Jump to content

Yamaha 40 hk 1990 starter ikke, er undervannshuset defekt?

santho96

Recommended Posts

Det er slik at det er helt dødt når du vrir på tenningsnøkkelen?

Har du prøvd å legge en ledning mellom gul og rød ledning inne i kontrollboksen itilfelle?

Rød ledning er strøm inn til tenningslås og gul er strøm ut til startrele.

Slår starter inn da er tenningslåsen ødelagt.

Den røde ledningen skal det være 12v hele tiden.

FIKKK START PÅ MOTOREN!

Sjekka om det var gnist, noe det var (+ nye plugger)

Så kobla jeg alt sammen! Prøvde å dra fikk ikkje start.

Spray i start gasss, da starta den men slukna kjapt!

Helt litt bensin inn i sylinderen! Da gikk den!

No går den!

Men fikk ikkje til start motoren, motoren måtte draes i gang!

Så kom gjerne med tips til hva jeg burde sjekke angående elstarten, og sjekke om start motoren går rundt. tenningslåsen virker som fungerer i og med jeg kan slå av motoren med den!

---------------------

Selger skrev i annonsa at det var 1990! Men har mine tvil, virker som det er en 1980 ja eller sent 1970!

ikke uvanlig at gamle motorer blyr mye yngre når de skal selges. Den er nok rundt 1980 som skrotnisse antyder.

Tenningslåsen gjør 2 ting: gir strøm til coilene m.m. slik at du får gnist, samt strøm til startmotoren. Så nå må du finne ut om du har strøm fram til startrele/startmotor

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hvis du prøver slik jeg foreslo ser du om tenningslåsen er iorden.

Legger du en skrutrekker mellom koplingspunktene på inslagsreleet ved starter ser du om starteren er i orden.

Tipper dette er en 77-79 modell motor,altså langt unna det selger har sagt.

Denne motoren har stift og kondesatortenning isteden for stator og cdiboks.

Stifteåpningen bør sjekkes hvis motoren ikke går helt rent eller tenner litt feil.

Stifteåpningen bør sjekkes hvis motoren ikke går helt rent eller tenner litt feil.

Nå tror jeg du tuller. Ikke stifter på 77 modell eller nyere Yamaha vel?

Johnson/Evinrude hadde i hvert fall ikke det etter 1974/75. Tviler på at Yamaha lå særlig etter dem teknologisk på den tiden.

Yamaha har vært litt konservative - "if it works, don't fix it" , så gammel teknologi hang igjen litt lenger på enkelte modeller.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det kan og være en lekkasje på ei pakning eller tæring i kjølesystemet slik at det kommer vann i sylindrene , da blir de håpløse , men går nok litt med startgass og med bensin , opp til ca 10 min når de takes i bruk til de blir varme og stopper, trolig fordi lekkasjen utvider seg når motoren .blir varm.

Når slike gamle motorer selges og med så gale års opplysninger så kan det være lov til å ha mistanke om at den kan ha en slike feil.

Motoren går på tomgang, så tror ikkje topppakninga lekker!

Hvis du prøver slik jeg foreslo ser du om tenningslåsen er iorden.

Legger du en skrutrekker mellom koplingspunktene på inslagsreleet ved starter ser du om starteren er i orden.

Skal gjør, skal jeg bare åpne opp kontorll boksa der ledningene er koblet til inni selve boksa ? Noen som har koblingskjema på motoren fra kontroll boksa, sann jeg kan dobbel sjekke at alle ledningene er koblet rett (eller er det bare farge på farge, men har 4 grønn) ?

Hva er stift og stifteåpning ? :O Motoren går ikkje særlig rent, skal prøve å justere forgasser i første omgang!

Hei det er en mulighet for at forgasser har gått tett av uttørket 2taktsolje.
Hvis den starter med startgass.

Motoren går jo på tomgang, uten start gass! Var bare når jeg først skulle dra den i gang jeg trengte det ett par ganger!

Det kan og være en lekkasje på ei pakning eller tæring i kjølesystemet slik at det kommer vann i sylindrene , da blir de håpløse , men går nok litt med startgass og med bensin , opp til ca 10 min når de takes i bruk til de blir varme og stopper, trolig fordi lekkasjen utvider seg når motoren .blir varm.

Når slike gamle motorer selges og med så gale års opplysninger så kan det være lov til å ha mistanke om at den kan ha en slike feil.

Pluggen som stod i så litt lys ut ja, men har kjøpt nye plugger nå! Så får sjekke fargen hos de etter hvert:)

Hvilken ting når det gjelder service burde jeg gjør ? Impeller ble byttet i fjor!

-Nye plugger er byttet i går

-Tenker å bytte girolje

-blåse regn bensin filter

-rense forgasser og blåse den ren

-stille inn forgasser går ujevnt på tomgang

En liten ting til! Står 1 : 100 på motoren, det er vel olje forholdet ? altså 1 % ? men er ikkje det litt lite :O Nyere totaktere går vel på 2 % og moped motorer jeg har mest erfaring med og kan det meste om går best med 2-2,5 %

Hvor mye olje du bør bruke kommer an på bruken. 1:100 er litt lite etter min mening om man kjører mye på full gass, men helt greit om man småkjører og dorger mye. Jeg ville brukt 1,5-2%

Mistenker at kontrollboksen din er nyere enn motoren. så da spørs det hvor godt farger på ledninger stemmer overens. Har du mer bilder?

4%, ikke bare oljen som gjorde at de trengte så mye, men også lagre osv. De siste vel 40 årene så er jo alt kule-, rulle eller nålelager som ikke trenger like mye olje

fiskebaat, on 14 May 2013 - 10:22, said:

Om de bare kommer inn en dråpe eller to så er det vel vanskelig å se ?

Da har det heller ikke så stor innvirkning på hvordan motoren går. Største faren er da at vannet vasker olja av sylinderveggene tilslutt....

Redigert av ivar (see edit history)

Greit, går nok opp til 2 % i år! :)

Kontorllboksen er mye nyere enn motoren, er standard yamaha ha 751 kontroll boks om jeg ikkje husker feil!

Da jeg kjøpte motoren hadde jeg også litt problemer med elstart, men da dro jeg ut og inn ledningene til kontrollboksa så funka det igjen! Så misstenker dårlig kontakt! Derfor hadde det vært greit med koblings skjema!

Skal reise inn til yamaha forhandler å høre med de!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...