I.E Startet 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 7.Februar.2005 Alla, Har som sagt haft lite problem med min startmotor. Var nere och mätte lite igår med multimetern och som vanligt ger dessa resultat mig mer frågor än svar ( beror på min okunninghet .. ). Det som förvånar mig mest är att jag får 0,00 ohm mellan plus på startmotorn och startmotorns hölje !? Borde jag inte få oändligt motstånd ( O.L ) då jag resistans mäter mellan dessa punkter ? Om jag mäter plus på generatorn och till generatorn hölje får jag O.L, bör jag inte även få detta på startmotorn om allt hade stått rätt till ? Alla kablar var frånkopplade, inget batteri i kretsen. mvh / Dan Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Alla, Har som sagt haft lite problem med min startmotor. Var nere och mätte lite igår med multimetern och som vanligt ger dessa resultat mig mer frågor än svar ( beror på min okunninghet .. ). Det som förvånar mig mest är att jag får 0,00 ohm mellan plus på startmotorn och startmotorns hölje !? Borde jag inte få oändligt motstånd ( O.L ) då jag resistans mäter mellan dessa punkter ? Om jag mäter plus på generatorn och till generatorn hölje får jag O.L, bör jag inte även få detta på startmotorn om allt hade stått rätt till ? Alla kablar var frånkopplade, inget batteri i kretsen. mvh / Dan <{POST_SNAPBACK}> Du får ikke utslag før startvippen ligger inne, prøv heller å måle den lille kontakten Ledning nr 3. der skulle du få utslag. Vet ikke hva du var ute etter med målingene da men. Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Den indre motstanden i en starter er svært liten, og vil sannsynligvis ikke kunne måles med et "enkelt" multimeter. Det må benyttes bedre instrumenter. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Fantino Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Alla, Har som sagt haft lite problem med min startmotor. Var nere och mätte lite igår med multimetern och som vanligt ger dessa resultat mig mer frågor än svar ( beror på min okunninghet .. ). Det som förvånar mig mest är att jag får 0,00 ohm mellan plus på startmotorn och startmotorns hölje !? Borde jag inte få oändligt motstånd ( O.L ) då jag resistans mäter mellan dessa punkter ? Om jag mäter plus på generatorn och till generatorn hölje får jag O.L, bör jag inte även få detta på startmotorn om allt hade stått rätt till ? Alla kablar var frånkopplade, inget batteri i kretsen. mvh / Dan <{POST_SNAPBACK}> Nå har ikke jeg fått med meg _hva_ som er problemet med startmotoren, men 0.00 ohm mellom + og 'høljet' høres fornuftig ut for meg: Det viser vel at det er minimal indre motstand i motoren. Tror du kan glemme å måle motstanden - sats heller på å måle spenningsfall over motor og ledninger mens den kjøres (hvis den er i live i det hele tatt). Hvis ikke må du finne ut hvor spenningen gjør av seg. Finner du 11-12 V over der du målte i sted når innslagsreleet er aktivert og starteren ikke sviver på dette tidspunktet er det vel på tide å demontere den og levere den inn til et vikleverksted/evt. bytte. "Mangler" du mer enn 1-1.5 V av batterispenningen når starteres kjøres/aktiveres finner du trolig disse Voltene igjen som spenningsfall over + og/eller - ledningene, evt. over brent kontaktor i innslagsreleet. I så fall må disse shines opp/byttes. (Dette er stort sett basert på erfaring med bil og traktor - har i grunn hatt lite trøbbel med båtmotorene mine. Vet ikke om marine startmotorer er annerledes enn vanlige - dvs. f.eks. at 'høljet' er isolert, men det er det sikkert mange andre her som kan svare på). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.