Jump to content

Er båtplassene i Norge for billige? (Brannfakkel)

Arnstein

Recommended Posts

Er medlem i samme båtforening, men må vel vente mer enn et par år. Var det ikke snakk om en hel haug med plasser på Fornebu også? Alle monner drar, og siden jeg nok må basere meg på privatuleiemarkedet er det eneste som hjelper et større tilbud. I tillegg var prisene på vei nedover på Finn i våres, jeg leide samme plass som i fjor og betalte 18.000 for en 4-meter allerede i februar, men når mai nærmet seg kunne jeg ha fått tilsvarende plass til rundt 13-15.000.

• 3 år senere...

Det er nå drøye syv år siden jeg startet denne debatten. Omsider begynner noen her i distriktet å reagere på uvesenet. Holder plassen med ubrukelige båter. 1200 står på venteliste for båtplass i Hillevågsvatnet i Stavanger. Store deler av havnen opptas av ikke-sjødyktige fritidsbåter. Samme uvesen konstateres i Sandnes. Antakelig mye av det samme i de fleste havner. Slike tilstander oppmuntrer neppe politikernes velvilje for tilretteleggelse av flere småtbåtplasser.

Bør denne egosimen få lov til å fortsette? Jeg oppfordrer KNBF å ta opp saken med sine kollektivt innmeldte småbåtforeninger.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

............. Store deler av havnen opptas av ikke-sjødyktige fritidsbåter. Samme uvesen konstateres i Sandnes. ..........

Nå er det vel å strekke det langt å si at "store deler" av havna opptas av ikke-sjødyktige båter, men at det er mange som ikke har løsnet fortøyningene på årevis kan en tydelig se..... og ja, jeg skulle gjerne hatt en av de plassene i Hillevågsvannet. Har stått på venteliste i seks år nå, men fortsatt har jeg mange hundre foran meg i køen, og finner jeg ikke en løsning snart, så må båten på land i sommer :headbang: . Utbyggingen av "Nyhavna" ser ut til å dra ut i tid, så noen lysning ser det heller ikke ut til i det nærmeste fremtid :cryin: .

Jeg har båt uten båtplass og synes det er litt kjedelig å se robåter halveis under vann som okkuperer en plass som i mine øyne kunne gjort mer nytte for seg.

Jeg tar gjerne på meg jobben med å sjøsette en annen manns båt, som bruker den totalt tre ganger gjennom året. dersom jeg kan bruke båtplassen de resterende dagene av året :-)

Jeg mener det bør være mulig å få til en mer effektiv utnyttelse av båtplassene - som gagner begge parter.

:flag_bp:

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

1200 står på venteliste for båtplass i Hillevågsvatnet i Stavanger. Store deler av havnen opptas av ikke-sjødyktige fritidsbåter. Samme uvesen konstateres i Sandnes. Antakelig mye av det samme i de fleste havner.

Jeg skjønner veldig godt de som tviholder på sine egne ettertraktede båtplasser.

Nå kjenner jeg ikke reglementet i disse havnene, men skulle ikke forundre meg om at eierne ikke har frihet til å fremleie den e.l. Dette gjør eierskapet lite fleksibelt, i kombinasjon med forholdsvis lave priser, gjør det at eierne heller velger å ha vrak liggende eller ikke båt i det hele tatt.

Mangel på båtplasser i kombinasjon med lave priser gjør underskuddet og etterspørselen stor etter de ettertraktede båtplassene.

Politikerne må gjøre sin oppgave, legge til rette for flere båtplasser. Tilgang til sjøen og friluftliv er særdeles viktig for å skape en ettertraktet by.

At utenforstående skal frata noen båtplassen fordi de har for stygg båt, eller ikke bruker den, blir for dumt.

Redigert av Oteren (see edit history)

Andre steder på kloden er det vanlig at båtene lagres i reoler på land når de ikke brukes. Så ringer du bare og avtaler utheising når du skal bruke den. Ren og pen og fulle tanker, uten risiko ved uvær, billigere enn bryggeleie. Det hadde kanskje vært en idé i pressområder her til lands også så kan gnukkene bare ha den sprukne prammen liggende ute full av groe og drit. Boatstacks

Mange ventelister rundt, men en del steder blir det også gjort noe med det bl.a. i Lillesand, men da kommer reaksjonen på at det faktisk ikke er så ganske billig å bygge nye båtplasser, og siden det jo ikke er en lovpålagt kommunal oppgave så må det betales hva det koster. Resultatet av det er at kritikken kommer over at det er alt for dyrt!

You just can't win!

http://www.lp.no/nyheter/60-000-141-000-kroner-for-batplass-1.7181047

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

......... man skal være forsiktig med å definere annen manns eiendom. En manns skrot osv. Få heller igang utbygging av flere plasser. Penger er det nok av stavangerdistriktet.....

Ja jeg er enig i at en skal passe seg for hva en mener om annenmanns eiendom, men det er like frustrerende for det .. :lipseal: .

Når det gjelder penger i Stavanger-området, så er det vel ikke akkurat det som stopper utbygging nå. Planer er klare, men det er en viss papirmølle som maler nokså sakte :headbang: , så her er det bar å smøre seg med tolmodighet.

Andre steder på kloden er det vanlig at båtene lagres i reoler på land når de ikke brukes. Så ringer du bare og avtaler utheising når du skal bruke den. Ren og pen og fulle tanker, uten risiko ved uvær, billigere enn bryggeleie.

Slike planer finnes i Norge, slik som i Sande i Vestfold. Men jeg vet ikke om det har blitt noe av. Artikkelen er fra høsten 2010, og jeg har ikke hørt noe mer om prosjektet.

Men billigere enn bryggeleie...? Det tviler jeg på.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

dyrt eller billig er jo etter hvordan man ser det! Jeg har liten utgift på bryggeplassen, men som andre her må delta på dugnad når noe skal fikses eller vedlikeholdes, men det ser jeg jo ikke på som noe problem! kjøper jeg meg bredere båt så flytter man bare utstikkere for å tilpasse eller bygger ut. i materialkostnader blir det faktisk så mye som 50000 totalt for en båtplass, med brygger fra Ørsta Stålindustrier.. for dem som har joller eller åpenbåter til 10-30000 kan jo en båtplass virke veldig dyr! for ande igjen som bruker mesteparten av sin fritid til båt og har gjerne lånt en god del penger i banken så blir dette en dråpe i havet og et nødvendig onde.. Jeg synes ikke min båtplass er dyrt, men hadde vel syntes det var dyrt om jeg bodde i en storby med veldig høy årlig avgift!

En annen sak er jo at jeg føler med alle dem som har båt men ikke båtplass! tror ikke det er så veldig enkelt i og med at det er såppas mangelfult med plasser!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Om 677 annonserte båtplasser er mye eller lite ift nærmere en mill fritidsbåter vet jeg ikke, men det er helt klart noen pressområder hvor det kunne vært gjort noe for å bedre situasjonen. Kommunene er mange steder restriktive ift å regulere nye områder til småbåthavn, opplagsplasser står tomme på sommeren og det kunne sikkert vært en god løsning for mange å hatt båten i opplag på land året rundt på denne måten som jeg nevnte, da kan man fjerne hele press-problematikken. Men marinaeierne ønsker kanskje å holde prispresset oppe?

I utgangspunktet er det kun en løsning og det er å bygge ut mere. Her må kommunene bli flinkere til å tilrettelegge. Årsaken til at en de fleste steder som hovedregel ikke kan ha båten på land sommerstid er ofte relatert til parkering. På Solvik i Bærum er det propp fullt en varm sommerdag. Der er det også en stor parkeringsplass og også noen få båter liggende på land gjennom sommerhalvåret.

På østlandet er det svært så mange båtplasser ledige for leie om en ser på finn men ikke minst om en går inn på hjemmesidene til de respektive båtforeninger. Det bør en gjøre før påske. I mai er sansynligvis plassene bortleid.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

677 annonser, ikke båtplasser, for mange av disse annonsene er for flere plasser. Antallet gir en viss pekepinn når man sammenligner med tidligere år og det har etter det jeg har kunnet se blitt stadig flere annonser (og båtplasser) som annonseres ledig, med andre ord en utvikling/endring. Her er det nok store geografiske variasjoner.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ser noe av samme trenden flere steder og spesielt de stedene der det foreligger andelsbrev som er fritt omsettelig. Hva det kommer av er jeg noe usikker på men regner med at flere har arvet andelsbrev og da foretrekker å leie ut fremfor selge. Sågar kan det være de har arvet andelsbrev båtplass med stor bredde men trenger en mindre selv. Da er det ofte slik at en får gratis båtplass selv ved leie av en mindre.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Disse løsningene på land ER faktisk billigere i utlandet enn det en båtplass i Norge er, vi skal ikke lengre enn til tyskland før prisen for 2 løft er nede i 40 euro/ 350 kroner for en 40 fots seilbåt. Det sier seg jo selv at det er billigere å ha båtene på land da, var en sak i Fredrikstad blad om båtplasser til 600 000 kroner.

Men til dere som klager på prisene, i 1994 måtte den lokale seilforeningen tigge penger av mine 3 onkler og far. Å selge en bryggeplass da var nærmest umulig her i distriktet, det ble betalt akuratt nok til å betale ned bryggen. Ved dette anlegget betaler jeg nå 4000 kroner året for vedlikehold og har en 4,5 meter plass.

Mange ventelister rundt, men en del steder blir det også gjort noe med det bl.a. i Lillesand, men da kommer reaksjonen på at det faktisk ikke er så ganske billig å bygge nye båtplasser, og siden det jo ikke er en lovpålagt kommunal oppgave så må det betales hva det koster. Resultatet av det er at kritikken kommer over at det er alt for dyrt!

Prisen var ikke avskrekkende. Lillesandere er villige til å betale dyrt for å sikre seg båtplass.

kokkenes+sm%C3%A5b%C3%A5thavn2.jpg?updated=230420121608

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...