Ut på tur Startet 15.August.2012 Link til dette innlegget Startet 15.August.2012 Vet det er flere gamle tråder om dette, men er det noen nye erfaringer der ute? Hva med feks denne: http://www.buskerud-brannservice.no/nettbutikk/nexa_g2000_12_220v_gassvarsler/310/vis_prod/375 Maritim har også noe, til en helt annen pris: http://www.maritim.no/elektrisk/alarm/bep-gassalarm-600-gd Så,- for en novise på området, hva er egentlig forskjellen i produkt og pris, gir den dyre 5 ganger så bra sikkerhet og nattesøvn? Seilbåt forresten, har gasskomfyr. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Har gass både hjemme og i båten, har denne begge steder: http://www.maritim.no/elektrisk/alarm/nexa-mtg-3000-gassalarm-12-220v Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Bep utgaven er veldig følsom å fin, anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Ut på tur Svart 15.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Ahhh, enda en til fornuftig pris. Den dyre, er den gullbelagt tro? Hvorfor skulle man ville ha den i stedet? Er en billig alarm bra nok? Savner du noe av din dante? Fremdeles forvirret. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Hva man velger kommer litt an på krav til montasje. Den jeg viser til har ingen ekstern sensor og må monteres der den skal føle. Hos meg fungere det fint både hjemme og i båten. Har du trangt om plassen eller ønsker å føle på flere steder (flere sensorer på samme) bør man kanskje se på andre alternativ. Jeg har testet ut disse og de er meget følsomme. Husk at sensorer må byttes etter en viss tid da "virkestoffet" brytes ned over tid, uansett merke. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Vurderte flere forskjellige gass alarmer, men kom frem til at jeg IKKE ville ha en diger boks hengende på veggen, nær gulvet, ved byssa. Jeg valgte derfor BEP varsleren med 2 små sensorer. De er så små at de nesten forsvinner om de blir montert litt lurt. Den er ikke gull belagt, men jeg er fornøyd likevel :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Har 3 gassvarslere , kjøpt hos Rakkestad Sogneselskap, 12Volt. Kostet 450,. stk, tar propan og en haug annet jeg ikke husker navnet på. Sitér dette innlegget Link to post
Ut på tur Svart 16.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Diger boks nær gulvet,- hvor diger snakker vi egentlig? Fant ikke fysiske mål på boksen. Vi har hjørnesofa med to hjørner, så ser for meg store muligheter for at utenpåmontert dings ikke vil synes altfor godt om vi gjemmer den inni en sofakrok. Men denne fra BEP,- den synes praktisk talt ikke? Men du Anders som har 3 stk rimelige varianter,- hvorfor 3 stk? Holder det ikke med 1? Som dere kanskje skjønner, er det ikke jeg som er den teknisk anlagte i ut på tur familien, men ut på tur mannen er litt for glad i blank og shiny elektronikk, så om jeg med god grunn kan spare oss for et par tusen, gjør jeg gjerne det. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 De som jeg har, http://www.maritim.no/elektrisk/alarm/nexa-mtg-3000-gassalarm-12-220v - måler ca 10x10x4 cm. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Har propan/butan alarm fra Clas Ohlson montert under Gass komfyren. http://www.clasohlson.com/no/Propan--Butanalarm/Pr328624000 Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Ut på tur Svart 21.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Takk for mål, ikke avskrekkende. Håper jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Finnes det ingen som går på samme batteri som en røykvarsler? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Hulda Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Hvilken gass er dere ute etter? For Hulda er brenngasser det viktigste. Altså gasser som kommer fra brenning av hydrokarboner, eller CO. De dreper hurtig og smertefritt. Så langt ikke noe greit alternativ for Hulda og mannskap. Har sjekket ut alarmen fra Clas Ohlson. Den fungerte ikke, selv etter at de ansatte hadde byttet batterier to ganger. Den gikk i søpla for elektronisk avfall. Så var det Biltema sin nye CO-varsler, skal kobles til båtens 12V-anlegg. Denne alarmen har en diode som skal fortelle at alt er OK. Jeg var hos BT Sarpsborg og kjøpte. I båten fant jeg at dioden som skulle gi OK-varsling ikke var på plass. Tilbake i butikken sprettet vi opp fire andre esker, samme feil. Altså, funksjonene som skal fortelle at dingsen fungerer var demontert. Jeg fikk tilbake mine 1200 kroner (sånn cirka), men ble forbauset da personalet tapet sammen eskene og la dem tilbake i salgshyllen. Tross alt er dette en livsviktig sikkerhetsforanstaltning. Det er ikke alle som leser bruksanvisningen, og tror at de er sikret. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 For min del hovedsaklig propan, men andre narkosegasser er selvsagt et pluss. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Framtia Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Jeg hadde denne fra Dualwatch i min forrige båt. Opplevde den som å være av svært god kvalitet. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
hakonrk Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 (redigert) Finnes det ingen som går på samme batteri som en røykvarsler? Har søkt litt på dette selv, og i følge denne reklamevideoen for , finnes ingen LPG-gassvarslere med batteridrift (trekker for mye strøm). Redigert 22.August.2012 av hakonrk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 23.August.2012 Link til dette innlegget Svart 23.August.2012 Litt avhengig av hva slags båt den installeres i, og hvordan båten brukes, er salt/korrosjon det største problemet. Spesielt siden føleren må plasseres så lavt i båten som mulig. Selv har jeg aldri fått en alarm til å virke mer enn noen måneder før den takker for seg. Jeg har derfor sett på http://www.nereusalarms.co.uk/ som har "waterproof" sensor. De leveres med 1-3 propansensorer, eventuelt CO + 1 eller 2 propan. Ikke helt gratis, men jeg er dritlei av å krype rundt i båten med kabler for å skifte sensor, og åpne innredningen for å få tilgang til baksiden av visningsinstrumentet. Når båtkontoen er full igjen skal det bestilles en slik. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Free Lillehammer Svart 23.August.2012 Link til dette innlegget Svart 23.August.2012 Finnes det ingen som går på samme batteri som en røykvarsler? Nå går vel egentlig alle 12V-gassalarmer på batteri... Monterte ellers inn gassalarmen til Seatronic i sommer. Kraftig alarm, tydelig selvtest og nett størrelse. Viser levetiden seg å være god, er denne boksen til under 500,- et bra kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.