ivar Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 (redigert) har du sjekket hva som fins her i dokumentarkivet? https://baatplassen.no/i/forum/51-motorer/ boksen du har kalles 703 , som ser ut til å være fra tidlig 90 tall eller nyere. En bra fjernkontroll. Kan være vanskelig å åpne om skruene har irret fast - de setter seg godt Redigert 14.Mai.2013 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
santho96 Svart 14.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 Leita litt tidligere fant dette, men det er selv laget og han er usikker på om det stemmer helt https://baatplassen.no/i/topic/13980-el-tilkoblinger-paa-eldre-yamaha-40-hk-82/ Skruen hadde irret fast tidligere så den blei borret ut og forje eier lagde et spesielt system for å åpne og lukke boksa men det skal gå fint :) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 Åja, kjører som regel på biltema si olje! Burde jeg gå opp til 1,5 % siden motoren er gammel og har bare godt av ekstra smøring ? :) Dette vet du trolig allerede men biltema har 2 kvalitetsklasser 2T oljer, jeg vil anbefale deg å bruke den som er TCW3 godkjent, koster litt mer, men soter lite og min lille park med Yamaha 9,9/15HK trives godt med den oljen, prøvde mye forskjellig til jeg bestemte meg for å "standardisere" på TCW3 oljen i 2009. Har åpnet en motor i vinter og liker det jeg ser. Vet ikke hvem som produserer denne oljen for Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 Yamaha spesifiserer "yamalube eller annen tc-w3 olje" På nettsidene så er bare tcw3 olja opplistet - kanskje den andre ikke er ren outboardolje...? Har hørt påstått at Statoil leverer 4T oljer til Biltema, så kan man jo lure på om det samme gjelder 2t oljene også.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
santho96 Svart 14.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 (redigert) Dette vet du trolig allerede men biltema har 2 kvalitetsklasser 2T oljer, jeg vil anbefale deg å bruke den som er TCW3 godkjent, koster litt mer, men soter lite og min lille park med Yamaha 9,9/15HK trives godt med den oljen, prøvde mye forskjellig til jeg bestemte meg for å "standardisere" på TCW3 oljen i 2009. Har åpnet en motor i vinter og liker det jeg ser. Vet ikke hvem som produserer denne oljen for Biltema. Bruker TCW3 olja ja, bruker ikkje Mineral olja som også kan brukes på mopeder! Bruker den mineral olja som er til 2takts utenbords motorer, altså TCW3! :) Har hørt mye om at 2 takt syntetisk olja til moped fra biltema er samme som statoil, og tror det gjelder det meste av olja fra biltema! :) Redigert 14.Mai.2013 av santho96 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 når det gjelder 4T motorolje så fant jeg et fraktbrev Texaco i Sverige som den gang var eid av Hydro, hørte senere Statoil overtok, men vet ikke noe om hvordan det er i dag... Kjøpte bremseskiver til Audi som det sto Brembo på og Polyester fra Reichhold..... (beklager santho96 dette ble litt vel off topic) men 2 T olje har jeg ingen sikker info om... Tok en smakstest i 2009 og føler meg dårlig i magen enda... fant ikke engang ut av det Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 (redigert) Ang. å koble ved kontrollboksen mente jeg inne i boksen der ledningene kommer inn ja. Den hvite ledningen er stopp,legger du denne mot jord stopper motoren. Hvis du skal prøvestarte motor uten tenninglås skal denne ikke være koplet til. Så kan du måle at du har 12v på den røde ledningen inn i boksen. Gul ledning er strøm til coilene,denne kobler du sammen med rød. Legger du da rød ledning mot brun,som er strøm til startinnslaget skal motoren starte. Da må du trekke kablene fra hverandre hvis motoren starter. Svart er jord. Blå ledning er choke,altså denne må ha strøm for å aktivere chokesolenoiden. Men denne har kanskje ikke du på din motor? Redigert 14.Mai.2013 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
santho96 Svart 14.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 Takk dette hjelper mye! Dermed kan jeg finne ut om koblinga er feil ved kontroll boksa eller ved selve tilkoblings punktene ved motoren :) Har den blå ledningen fra kontroll boksa, men ikkje på motoren. Bruker vel bare multi meter for å måle 12 volt på den røde ledningen ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.