Møkkalasset Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Har foresten henta meg batteri og kjøpt start gass nå! Forsiktig med startgass. Viktig at motoren ikke går lenge på den p.g.a. manglende smøring. Pass på at du har trykkvann på kjølvannsinntaket, evt lar undervannshuset stå i vann. Dette for å unngå tørrkjøring av impeller. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Nummerskiltet er nok borte. Ser ikke ut til at det er elektronisk tenning heller, ganske sikkert stifter. Da er den nok sen 70-talls eller helt i begynnelsen av 80-tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Har du kjøpt denne motoren som en "1990 modell".? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Det er slik at det er helt dødt når du vrir på tenningsnøkkelen? Har du prøvd å legge en ledning mellom gul og rød ledning inne i kontrollboksen itilfelle? Rød ledning er strøm inn til tenningslås og gul er strøm ut til startrele. Slår starter inn da er tenningslåsen ødelagt. Den røde ledningen skal det være 12v hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 så da ut som at det var noe messingfarget bak lakken der..? men i så fall vanskelig å få bort lakken uten at skrifta også forsvinner Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
santho96 Svart 13.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 FIKKK START PÅ MOTOREN! Sjekka om det var gnist, noe det var (+ nye plugger) Så kobla jeg alt sammen! Prøvde å dra fikk ikkje start. Spray i start gasss, da starta den men slukna kjapt! Helt litt bensin inn i sylinderen! Da gikk den! No går den! Men fikk ikkje til start motoren, motoren måtte draes i gang! Så kom gjerne med tips til hva jeg burde sjekke angående elstarten, og sjekke om start motoren går rundt. tenningslåsen virker som fungerer i og med jeg kan slå av motoren med den! --------------------- Selger skrev i annonsa at det var 1990! Men har mine tvil, virker som det er en 1980 ja eller sent 1970! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 ikke uvanlig at gamle motorer blyr mye yngre når de skal selges. Den er nok rundt 1980 som skrotnisse antyder. Tenningslåsen gjør 2 ting: gir strøm til coilene m.m. slik at du får gnist, samt strøm til startmotoren. Så nå må du finne ut om du har strøm fram til startrele/startmotor Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
santho96 Svart 13.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Det går vel ann å koble til batteriet på pluss og minus polen til stateren slik den går rundt ? Hva annet burde jeg sjekke ? (har lite peiling på elektrisk) Noen som har ei lite på hva jeg burde begynne med ? Har sjekka sikringa Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Hvis du prøver slik jeg foreslo ser du om tenningslåsen er iorden. Legger du en skrutrekker mellom koplingspunktene på inslagsreleet ved starter ser du om starteren er i orden. Tipper dette er en 77-79 modell motor,altså langt unna det selger har sagt. Denne motoren har stift og kondesatortenning isteden for stator og cdiboks. Stifteåpningen bør sjekkes hvis motoren ikke går helt rent eller tenner litt feil. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Tipper dette er en 77-79 modell motor,altså langt unna det selger har sagt. Denne motoren har stift og kondesatortenning isteden for stator og cdiboks. Stifteåpningen bør sjekkes hvis motoren ikke går helt rent eller tenner litt feil. Nå tror jeg du tuller. Ikke stifter på 77 modell eller nyere Yamaha vel? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 mener de hadde motorer med stifter til innpå 80-tallet ja Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Møkkalasset Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Johnson/Evinrude hadde i hvert fall ikke det etter 1974/75. Tviler på at Yamaha lå særlig etter dem teknologisk på den tiden. Uten at jeg med sikkerhet kan si det, men det skal vel la seg gjøre å Google. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Det kan jo hende denne motoren er enda eldre enn 77,men jeg ser hvertfall ingen cdiboks på bildene av motoren til trådstarter. En kamerat hadde forresten helt lik 40 hk når jeg tenker meg om,den var det også stiftetenning på. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Johnson/Evinrude hadde i hvert fall ikke det etter 1974/75. Tviler på at Yamaha lå særlig etter dem teknologisk på den tiden. Yamaha har vært litt konservative - "if it works, don't fix it" , så gammel teknologi hang igjen litt lenger på enkelte modeller. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
yam2 Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 Hei det er en mulighet for at forgasser har gått tett av uttørket 2taktsolje. Hvis den starter med startgass. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 Det kan og være en lekkasje på ei pakning eller tæring i kjølesystemet slik at det kommer vann i sylindrene , da blir de håpløse , men går nok litt med startgass og med bensin , opp til ca 10 min når de takes i bruk til de blir varme og stopper, trolig fordi lekkasjen utvider seg når motoren .blir varm. Når slike gamle motorer selges og med så gale års opplysninger så kan det være lov til å ha mistanke om at den kan ha en slike feil. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 kommer det vann i sylindrene vises det gjerne på pluggene samt stemplene - all sot vaskes vekk Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
fiskebaat Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 Om de bare kommer inn en dråpe eller to så er det vel vanskelig å se ? Sitér dette innlegget Link to post
santho96 Svart 14.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 Motoren går på tomgang, så tror ikkje topppakninga lekker! Hvis du prøver slik jeg foreslo ser du om tenningslåsen er iorden. Legger du en skrutrekker mellom koplingspunktene på inslagsreleet ved starter ser du om starteren er i orden. Tipper dette er en 77-79 modell motor,altså langt unna det selger har sagt. Denne motoren har stift og kondesatortenning isteden for stator og cdiboks. Stifteåpningen bør sjekkes hvis motoren ikke går helt rent eller tenner litt feil. Skal gjør, skal jeg bare åpne opp kontorll boksa der ledningene er koblet til inni selve boksa ? Noen som har koblingskjema på motoren fra kontroll boksa, sann jeg kan dobbel sjekke at alle ledningene er koblet rett (eller er det bare farge på farge, men har 4 grønn) ? Hva er stift og stifteåpning ? :O Motoren går ikkje særlig rent, skal prøve å justere forgasser i første omgang! Hei det er en mulighet for at forgasser har gått tett av uttørket 2taktsolje.Hvis den starter med startgass. Motoren går jo på tomgang, uten start gass! Var bare når jeg først skulle dra den i gang jeg trengte det ett par ganger! Det kan og være en lekkasje på ei pakning eller tæring i kjølesystemet slik at det kommer vann i sylindrene , da blir de håpløse , men går nok litt med startgass og med bensin , opp til ca 10 min når de takes i bruk til de blir varme og stopper, trolig fordi lekkasjen utvider seg når motoren .blir varm. Når slike gamle motorer selges og med så gale års opplysninger så kan det være lov til å ha mistanke om at den kan ha en slike feil. Pluggen som stod i så litt lys ut ja, men har kjøpt nye plugger nå! Så får sjekke fargen hos de etter hvert:) Hvilken ting når det gjelder service burde jeg gjør ? Impeller ble byttet i fjor! -Nye plugger er byttet i går -Tenker å bytte girolje -blåse regn bensin filter -rense forgasser og blåse den ren -stille inn forgasser går ujevnt på tomgang En liten ting til! Står 1 : 100 på motoren, det er vel olje forholdet ? altså 1 % ? men er ikkje det litt lite :O Nyere totaktere går vel på 2 % og moped motorer jeg har mest erfaring med og kan det meste om går best med 2-2,5 % Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 Det er riktig som du skriver at 1:100 er relatert til hvor mye olje du skal blande inn i bensinen. Merk deg at dette kun gjelder ved bruk av Yamaha orginal 2T olje, ref User Manual. Sitér dette innlegget Link to post
santho96 Svart 14.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 Åja, kjører som regel på biltema si olje! Burde jeg gå opp til 1,5 % siden motoren er gammel og har bare godt av ekstra smøring ? :) -Skal også bytte sinker på motoren -Smøre om bevegelige deler med vannfast fett -Er det nødvendig med kontakt spray og propell fett ? :) Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 Brukte jo 4% på de gamle motorene , men oljen har blitt mye bedre , men aldri bruk mindre en 2% oljeblanding. Sitér dette innlegget Link to post
santho96 Svart 14.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 Okei, var det jeg syns var rart! Kjørte med 2 % på min tidligere TOhatsu 25hk, også når jeg fikk denne 40HK yamahaen gikk jeg over til 1 %p.g.a forholder som stod på motoren Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 (redigert) Hvor mye olje du bør bruke kommer an på bruken. 1:100 er litt lite etter min mening om man kjører mye på full gass, men helt greit om man småkjører og dorger mye. Jeg ville brukt 1,5-2% Mistenker at kontrollboksen din er nyere enn motoren. så da spørs det hvor godt farger på ledninger stemmer overens. Har du mer bilder?4%, ikke bare oljen som gjorde at de trengte så mye, men også lagre osv. De siste vel 40 årene så er jo alt kule-, rulle eller nålelager som ikke trenger like mye olje fiskebaat, on 14 May 2013 - 10:22, said: Om de bare kommer inn en dråpe eller to så er det vel vanskelig å se ? Da har det heller ikke så stor innvirkning på hvordan motoren går. Største faren er da at vannet vasker olja av sylinderveggene tilslutt.... Redigert 14.Mai.2013 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
santho96 Svart 14.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 Greit, går nok opp til 2 % i år! :) Kontorllboksen er mye nyere enn motoren, er standard yamaha ha 751 kontroll boks om jeg ikkje husker feil! Da jeg kjøpte motoren hadde jeg også litt problemer med elstart, men da dro jeg ut og inn ledningene til kontrollboksa så funka det igjen! Så misstenker dårlig kontakt! Derfor hadde det vært greit med koblings skjema! Skal reise inn til yamaha forhandler å høre med de! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.