Jump to content

Yamaha 40 hk 1990 starter ikke, er undervannshuset defekt?

santho96

Recommended Posts

Hei!

I går skulle jeg sette motor i revers endte emd at motoren sluknet. Prøvde å starte den opp igjen, noe den ikkje ville. Endte med at jeg ble slept i havn, i dag tidlig prøvde jeg å få start igjen. Uten noe hell. Begynner å miss tenke at undervannshuset er gåen .. Hvordan kan jeg finne ut av det ? Prøvde å sette motoren i gir å vri rundt på propellen, mener på at jeg kjenner endel motstand og hakking :(

Har ikkje mye peiling på båt motorer, men er ganske flink med moped motorer og lignende. Greier å gjøre det meste mekaniske arbeide så lenge noen greier å forklare hva jeg burde gjøre.

Kjøpte motoren i starten av sommeren, pusset opp en shakespeare. Båt og motor har vært på sjøen i tilsammen max 7-8 dager! Selger mener på at det ikkje skjer av seg selv. Jeg har ikkje tuklet med noe, han sa også at han skulle gi meg 3 måneder skriftlig garanti på at motor er ut feil og problem.

Hvilke rettigheter har jeg ?

Motor:

Yamaha 40HK <- 1990 (før)

Setter pris på all hjelp og gode svar :)

Mvh: Gutt, 16 år, fortvilet

Hva skjer når du prøver å starte den da?

står den fast?

Motor tenner ikke?

Du har selvfølgelig satt den i fri og dødmansknappen er på plass og sånn?

Hva mener du med hakking? at den glipper litt den ene veien?

Går propellen lett og ledig når motor står i fri?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Takk for svar !! :)

Jeg prøver å vri om tenninga, med dødmannsnoren i . Ingenting skjer, ikkje en lyd fra motoren engang.

Motor står for så vit, ikkje fast (har fått feilsøkt mer) !

Motoren kan ikkje tenne da ingenting går rundt p.g.a at start motor ikkje går rundt.

Ja jeg har såtte den i fri og har i dødmansknappen :D

Har fått feilsøkt mer å har funnet ut at det ikkje er noe hakking. Når motor står i fri går propellen fint rundt begge veier ! Når jeg setter den i fremover eller bakover og vrir propellen rundt går stempelet opp og ned (kjennes ut som god komprisjon) :D

Min konklusjon: Tror ikkje undervannshuset er gåen. Der i mot trenger jeg tips til hva som kan være årsaken til at motoren ikkje starter/tenner når jeg vrir om nøkkelen!

har laddet og batteriet, og testet med et annet batteri.

Redigert av santho96 (see edit history)

Prøv å kortslutte startmotoren, tenner den da er problemet lengre frem. Enten noe elektrisk (ledninger) på motoren eller kabel/kontrollboks

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Da tenner den nok bokstavelig talt ja. Du bør nøye deg med å kortslutte startreleet tror jeg....

Har bestandig bare kortsluttet mellom +- direkte på starteren

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

• 8 måneder senere...

Er du sikker på at fjernkontrollen står i nautral? Det kan være at den ikke gjør det selv om motoren står i fri. Dette for å unngå å start båten i gir.

Ja, motor står i nautral. I all min frustrasjon har jeg nok prøvd å sette den i gir frem og tilbake flere ganger, og samtidig rotert på propellen for å se at alt går rundt der nede noe det gjorde !

Sjekk som Ivar sier,sikringen på +ledningen til startreleet.

Du burde også sjekke at startsperren står riktig når gasshendelen står i nøytral,hender dette kommer ut av posisjon.

Dra litt fram og tilbake på spaken og prøv om starteren slår inn.

Skal sjekke opp sikringa igjen, men ganske sikker på at jeg sjekka sist å da var sikringa heil !

En liten tanke, er det strøm på batteriet?

Er strøm på batteriet ja, lense pumpe og alt annet fungerer ! Den sluknet plutselig på en båt tur en sein kveld! Da jeg satt den kjapt i revers og frem med høyt turtall !

Har du forsøkt å starte med snorstarten ?

Dersom du oppgir motormodell nummer og bokstaven nede i høyre hjørne på skiltet, så kan vi se på riktig el skjema...

Snor hadde slete tidligere, og fjæra var gåen. Har byttet den nå og skal prøve å få i gang motoren igjen. Nye plugger er kjøpt inn! Men kunne du forklart meg litt mer spesifik kor motor nr. står ? Virker som forje eier har malt over det med motor maling i samme farge, har aldri funnet det. Men det pleier vel å stå på motor braketten ?

Setter stor pris på alle forslag.

Tenkte å lage meg ei liste over ting jeg skal gå over ! Har også en misstanke om at motoren bare går på en sylinder, så skal ta den med inn på et bilverksted når jeg får den i gang og måle kompen på hver sylinder.

er den 2- eller 3 sylindret? Evt har du bilder?

motornr står på et lite skilt på braketten på disse, som regel på venstresida sett bakfra. Dersom det er der så skal du finne en forhøyning under malinga

Du trenger også å sjekke batterikablene, at det virkelig kommer strøm fram til motoren. Er det elektrisk choke / primer på den?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det designet der var til og med 79 hvis jeg ikke husker feil, dekslet ser da ut til å være fra 77-78 men resten kan jo være etpar år nyere. 2 syl modellen ble erstattet av 3syl i 84. Men ble relansert i origin serien igjen rundt 1990- men da med annet motordeksel.

Er også forskjellige blånyanser som sladrer om årgang, men denne er vel opplakkert så da hjelper ikke det.

Er vel ikke elektrisk choke på den da, men du får investere i 12V prøvelampe eller multimeter og sjekke hva som kommer bak til motor.

Hvis jeg ikke husker feil, så er nøytralbryterne på de motorene der bakpå motor og ikke i fjernkontroll som på nyere yamaha... anyone..?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har fortelle litt opp min motor:

Chocken sitter på motoren og er manual. (samme som på mindre båt motorer i dag, du drar den ut og inn for av og på)

Gir sitter på sida av motoren. Har kontroll boks med både gir og gass påmontert.

Det som er årsaken til at jeg tror dekselet ikkje hører til er fordi det er et stort mellom rom mellom snorstart gummien og selve dekselet som skal legges inntil :O

Kan ordne flere bilder i dag i 14.00 tida, og sjekke etter motor nr. !

Redigert av santho96 (see edit history)

Kan du utdype svaret litt ? har du litt erfaring med 40hk yamaha, så hadde jeg såtte pris på om du kunne beskrevet hvor det ligger ? Er dette en dyr del ?

Begynt å rote opp i noen gamle moped prosjekt tråder jeg har, og fant en video av motoren rett etter kjøp!

Her er den + mange bilde: (det er denne motoren det er snakk om)

Video:

Bilde: bilde

bilde

Nei jeg har ingen erfaring med akkurat denne motoren ,men betviler sterkt at det er noe dyrt som har skjedd , bar noe ellektrisk og om du gjør slik det skrives her så kommer du langt, nøytralbryter er vell det riktige navnet , men på sjøen så har alle ellektriske kontakter , tenningslås etc svakheter pga salt , så ikke dyrt ,men arbeidsomt og tidkrevende.

Savner forslag på de to elementære problemene, tenningsfeil eller bensintilførsel. :rolleyes: Få orden på startsnora, så er det lett å sjekke.

Er det gnist på pluggene? (Skru de ut og sett på plugghettene igjen. La pluggen(e) ha kontakt til jord (gods) på motoren mens du eller en annen drar i snora. Du vil lett se om det er gnist.) Hvis svaret er ja, så ligger feilen på bensintilførselen. Er det ikke gnist vil sannsynligvis pluggene være våte av uforbrent bensin. Har du svar på dette vet du hvor den videre feilsøking skal foregå. Lykke til!

Nei jeg har ingen erfaring med akkurat denne motoren ,men betviler sterkt at det er noe dyrt som har skjedd , bar noe ellektrisk og om du gjør slik det skrives her så kommer du langt, nøytralbryter er vell det riktige navnet , men på sjøen så har alle ellektriske kontakter , tenningslås etc svakheter pga salt , så ikke dyrt ,men arbeidsomt og tidkrevende.

Noen som vet hvor jeg kan finne nøytral bryteren ?

Savner forslag på de to elementære problemene, tenningsfeil eller bensintilførsel. :rolleyes: Få orden på startsnora, så er det lett å sjekke.

Er det gnist på pluggene? (Skru de ut og sett på plugghettene igjen. La pluggen(e) ha kontakt til jord (gods) på motoren mens du eller en annen drar i snora. Du vil lett se om det er gnist.) Hvis svaret er ja, så ligger feilen på bensintilførselen. Er det ikke gnist vil sannsynligvis pluggene være våte av uforbrent bensin. Har du svar på dette vet du hvor den videre feilsøking skal foregå. Lykke til!

TakkK! Skulle teste dette i fjord, men da knakk den ene pluggen da jeg skulle skru den ut! Så derfor lot jeg det ligge. Nå har jeg kjøpt inn plugger og fiksa snora, så skal ut å sjekke det! Muligens jeg får ordna batteri også sann jeg kan prøve å koble til starteren å se om det er liv i den !

Gåen CDI(hjerne) ?...da er det ikke mye som virker hvis den streiker......

Mener du coilen ?

Har også sjekka litt på motoren, ser ut som det ikkkje er rissa inn motor nr. om jeg har funnet riktig plass!

Har også tatt litt bilder av motoren. Motoren har bare en forgasser, om det hjelp med å finne årsmodell.

Bilde:

-Eneste plassen det så ut som det kunne stå et nr. men sto ingen ting :O

bilde

-Detalje bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

mente jeg skrev om å sjekke gnist men det forsvant visst i en redigering. Ser ut som at du har funnet nr plata, men ikke så lett å se hva som står der når den er overlakkert. (Normalt er det eneste som er preget inn, en bokstav i et av hjørnene som angir produksjonsår. Tabell over disse fins på marinshopen.se)

Ser jo egentlig ganske bra ut under dekselet

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...