Jump to content

Hvordan få justerbare akterstag på Dufour 385?


Popeye70

Recommended Posts

Min Dufour 385 har to faste akterstag som ikke enkelt lar seg justere mens man seiler. De strammes/slakkes kun med strekkfisk, og det er ikke akkurat fleksibelt hvis man vil stramme på kryss eller slakke på lens.

 

Jeg ser for meg at jeg har to mulige løsninger for å fikse dette - se vedlagte skisse for veldig enkel visualisering av de to alternativene.

 

akterstag.png

 

Alternativ 1

Beholder de originale akterstagene, og justerer disse ved å klemme de mot hverandre vha en blokk som kan dras ned/opp langs akterstagene. Dette vil dra mastetoppen bakover (drar blokken ned), eller rette mastetoppen opp igjen (slipper blokken opp).

Fordel: Slipper å bytte akterstag, enklere å få til uten å måtte opp i masten.

Ulempe: Uheldig at akterstagene får en bøy ved trinse 1 og 2?

 

Alternativ 2

Dagens to akterstag byttes i ett akterstag som er vesentlig kortere enn dagens løsning, og så brukes en blokk som kan strammes ned eller slippes opp.

Fordel: En renere løsning rent teknisk (én trinse vs tre).

Ulempe: Må bytte akterstag, dvs en større operasjon. Må opp i masten.

 

Begge løsninger krever selvfølgelig blokker osv nede for å kunne justere uten å dra av seg armene. Dufour 385 har åpen hekk (dvs en lem man feller ned for å få åpen hekk), så jeg må ha festene til akterstaget ut på hver side. Sentrert feste er ikke mulig.

 

Er det noen som har noen erfaring med disse måtene for å få justerbare akterstag, alternativt har andre måter å løse utfordringen?

 

På forhånd takk for alle konstruktive innspill! :thumbsup:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slags kombinasjon av disse, enkelt akterstag som ca noen meter over innfestningene i dekk deles i to, og på disse to har jeg to trinser med en wire mellom, og et blokksystem festet til wire'n så jeg kan stramme den ned mot dekk.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Jeg har også enkelt akterstag som deler seg et par meter over innfestingen. Jeg har et system tilsvarende Alternativ 1 for å stramme akterstaget, og det fungerer helt utmerket. Kan ikke tenke meg at bøyen som akterstaget vil få der det går over trinsene spiller noen rolle. Dersom akterstaget ryker, vil det uansett ryke i innfestingene, og ikke midt på wiren.

Link to post
Share on other sites

Har litt erfaring med doble akterstag som trekkes mot hverandre via strammer tversover og blokker nede ved dekk akter. Det er ingen god løsning i mine øyne, du får rett og slett ikke teitet opp nok. Vil definitivt gå for løsning 2 Særlig hvis du seiler litt aktivt. Det er jo nesten altid akterstaget du begynner med når du skal trimme, ikke sant.

Redigert av Union (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så enkelt gjorde eg det, delene fannt eg i garasjen. Bensla bare blokkene til akterstaget + slakka helt ut strekkfiskene.

Sjå vekk ifra den kveilen med overskytende tauverk, den skal fjernes.

Bakdelen med å trekke ihop akterstagene er jo kanskje at man får lettere kontakt mellom seil og vire, men det er ikke plagsomt i mine øyne.

 

akterstak_jpg.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...