Jump to content

Danskebåt versus sjark. Hvorfor bråsving i siste liten ?


oslofjord

Recommended Posts

Nesten ulykken i dag melleom danskebåt og sjark:

 

http://www.nrk.no/ny...andet/1.8282468

 

Når man ser bildene av havblikk og sikt nesten til Danmark er bråsvingen i siste liten underlig.

 

Er det så mye skjær at det åpne havområdet egentlig er en trang led ? Hva er forklaringen på at fergens tilsynelatende (når man ser på båtbølgene)har kjørt linjalrett før bråsvingen. Brådvingen viser jo at selv en så stor båt kan ta en bråsving, men hvorfor så sent uansett hvem som hadde vikeplikt eller ikke ??

 

Det var tross alt en saktegående sjark og ikke en planende jolle.

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post

I går så jeg en buss som måtte bråbremse fordi det kom en bil ut rett foran i en rundkjøring. Tipper den situasjonen var mye mer dramatisk enn denne... Fatter ikke at NRK gidder å lage nyhetsartikkel om dette... :sleep:

 

Bra danskebåten viket til slutt. Det skal den også gjøre i en slik situasjon. Hva vet vi? Kanskje kapteinen ombord i fiskebåten hadde besvimt i varmen, eller blitt utsatt for en annen ulykke?? Blir jo bare spekulasjoner, men det meste har ofte en forklaring.

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post

Danskebåten er her PLIKTIG å holde kurs og fart inntil det er klart at sjarken ikke overholder vikeplikten. Da SKAL den vike - noe den også gjorde.

Klart at de kunne gått styrbord litt før, men det er grunn til å tro at kapteinen kjenner sitt skip og manøvrerer deretter.

 

Utover det :: ikke mye å lage sak av....

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post

Dette er en gigantisk racerbåt med plass til intill nesten 2400 gjester og 764 biler.

 

http://www.colorline...om_superspeed_1

 

Er det slik at det farlig å være passasjer med danskebåten en solfylt nydelig dag med havblikk og maksimalt god sikt ? Bør man holde fast på kaffekoppen å ha et øye forrover under overfarten ?

 

Kanskje det etter hvert kommer skildringer om hvordan de ombord opplevde svingen.

 

Var manøvren nesten umerkelig ombord eller klirret det i både kaffekopper og biler ??

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post

Tror ikke det opplevdes som en dramatisk manøver for de ombord! de fleste tenkte nok ikke over det! Det er helt klart at fiskebåten hadde vikeplikt. Må si jeg blir lit matt når det blåses 5 støt og oppkalling på VHF er totalt responsløst! Her synes jeg fiskebåtskipperen sover i timen!

Hadde vært morro å hørt hans verson forøverig! Han må jo ha sett Colorline båten!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Men er det helt uaktuelt for en slik ferge å f.eks. dempe farten litt god tid i forveien uten å forvirre andre båter ? Passasjerene er jo ikke så opptatt av sjeøveisregler uansett og er vel mest opptatt av å ha en komforabel og sikker overfart selv om det skulle bety ankomst 1 minutt senere i Danmark. (Man vet vel ikk om skroget hypotetisk hadde fått en flenge ved et hypotetisk sammenstøt med sjarken ?)

 

Dette var i kristiansand, men ved kryssing av den brede skibsleden i ytre Oslofjord har jeg alltid i bakhodet at dette ikke er stedet å få motortrøbbel selv om det er havblikk.

 

Har egentlig i alle år pønsket på om det er standard prosedyre for ferger i skipsleden i Ytre Oslofjord å av prinsipp ikke justere fart eller kurs hvis det ligger en skjærgårdsjeep med motorstopp i leden. Har vel tenkt at fergene er som supertankere med begrenset evne til å juster fart og kurs, men saken fra krsitiansand viser at i hvrtefall enkelte typer danskebåter klarer å gjøre ganske bråe unnamanøvreringer hvis det er plass i leden.

 

At ferger ikke kan justere kursen pga vindsurfere i drøbaksundet er jo åpenbart, men vil en kaptein hypotetisk justere kursen i tide hvis han i en tenkt situasjon på en tidlig tidspunkt ser at det ligger en fritidsbåt helt stille midt i skibsleden f.eks. øst for Færder fyr hvor det er god plass ????

 

Er standard prosedyre at man av prinsipp skal holde stabil fart og kurs til det kan være for sent ??

 

Ferger som Superspeed er jo enrome "rambukker" og ingen her på forumet har vel noen garanti mot å få motorstopp på feil sted til feil tid....

 

Uansett hvem som har vikeplikt eller ikke er det vel en kapteins viktigste plikt å få passsjerene trygt fram og at ikke andre fartøy heller ikke forliser uansett juss (?).

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post

En hver som ferdes på sjøen er pliktig til å forhindre samenstøt hvis mulig! Problemet er at en god del båtførere ignorerer regler eller rett og slett ikke kan. Lystbåter har vikeplikt for nyttetrafikken. nyttetrafikken må følge vikepliktsreglene på sjøen. Fiskebåten her har brutt vikeplikten om ikke annet forhold foreligger! når man ser på manøverne i havn på Stenaline og Colourline, Superspeed så ser man jo at dem er høyst manøvrerbar i forhold til eldre fraktskip

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

TTT = Tidlig, tydelig og tilstrekkelig.

Her gjorde Colorline akkurat som den skal. Den viste tydelig at den hadde til hensikt å fortsette på sin kurs.

Det eneste usikre er om sjarken drev fiske og førte dagsignal(sort kule). Det er en beskjed om at fartøyet er under fiske og ute av stand til å manøvrere. I så tilfelle burde Colorline foretatt sin manøver tidligere.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Om store skip skulle dempet farten så tidlig ved enhver nær CPA med mindre fartøy ville nok SuperSpeed 1 sjelden komme seg ut av Kristiansand sommerstid ihvertfall, om de demper farten senere har det neppe noe stort for seg, og vil heller gjøre en kjapp unnamanøver vanskeligere.

 

Får du motorstopp midt i leden til en slik ferje, så kaller du dem opp på VHF og avklarer situasjonen, og de vil vike for deg, ingen farlig situasjon.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Får du motorstopp midt i leden til en slik ferje, så kaller du dem opp på VHF og avklarer situasjonen, og de vil vike for deg, ingen farlig situasjon.

 

Oslofjord ville nok om han var i en slik situasjon tatt opp Iphonen sin og forsøkt å ringe til skipper`n på fergen....... :wink:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Ikke usannsynlig at skipperen på sjarken har satt på autopiloten og at han drevet med et eller annet ombord (laget middag, vært på do eller reparert fiskeredskap). Disse karene har nok et litt annet forhold til å sitte bak rattet og holde utkikk enn den typiske fritidsbåtskipper. Ferga kunne kanskje tidligere ha sett at det var på eksakt kryssende kurs, og valgt en kurs noen grader lengre mot babord, men de kan selvfølgelig også beholde kurs og fart inntil faren for kollisjon er åpenbar.

 

Har selv opplevd akkurat det samme i vestfjorden, var rormann på et av KNMs fartøyer da en fisker kom inn fra havet på kryssende kurs. Vi ga støt i hornet, og da dukket du plutselig opp et fjes i et vindu som så veldig trøtt ut. Ingen tvil om at han hadde kun tidvis (i beste fall) utkikk.

 

Ingen stor sak dette (godt det ikke var en seilbåt som var årsaken til unnamanøveren...)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Etter mitt syn gjør Super speed her alt rett. Manøver og prosedyrer er sirlig beskrevet i loven. Superspeed følger så vidt jeg kan forstå dem alle. Superspeed, eller alle fartøyer forøvrig, skal tidlig i en kollisjonskursfase holde stø kurs og fart. Når det nærmer seg så går den heller til å være mer bør holde stø kurs og fart med vurdering av mulig unnamanøver. Så når det er klart at kollisjon er uungåelig om stø kurs og fart opprettholdes, og så tidlig at kollisjon unngåes, skal det gjøres en unnamanøver mot styrbord. Skjønner ikke kritikken her. Kritikken burde helt og holdent rettes mot sjarken, om det ikke er slik at ett eller annet ombord har medført at sjarken ikke er manøvreringsdyktig. Feil eller sykdom.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post

Er standard prosedyre at man av prinsipp skal holde stabil fart og kurs til det kan være for sent ??

 

Ferger som Superspeed er jo enrome "rambukker" og ingen her på forumet har vel noen garanti mot å få motorstopp på feil sted til feil tid....

 

Uansett hvem som har vikeplikt eller ikke er det vel en kapteins viktigste plikt å få passsjerene trygt fram og at ikke andre fartøy heller ikke forliser uansett juss (?).

 

Bare for å ha sagt det: Jo, det kan faktisk være feil å senke farten. Hvis sjarken hadde dreiet styrbord for å gå bak, og fergen samtidig hadde senket farten. kunne situasjonen blitt enda mer utrivelig.

Folk som tror det er smart eller ekstra trygt å ikke følge reglene, er det dessverre litt for mange av.

Redigert av heim (see edit history)
Link to post

Har ikke peiling på hva som skjedde men at rederi toner ned situasjonen er vel helt naturlig.

 

For vanlige danskebåt passsjerer og fritidsbåtfolk uten konkret kjennskap til hva som skjedde er vel denne situasjonen likevel en tankevekker.

 

Moralen er vel at det er farlig å ro eller seile utaskjærs langs Sørlandskysten hvis man ikke sjekker fergeruter....for ligger man i havgapet utenfor Krsistiansand og fokka blir slapp kan det dukke opp en 26 000 tonn tung og 211 meter lang "rambukk" med alle rettigheter.....

På åpent hav er det vel heller ikke opplagt nøyaktig hvor ferge-leden er.

 

I starten av Færdern er det vel naturlig at seilbåter venter til siste liten med å vike unna konkurenter med vikeplikt, men for en amatør kan det synes underlig at en ferge med plass til 2400 menneskser har som prosedyre at man holder rett kurs før man legger over 90 graders sving.

 

Ellers synes jeg synd på fiskebåtskipperen. Uansett årsakssammenheng må det ha vert et mareritt.

 

I motsetning til mange i tråden som er opptatt av hvem som hadde rett eller ikke rett har jeg ikke tro på moralisering.

 

Men stiller meg altså undrende til at situasjonen kunne oppstå...uansett om man definerer det som en alvorlig eller bagatellmessig situasjon.

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post

for ligger man i havgapet utenfor Krsistiansand og fokka blir slapp kan det dukke opp en 26 000 tonn tung og 211 meter lang "rambukk" med alle rettigheter.....

Ligger du i daustilla tar de en stooor sving utenom deg. De har lest situasjonen for lenge siden.

I alle mine år med seilbåt i Skagerrak og Ytre Oslofjord har jeg aldri klart å komme i nærheten av de store fergene.

Link to post

Kapteinen på danskebåten sier følgende til Fædrelandsvennen:

 

"- Det var aldri fare på ferde, og det var ingen stor unnamanøver, ikke noe å skrive om i avisen i alle fall."

 

At rederiet selv bagateliserer saken betyr vel ikke nødvendigvis at episoden ikke har almenn interesse for passasjerer og båtfolk. (Uavhengig av hvor stor eller liten unamanøvreringen var.)

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...