Jump to content

Garmin utvider Bluechart dekningen

Andy

Recommended Posts

Jeg ser at Garmin nå utvider dekningen på sine Bluechart kart. Hele landet dekkes av kun 6 brikker, mot 9 tidligere. Dette er jo veldig positivt! :yesnod:

Når jeg likevel som sørlending er litt skuffa, er det at MEU041R er utvidet vestover/nordover (Fra Egersund -> Haugesund), og sørover (tuppen av Danmark + Læsø er nå med). :smiley:

Men ikke svenskekysten :headbang: Og det var jo dit jeg hadde tenkt meg i sommer.

For oss sørlendinger, er det nok få som skal til Haugesund. Og enda færre tør ta turen over Skagerak direkte til Danmark - vi reiser heller via svenskekysten - som fremdeles mangler. :sad:

Nytt dekningskart:

Bilde

P.S. Ser også at MEU042R får bedre dekning sørover, går nå helt til København og Malmø. Men ikke vestover. Kun til Arendal.

Jeg ser at Garmin nå utvider dekningen på sine Bluechart kart. Hele landet dekkes av kun 6 brikker, mot 9 tidligere. Dette er jo veldig positivt!  :yesnod:

Når jeg likevel som sørlending er litt skuffa, er det at MEU041R er utvidet vestover/nordover (Fra Egersund -> Haugesund), og sørover (tuppen av Danmark + Læsø er nå med).  :smiley:

Men ikke svenskekysten  :headbang: Og det var jo dit jeg hadde tenkt meg i sommer.

For oss sørlendinger, er det nok få som skal til Haugesund. Og enda færre tør ta turen over Skagerak direkte til Danmark - vi reiser heller via svenskekysten - som fremdeles mangler. :sad:

Nytt dekningskart:

Bilde

P.S. Ser også at MEU042R får bedre dekning sørover, går nå helt til København og Malmø. Men ikke vestover. Kun til Arendal.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette med hvordan kartet blit utformet og hva som dekkes på hver brikke blir vel fort en subjektiv vurdering for hver og en av oss.

Jeg personlig synes denne nye dekningen var meget flott, og jeg klarer meg med en brikke for turen fra Stathelle til Haugesund.

Er dog ikke sørlending så jeg kan trygt ferdes vestenfor sørlandets hovedstad, eller ta turen rett over skagerakk om jeg trenger å "bunkre" litt :wink:

Er glad at valget på kartplotter falt på Garmin, så vil tiden vise om det var lurt.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Bare kjøpe. Det er vel snakk om 1500 kr ekstra, og så mye kan jeg ikke forsvare å bruke. Noe av vitsen med de større områdene var vel at folk flest skulle klare seg med ett område.

<{POST_SNAPBACK}>

Noe av vitsen med å dele inn som de har gjort er vel at "folk flest" IKKE klarer seg med ett område. Garmin LEKER jo ikke butikk.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Noe av vitsen med de større områdene var vel at folk flest skulle klare seg med ett område.

Vil tro at områdene er delt opp akkurat slik om en ser på inndelingen her. Alle som har båten stasjonært i de felles områder på begge disse kartene vil få "full" dekning den ene eller andre vegen alt ut i fra hvilket kart en kjøper. Ut i fra en forhandlers synspunkt er jo dette det beste, og vi "må" kjøpe 2 kart brikker eller 2 stk. cd. Uansett hvordan disse kartene blir laget så vil det bli feil for noen og da må en kjøpe flere kart for å få ønsket dekning.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Noe av vitsen med de større områdene var vel at folk flest skulle klare seg med ett område.

<{POST_SNAPBACK}>

Det tror jeg nok også stemmer her :yesnod::yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke tvil om at Garmin tjener på den lille delen som "mangler" Sverige. Men er det noen som er oppdattert med priser på brikkene her ?. Har brikke fra før som kan bli aktuell og bytte inn.

GeV

Mvh

`MINA`

Inseratet mitt ovenfor viser C-Map dekning i de aktuelle områdene.

<{POST_SNAPBACK}>

C-map kommer med enda større dekning enn det utstnittet du viste. Jeg ble vist en brosjyre som viste at kartet har en dekning på deler av Østkysten i Sverige også - omtrent opp til Øland (da trenger jeg bare innlnadshavene for å ta båten til jobben :wink:) Redigert av Bitteliten (see edit history)

Joda, det utstyret du har er sikkert bedre en det jeg har. Jeg har bare en IBM T42.

Det jeg viste kommer fra C-Map Selector.

Det lure der er at du klikker bare frem de kartene du trenger og syr slik sammen din egen kartportfolio. Det jeg viste var CDW kart. På samme CD finnes også CDSW kart hvor et kart dekker Sørlandet, Østlandet, svenske vestkysten og Nordjylland.

Som sagt, du plukker kun ut det du trenger.

Store Norske Kullseilingskompani.

Flere positive nyheter her; både større dekningsområde og kanskje lavere pris (?!).

Men er det noen som vet om hvilke forbedringer som ellers kommer på den nye serien?

Har den siste utgaven fra februar 04 (sørlandskysten) og det er jo fremdeles en del områder der som ikke er helt hundre prosent. F.eks.så varierer det om kartene viser mørkeblått for 0-5 meter. Området utenfor Kragerø er også dekket med lite detaljerte kart.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...