Jump to content

Forbud paa vimpel-føring

mons

Recommended Posts

Hei

Satt og lette etter noe lovverk og kom over denne på ODIN

Til ettertanke for de som seiler med splittflagg :nono:

Loven er gyldig og ble vedtatt i 1741.. :lol:

Direkte sitat;

Ingen Skipper, som fører noget i Kongens Riger og Lande hjemmehørende Skib, enten det maatte føre Canoner eller ikke, ei heller nogen Kjøbmand eller Rheder deri, maa understaa sig enten i Søen, paa nogen indenlandsk Rhed eller Havn, eller og paa fremmede Kyster og Havne at føre nogen Vimpel eller Kgl. Flag og Gjøs med Split i, det være sig i hvad Slags Leilighed det være maatte, - - -; [under samme Straf] skal det være forbudt alle Skippere og Rhedere af noget i Kongens Riger og Lande hjemmehørende Skib dertil at lade gjøre eller derved at føre nogen Vimpel eller Kgl. Flag og Gjøs, og om de dermed betræffes, skal de uden Forskaansel ansees, ligesom de dem virkelig havde misbrugt

Mons

Jeg tror jeg har sett motorbåter som fører splittflagg. Hvem er det som har rett til å føre slike flagg?

Er det en snobbegreie - eller er det en kulturgreie? Jeg spør fordi jeg ikke vet - jeg spør ikke for å provosere noen

<{POST_SNAPBACK}>

Her har du forklaringen på hvem som kan føre splittflagget :

http://www.geocities.com/dagtho/res19271021-9733.html

21 oktbr. 1927

Reglement angående bruk av statsflagget og handelsflagget

Kongelig resolusjon*), hvorved fastsettes følgende reglement angående bruk av statsflagget og handelsflagget:

§ 1. I henhold til lov om Norges flagg av 10 desember 1898 § 1 skal Norges handelsflagg være høirødt og delt i fire rettvinklede firkanter ved et mørkeblått kors der er adskilt fra de røde firkanter ved en hvit bord.

Flaggets bredde skal forholde sig til dets lengde som 16 til 22. De to røde firkanter nærmest flaggstangen skal være kvadratiske og hvert av dem innta 6/16 av flaggets bredde eller 6/22 av dets lengde. De to ytre firkanter som er av samme bredde som de kvadratiske, skal innta 12/22 av flaggets lengde.

Bredden av det blå kors skal utgjøre 2/16 av flaggets bredde eller 2/22 av dets lengde, og bredden av den hvite bord 1/16 av flaggets bredde eller 1/22 av dets lengde.

§ 2. I samme lovs § 2 er det bestemt at nevnte flagg skal benyttes på handelsfartøier når de i utenlandsk havn ønsker å erholde beskyttelse og bistand av Norges legasjoner, konsulater eller handelsagenter.

Videre er det bestemt at samme flagg med splitt og tunge benyttes på statens offentlige bygninger, post- og tollfartøier, dog således at i postflaggets og tollflaggets midte anbringes et hvitt felt hvori ordene «Post» eller «Toll» med krone over.

§ 3. I henhold til lovens § 2 bor anvendelsen av flagg med splitt og tunge, forsåvidt bygninger angår, være innskrenket til kun å gjelde de av statens offentlige institusjoner benyttede bygninger der enten er statens (statskirkens) eiendom eller som er leiet av staten og for deri vesentligste del benyttes av vedkommende statsinstitusjoner.

Denne innskrenkning gjelder dog ikke forsåvidt angår Norges utenrikske stasjoner. Derimot er der ikke adgang til å anvende splittflagg på hus som er statseiendom, når bygningen helt eller for den vesentligste del er bortleiet til private.

Videre bor fartøier. leiet av tollvesenet og av statens havnevesen være berettiget til under sin tjeneste å føre splittflagg.

Postførende farleier kan bruke postflagg bare når skibet er norsk og rederiet har kontrakt med staten om postførsel, og kun i de ruter kontrakten om postførselen gjelder. Skib som bare fører skibsbrev eller kun har postkasse ombord, må bare bruke postflagg elter poststyrets spesielle tillatelse.

Ved utstillinger, dyrskuer, fester o. lign., som ikke arrangeres av staten, må statsflagg ikke benyttes.

§ 4. Statsflagget bør i almindelighet kun heises på de offisielle festdager (1. Nyttårsdag, 1. Påskedag, 1. Pinsedag, 1. Juledag) og når flagging offisielt er påbudt.

Jeg tror jeg har sett motorbåter som fører splittflagg. Hvem er det som har rett til å føre slike flagg?

Er det en snobbegreie - eller er det en kulturgreie? Jeg spør fordi jeg ikke vet - jeg spør ikke for å provosere noen

<{POST_SNAPBACK}>

For fritidsbåter: Båter som er medlem i KNS. Det behøver ikke være en seilbåt, men den må altså være registrert i KNS. Kongen har en gang gitt denne tillatelsen, men har flere ganger avslått søknad fra KNBF om at de også skal få føre splittflagg.

Merk at "KNS" flagg er et splittflagg med kongens monogram. Et flagg uten monogram er det vel bare forsvaret offentlige bygninger og skip som kan bruke.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Merk at "KNS" flagg er et splittflagg med kongens monogram. Et flagg uten monogram er det vel bare forsvaret offentlige bygninger og skip som kan bruke.

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for info. Det var KNS flagget jeg mente. Hvoran får man registrert båten i KNS?

Det offisielle splittflaggets regler kjenner jeg fra min tid som"signalmann" i KV - da brukte vi opp mange slike flagg i uka - det var en stormfull vinter.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...