarlig enn det andre. Er seilbåt "bedre" enn mototbåt (eller omvendt), er trebåt "bedre" enn plastbåt? Er gammel båt "bedre" enn ny båt?

Jeg tok nå Suzukis posting som en spøk da, men at du synes at det er en håpløs diskusjon at jeg påpeker et problem man har i flere båtforeninger? Vel ...

Sitter i styret i en båtforening, og det har vært diskutert flere ganger hvordan man skal møte denne utfordringen som vi helt klar ser kommer.

En dag er det nemlig fullt. Blom har kjøpt større båt, Hansen har kjøpt større båt, osv osv. Alle fikk plass for man ordner og fikser så godt man kan. Så kommer dagen da Svendsen kjøper større båt, og hva skjer? Det er ikke plass. "Urettferdig" sier Svendsen, for både Hansen og Blom fikk plass, og jeg har da vært her minst like lenge som dem?

Vel .. Løsningen kan da være å bygge ut, hvis man har mulighet til det, men har man det? Det krever nye investeringer, og hvis ingen skal subsidiere hverandre medfører det igjen at bryggeplassen til Svendsen blir dyrere enn den som Hansen og Blom har fått.

Det dreier seg ikke om gamle eller nye båter men om gamle eller nye bryggemetere.

Redigert av Lasse (see edit history)

Jeg tok nå Suzukis posting som en spøk da, men at du synes at det er en håpløs diskusjon at jeg påpeker et problem man har i flere båtforeninger? Vel ...

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tok nå også Suzuki's posting som en spøk, da :wink: Men så "heiv du deg på" og da syntes jeg at jeg måtte kommentere...

De er jo ikke diskusjonen om hvordan en skal løse et plassproblem jeg synes er håpløs (ikke det beste ordvalget kanskje), men noen av alternativene til å løse det. De fleste av oss opplever vel at båtplass er mangelvare. jeg føler meg veldig priviligert som har fått plass et sted mange drømmer om, og du er priviligert som har "gammel" plass et egnet sted.

Det er klart det føles urettferdig for Svendsen som ikke får plass når båten har est ut. Men løsningen er jo ikke å kaste ut Blom og Hansen fordi de har stor båt, og deres to plasser kan bli til 3? Det var mitt poeng. Så får en da lete etter beste evne etter de løsninger som finnes - bygge ut om det går, mer effektiv utnyttelse av tilgjengelig plass om det går, bedre organisering av fremleie av ubenyttede plasser osv. Alt dette vet du sikkert mer enn jeg om, siden du sitter i styret i din forening. Men når det er fullt, så er det dessverre fullt, enten man heter Svendsenl, Lasse eller KOB :smiley:

Høres rimelig bra ut det. Gjelder å sjekke litt rundt når man er nyutdannet og skal rundt å søke jobber. Kan jo ikke jobbe en plass der de ikke har  en plass til båten  :nonod:

<{POST_SNAPBACK}>

Nå kjenner ikke jeg til hva slags utdannelse du har, men Grimstad er kjent for teknologi kompetanse i forbindelse med svært mange nyetableringer spesielt rettet mot informasjonsteknologi. I tillegg har studietilbud her i byen blitt vesentlig oppgradert etterhvert og der er ingen tvil om at Grimstad er "studentby".

Knoppskytingen av nyetableringer skjer fortrinnsvis i Holvika, og nettopp der ligger den største båthavnen i Grimstad, slik at om du anskaffer jobb der, er du ikke avhengig av bil.

I tillegg har byens havnevesen tilbud til båtboere om å ligge på gjestebrygga utenom sesongen. Jeg ligger der nå, har eget lager i bygning, parkering rett ved og betaler Kr 550 per måned for det (40 foter). Jeg har da også tilgang på dusj og wc. I sesong må der påregnes normale gjestehavntakster....

Dersom du søker deg inn mot Arendal, og ikke klarer å få egen båtplass, så er også gjestehavnen der mulighet, men da til en langt dyrere pris i forhold til Grimstad. Du har ingen flere fasiliteter i forhold til Grimstad.

Grimstad kom for denne vinteren for sent i gang med tilbudet, slik at i år er der kun en båt med fastboende i. Der er imidlertid gitt signaler fra enkelte som bor i båt at de ønsker å flytte til Grimstad neste vinter.

Til sist kan det nevnes at is er ikke noe problem her.

Nå kjenner ikke jeg til hva slags utdannelse du har.....

<{POST_SNAPBACK}>

Utdannelsen er økonomisk og arbeidsmarkedet for nyutdannede ikke det aller best. Dog ser det ut til å bedre seg nå.

Kan nok ikke akkurat velge og vrake hva gjelder arbeidssted, men skulle sjansen by seg er absolutt Sørlandskysten førstevalget.

Godt å vite at det ikke er så håpløst med båtplass som man kanskje skulle kunne frykte!

Utdannelsen er økonomisk og arbeidsmarkedet for nyutdannede ikke det aller best. Dog ser det ut til å bedre seg nå.

Kan nok ikke akkurat velge og vrake hva gjelder arbeidssted, men skulle sjansen by seg er absolutt Sørlandskysten førstevalget.

Godt å vite at det ikke er så håpløst med båtplass som man kanskje skulle kunne frykte!

<{POST_SNAPBACK}>

Tips : følg med på Sørlandet Sykehus Arendal samt Kristiansand, i forbindelse med effektivisering samt sammenslåing av diverse funksjoner utlyses der nå stadig stillinger på lønnsområdet, og såvidt meg bekjent skal der også skje endel vedrørende økonomi.

Et annet tips, er Post og Teletilsynet. De lyser nå etter administrative samt økonomiske stillinger. Bor du da i båt på Aker brygge, vil du isåfall møte endel kollegaer der, da endel har begynt i det selskapet fra Grimstad, Lillesand, Kristiansand distriktet, som da allerede har bosatt seg i båt der. Post og Teletilsynet flytter til Lillesand i 2006, og da til en plass ca 100 meter fra vannet.

Jeg vil anta at Post og Teletilsynet ville være optimalt, da du i løpet av 2 år vil oppleve både Oslo og Sørlandet som bosteder.

Det er Raadgiverene.no i Kristiansand som administrerer ledige stillinger der i selskapet.

Lykke til !!!!

(Er forøvrig at innen økonomi/administrative funksjoner så er der lysere framtid enn det har vært de siste 4-5 årene)

Det faktiske forhold, er faktisk at flere steder sies det NJET til båter over f.eks YY fot. Ikke minst gjelder dette gjesteplasser.

Ressonnementet er som følger:

plass A= diger båt, 3 personer ombord.

Handler & spiser for X kr

Plass B 2 x litt mindre båter, hver med 3 personer ombord

Handler og spiser for X kr x 2..

Sett fra handelsstandens "point of view" er dette greis skuring. De LEKER tross alt ikke butikk heller. Og trengselen i de populære gjestehavnene, kjenner vi alle til.

Suzuki

No boat needed..

Det faktiske forhold, er faktisk at flere steder sies det NJET til båter over f.eks YY  fot. Ikke minst gjelder dette gjesteplasser.

Ressonnementet er som følger:

plass A= diger båt, 3 personer ombord.

Handler & spiser  for X kr

Plass B 2 x litt mindre båter, hver med 3 personer ombord

Handler og spiser for X kr x 2..

Sett fra handelsstandens "point of view" er dette greis skuring. De LEKER tross alt ikke butikk heller. Og trengselen i de populære gjestehavnene, kjenner vi alle til.

Suzuki

Det har jeg aldri hørt om før. I gjestehavner er det vel bare å legge seg der det er plass, ellers må man jo ha en vakt som løper rundt å passer på hver kvadratmeter? Hvor gjelder dette?

Det faktiske forhold, er faktisk at flere steder sies det NJET til båter over f.eks YY  fot. Ikke minst gjelder dette gjesteplasser.Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Mulig det, Suzuki, men jeg har faktisk aldri opplevd dette i mine år på sjøen, verken med egen eller andres båt. Nå har riktignok ikke vi ekstremt stor båt, og den virker sikkert mindre enn den er siden den er åpen. Større enn gjennomsnittet for motorbåter er den nok allikevel.

Tvert imot har vi opplevd det motsatte - at vi ble satt veldig pris på som "kunde". Det skjedde riktignok i Grimstad som tydeligvis ser muligheter der andre bare ser problemer, men allikevel.

De eneste begrensningene jeg har sett/opplevd er størrelsen på plassene der hvor det er "båser" - det regulerer seg jo selv. Men da finnes det nesten alltid andre alternativer i samme havna. Jeg ser imidlertid at man i stadig flere gjestehavner lager "dobbeltplasser", som fungerer greit med 2, kanskje 3 mindre/mellomstore båter, men som alternativt kan håndtere én "sværing". F.eks. er de nye plassene på Jomfruland laget slik.

Og er det fullt, så er det fullt, om enn litt mer fullt for de med stor båt siden de med liten lettere kan klemme seg innimellom. Men jeg har til gode å se at det ikke da har vært mulig å legge seg utenpå noen.

Redigert av KOB (see edit history)

Vet du positivt at en slik begrensning har vært relatert til hva du skrev i ditt tidligere innlegg? Vanligvis har slik skilting en helt annen årsak, gjerne dimensjonering av bryggeanlegg.

ja,at påenget var at de største båtene tok for stor plass, ble det essensielle.

Tror bla.a nordre marina i Strømstad ( Kebal ) har begrensinger på båtstørrelse. Bær over med at jeg må renske opp husken, det er over 6mnd siden jeg var på de kanter nå..

Suzuki

No boat needed..

Tvert imot har vi opplevd det motsatte - at vi ble satt veldig pris på som "kunde". Det skjedde riktignok i Grimstad som tydeligvis ser muligheter der andre bare ser problemer, men allikevel.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg gikk inn på hjemmesiden din KOB, jeg har også vært inne på den for lenge siden, men må bare si jeg er imponert :yesnod:

En kjempeflott hjemmeside som er skikkelig proff. laget (og du har en flott båt) :sailing:

Ship o'hoi :seeya:

• 3 år senere...

Trekker denne frem igjen nå i disse rente-tider. Er det noen bevegelse i familiegodsene rundt om i de kommunalt anlagte båthavnene fra 70-tallet?

Her i mitt nærområde er det private og offentlig donerte havner som holder på å råtne på rot da pionerene faller fra en etter en. Vedlikeholdet er slett. Bryggeanleggene forfaller til et nivå hvor de er blitt en HMS-risiko. Dugnadsånden til etterkommerne er lik null. Man håper kommunen skal sponse med kulturmidler (igjen). Båtene ligger i båsene og blir ikke brukte. Ventelistene er lange. Årskontingenten ligger på 2500-3000 kr.

Må vi håpe på at renta stiger litt til før enn at det blir så galt at det løsner?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Asker kommune har nettop undertegnet avtale med Leangbukten Båtforenings Andelslag rettigheten til å disponere 70% av en regulert utvidelse av Tangen i Leangbukta. Dette vil gi 450 nye båtplasser, slett ikke så verst! I tillegg blir det da også 200 nye båtplasser på den kommersielle delen av havnen (Asker Marina). Tror nok at 650 nye båtplasser bare her vil gjøre et visst innhugg i ventelisten så regner selv med å bli andelseier i løpet av et par år! Hyggelig å bo i en kommune som tar vare på sine innbyggere og har en positiv holdning til sjø og sjønære aktiviteter! :flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...