Jump to content

Gasskomfyr vs. Dieselkomfyr?

T&G

Recommended Posts

Vi har anskaffet oss ny båt, og vi er enige om å anskaffe oss utstyr som mangler med en gang. Det viktigste er dieselvarmer og komfyr. Jeg har søkt litt på nett, og oppdaget dieselkomfyr. Det reklameres med at denne kan brukes både til oppvarming, koking og steking av rundstykker. Jeg er i fyr og flamme! Å slippe å ha gass ombord er jo genialt. At en i tillegg kan kjøpe ett produkt istedet for to virker for godt til å være sant.

Jeg finner ikke allverdens av tester av dieselkomfyr vs. gasskomfyr, og heller ikke noe om hvor effektiv dieselkomfyren er til oppvarming av båten.

Så, det jeg lurer på er om noen har erfaring med dette, og har lyst til å dele med meg! :-)

Selv har vi en Wallas som går på lampeolje. En 4 liter kanne med lampeolje holder hele sesongen. Jeg har ikke varmeviftelokk på den, men det finnes som ekstrautstyr.

Har en bekjent med samme varmeren utstyrt med varmeviftelokk og han benytter den til oppvarming av kabinen og er storfornøyd.

Det tar litt tid å få varme på den (5 minutter), men etter det blir det 1500 watt på ene platen og 1000 watt pa den andre. Den er både lydløs, ikke-luktende for naboer og sikker som banken.

Kokeren har stått i båten siden 1987 og av det jeg vet har det ikke vært gjort noe som helst med den siden den var ny......som et Sveitsisk lommeur !

Her er samme typen, men med keramisk koketopp:

http://www.sunwind.n...3&sc=86&pid=718

Her er varmeviftelokket:

http://www.sunwind.n...3&sc=85&pid=726

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det var da fint at vanntro var fornøyd med -wallasen sin.

søk litt på forumet og les om andres erfaring med Wallas varmere og kokeapparater.

Har hatt erfaring med ett Wallas Produkt. Det var en 1800kw lampeolje varmer, aldri mer Wallas på meg :thumbsdown:

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Når du får tak i slike kombinerte produkter så får du som regel ikke de beste egenskapene, se etter andres erfaringer om det er mulig.

Når det gjelder gass i båt så er det like enkelt å genialt i båt som hvor som helst ellers. Jeg har aldri hatt noen dieselkomfyr men jeg har hatt de fleste utgaver av kokeapparat å det farligste jeg har hatt var et sprit apparat, det beste jeg har hatt er gass, som jeg fremdeles har...

En trygg gassinnstallasjon må imøtekomme helt spesifikke regler, når alt er gjort riktig så er det tryggere enn noe annet på markedet.

Jeg har ingen annen erfaring enn akkurat dette kokeaparetet. 900 heter den modellen jeg har med vanlige plater.

Etter hva jeg har fått med meg må man ikke slukke den og tenne den igjen før det røde lyset((temperaturføler) har slukket. Om det kan være gjort og er en årsak til at noe blir ødelagt, eller det er en annen grunn til at man skal være varsom aner jeg ikke. Vi har ikke hatt et eneste feilslag i hvert fall.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Har hatt flere Wallas, både vanlig kokeplater n/varmeviftelokk og ceramic.

De er trege og vanskellige å regulere optimalt, særlig ved lengre koking. Varmeviftelokk er en dårlig løsning som også bråker en del slik jeg opplevde det.

Monerte en Eber D4 og det var natt og dag, både varmeeffekt, ønsket fordeling og støymessig. Varmeviftelokk er etter min mening en "nødløsning" i mindre båter. Driftsikker opplevde jeg dog Wallas og være.

Siden trådstarter spør om komfyrer så har jeg ingen erfaring med Wallas dieselkomfyr, men gasskomfyr fungerer fint.

En fordel med gass er ikke bare hurtighet og enkel regulering, men også tilnærmet null strømforbruk

Når det gjelder gass i båt så er det like enkelt å genialt i båt som hvor som helst ellers. Jeg har aldri hatt noen dieselkomfyr men jeg har hatt de fleste utgaver av kokeapparat å det farligste jeg har hatt var et sprit apparat, det beste jeg har hatt er gass, som jeg fremdeles har...

En trygg gassinnstallasjon må imøtekomme helt spesifikke regler, når alt er gjort riktig så er det tryggere enn noe annet på markedet.

Gass er tingen med et godkjent opplegg og en gassalarm skader ikke.

Litt peiskos med denne .

http://www.lovdata.n...31020-1580.html

http://www.lovdata.n...941005-0919.htm

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Har hatt erfaring med ett Wallas Produkt. Det var en 1800kw lampeolje varmer, aldri mer Wallas på meg :thumbsdown:

1800Kw det var vel markedes sprekeste varmer... Rakk vel ikke tenne den før båten var badstue da ;) he he

Regner med at det var en wallas 1800sail du hadde, har samme modell selv men ikke montert den enda.

Hva var problemene du fikk med denne, kjekt å vite evt potensielle feil før den tas i bruk.

Jeg er også fornøyd med Wallas safeflame. Aldri noe tull med denne. Den har imidlertid to svakheter i at den er treg og har nesten ingen reguleringsmuligheter. Min Wallas er fra midten av åtti-tallet, så jeg venter vel egentlig på at den skal "ta kvelden".

Dersom jeg skulle skifte ut Wallasen tror jeg nok det billigste, enkleste og mest konevennlig vil være gass. Hadde det vært bare meg ombord villle jeg nok kjøpt meg en ny Optimus. (Parafin primus med forvarming på rødsprit) Når jeg ble vant til denne Optimusen synes jeg den fungerte optimalt. Den var både rask, effektfull og lett og regulere. I tillegg er disse også svært enkle å innstallere i forhold til gass. Kona ble imidlertid aldri venn med denne.

Dermed blir det gass når Wallasen tar kvelden. Ellers må jeg jo lage all maten selv. En ny Wallas er jo "drita dyr", da spesielt i forhold til hvor bra gass fungerer. Dog er gass litt mer styr å installere.

Stemmer, var vel fritidsparafin det gikk på, om jeg ikke husker feil.

Hadde ellers alt som roger-jo, nevner.

Feil, tja, det hente jo at den tente, som regel ikke. I allefall ikke om det var kaldt.

Var på servise, men ingen feil på varmer ble funnet.

Dette er 12 år tilbake i tid, varmeren var en 1998 modell (tror jeg). Kan jo hende at produktet er blitt noe bedre siden det.

Med erfaring både før og etter med Eber og Webasto varmere. Er jeg ikke i tvil hva jeg ikke vil velge om jeg skulle måtte bytte ut Weber'n jeg har nå.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Med Dieselkomfyr, ser jeg for meg at det kommer til å lukte (stinke) diesel mens man lager mat.

I tillegg, må man vel da montere en exsosslange og pipe ut fra byssa om man ikke skal fylle båten med CO2 ved bruk.

Dette slipper man ved bruk av en gasskomfyr<>

Hvorfor skulle det stinke diesel når eksos går ut av båten, i motsetning til gass? Gass er nok raskere og lettere å regulere, men en får vel dampen av forbrenningen inn i båten. Har selv dieselkokeapparat, og det funker nå prikkfritt på 6 året. Det har også de 2-3 parafinapparatene jeg har hatt de foregående 10 årene gjort.. Varmelokk har jeg ikke erfaring med.

Om det er lampeolje eller fritidsparafin spiller vel ikke stor rolle. Lampeoljen er renere. Hvordan Wallas luftvarmere fungerer har jeg ingen erfaring med, men har var det jo snakk om kokeplate med mulighet til oppvarming av luft. Fordelen med Wallas kokeapparatene er at det er lukket forbrenning og det skaper ingen rå luft. Det som kommer ut av "eksosen" er varm vanndamp og det finnes ingen lukt der. Aberet som jeg også ser er innkjøpsprisen på disse, de er jo grisedyre, samt at det bare er to innstillinger på varmen. Bruker man begge platene vekselvis har man litt variasjoner til rådighet da. 250w - 750w - 1000w og 1500w. Den ene platen blir varmere enn den andre derfor får man 4 effekter ut av to innstillinger.

Hvorfor skulle det stinke diesel når eksos går ut av båten, i motsetning til gass? Gass er nok raskere og lettere å regulere, men en får vel dampen av forbrenningen inn i båten.

Ved en Gassinstallasjon som jeg har, er det ingen eksosslange eller pipe i forbindelse med dette. Jeg har ingen erfaring med dieselkomfyrer, men alt annet jeg har vært borte i som forbrenner diesel, krever eksosannlegg av et eller annet slag. Det er mulig dieselkomfyrer har en mulighet til å lage varme uten at det blir dieseleksos ut av det for alt jeg vet, men jeg skjønner ikke helt hvordan det skal være mulig.

Nå er det veldig mye annet jeg heller ikke skjønner meg på, så om mitt innspill om at en dieselkomfyr krever ombygging av båten i form av eksosanlegg var veldig malplassert, ber jeg om unnskyldning.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Har selv hatt Wallas i 10 år på grunn av engstelse og faren ved gass. Byttet båt hvor det var innstallert gasskomfyr med 2 kokesoner på toppen. Anlegget er godkjent med varsling for lekkasje og kullos.

Overgangen til gass ble en vekker. Wallas treig og liten effekt, og måtte startes lenge før du skulle begynne med matlaging. Gass full effekt fra tenning.

Sikkerhet med gass ved riktig innstallasjon vurderer jeg som lik med Wallas diesel kokeapparat.

En ting til, Wallas må ha eksos ut av skrogsiden, som har gitt meg 2 ødelagte fendere!

Forbruk og kostnad ved fylling av gass gjorde at jeg etter en sesong forandret på gassbeholderen slik at jeg fikk plass til en kompositt 10 ltr. Denne holder hele ferien på 3 uker. Og ble flittig brukt i år da været ikke ble særlig bra!

At du glemmer å sjekke opp hvor du henger fenderne, enten det nå er eksosen fra et Wallas kokeapparat eller en Eberspächer luftvarmer, må vel du ta på egen kappe?

Det nevnes lenger oppe at Wallas okeapparatene kun har to innstillinger på varmen, gjelder i hvert fall ikke på alle variantene. Jeg hadde et Wallas 100x med keramisk topp for lampeolje i mange år og har nå Wallas 95D for diesel, også med keramisk topp. Begge disse har hatt trinnløs regulering fra halv til full styrke. Disse apparatene er konstruert slik at brennkammeret er under den ene kokesonen mens overskuddsvarmen går til sone nummer to. Dette fungerer slik at den ene platen til en her tid har ca. halv varme i forhold til den andre.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

En ting til, Wallas må ha eksos ut av skrogsiden, som har gitt meg 2 ødelagte fendere!

Betviler ikke at gass er flott med riktig sikring av anlegget og skifte av slanger koblinger i gitte intervaller.

Problemet ditt med fendere har jeg hatt med nabobåt som startet Eberspächeren. Min egen varmer har eksosen ut der jeg ikke naturlig fester en fender.

Når det gjelder kokeapparatet har dette eksosen ut på akterskottet 15 cm over badeplattformen.

Lars: Min Wallas 900 er fra 1987 og da var de nok ikke kommet så langt i forhold til justering av varme.....

Min Wallas 900 er fra 1987 og da var de nok ikke kommet så langt i forhold til justering av varme.....

Men det var like før. Vårt Wallas100x mener jeg å huske at vi kjøpte i 1888 eller 1989. :smiley:

Lars H.

pt. Klädesholmen

mitt webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå pågår en annen tråd om gassvannvarmer. Om du først skal ha gass kan da få komfyr, oppvarming av luft OG varmtvann. Nysgjerrig på slike løsninger. Har selv Eber D4, og gasskomfyr. Varmvannet er via motor eller 220v (landstrøm eller aggregat).

Om du går for dieseloppvarming kan du jo vurdere noe som også varmer opp varmtvannet. Jeg merker hos oss at varmt vann i dusjen er en et gode som blir satt meget stor pris på av både store og små.

Eberspächer Hydronic er vel en mye benyttet løsning som går på diesel.

http://www.seatronic.no/varmere-vannvarmere-c-107_122/eberspacher-vannvarmer-p-161

Men nå er vi langt ut på viddene i henhold til trådstarters spørsmål......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...