Jump to content

Danskebåt versus sjark. Hvorfor bråsving i siste liten ?

oslofjord

Recommended Posts

Skipperen på dykkerbåten fra vestlandet har nok vært mer på sjøen enn de fleste av oss, og innrømmer glatt at han har gjort feil. Bra. Han blir nok mobbet i mange år for dette.

Jeg har selv vært i samme området med saktegående båt og observert danskebåten fra den dukket opp innerst i byfjorden. Noen hundre meter ute akselererer den til vel 20 knop og svinger etterhvert østover.

Jeg synes det er vanskelig å beregne krysningspunktet når ferga kjører fort og den svinger litt eller jeg vet at den skal svinge snart.

En hastighetsendring når du ligger i 4-6 knop utgjør ikke mer enn noen få grader sving på superspeed.

Forøvrig synes jeg danskebåtene her nede oppfører seg eksemplarisk oppimellom alle som skal krysse byfjorden.

Mons

Litt nysgjerrig på hva som skjedde etter unnamanøveren. Fortsatte bare Superspeed på turen?

Regnet med at den enten stoppet, eller kalte opp noen som kunne gå ut å sjekke. Eller mulig småbåten plutselig var litt mer villig til å snakke på VHF etter å sett Superspeed svinge unna...

Har ved flere anledninger vært med på å finne småsjarker langt unna fiskefeltet sitt med skipperen hengende over rattet død, og tom tank.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Dette var i kristiansand, men ved kryssing av den brede skibsleden i ytre Oslofjord har jeg alltid i bakhodet at dette ikke er stedet å få motortrøbbel selv om det er havblikk.

Jolle rent i senk av skøyte

Ei jolle med fem personer ombord ble søndag ettermiddag rent i senk i Vrengensundet ved Tjøme. Skipperen på skøyta stoppet ikke.

http://www.nrk.no/ny...tfold/1.8286595

Aner ikke årsaken til at Skøyta ikke forandret kurs, men skøyta hadde vel alle rettigheter (??) så jeg regner med at bedreviterene i itråden støtter skøytekapteien !!!??? Prinsipielt sett er det vel visse likeheter med danskebåtepisoden for det var vel jolla som hadde vikeplikt ???

Begge episodene forsterker min frykt for skipsleder for midtfjords er det ikke alltid så lett å vite nøyaktig hvor skipene vil passere og man bør ungå motortrøbbel...

Redigert av oslofjord (see edit history)

Kan ikke se de prinsipielle likheten du antyder her. Jolla lå i ro med motortrøbbel og var ikke i stand til å bevege seg annet enn med strøm og vind. Hvordan mener du da at de kan tolkes å være i en vikepliktsituasjon??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Aner ikke årsaken til at Skøyta ikke forandret kurs, men skøyta hadde vel alle rettigheter (??) så jeg regner med at bedreviterene i itråden støtter skøytekapteien !!!??? Prinsipielt sett er det vel visse likeheter med danskebåtepisoden for det var vel jolla som hadde vikeplikt ???

Jeg vet at dette er et ord man skal holde seg unna i internettforum, men nå klarer jeg bare ikke å la vær, så: Hæ?

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Begge episodene forsterker min frykt for skipsleder for midtfjords er det ikke alltid så lett å vite nøyaktig hvor skipene vil passere og man bør ungå motortrøbbel...

Ta å les tråden på nytt igjen fra begynnelse til slutt, og så leser du litt i f.eks boka til båtførerprøven....

Selv om du har forkjørsrett, så har du ikke PÅkjørsrett. Hvis den som har vikeplikt for deg av en eller annen grunn ikke viker, så SKAL selvsagt du vike! Det kan da umulig være spesiellt vanskelig å forstå?

Når jolla atpåtil har motortrøbbel så er den manøvreringsudyktig. Da har absolutt alt og alle vikeplikt for den!

De to sitvasjonene er slettes ikke indentiske. De ligner knapt nok på hverandre!

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Hvis båten hadde ført sort kule ville betydningen ha vært at den lå til ankers....

Ja, selvfølgelig. Her var det kortslutning i den øvre delen av kroppen.

Ellers fant jeg litt "matnyttig" her: http://www.deafboatc...tiskalfabet.htm

Selv har jeg vel egentlig hengt meg mest opp i dykker-flagget. Det er vel normalt det man kommer ut for og noe fritidsbåtbrukere absolutt bør kjenne til.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ta å les tråden på nytt igjen fra begynnelse til slutt, og så leser du litt i f.eks boka til båtførerprøven....

Selv om du har forkjørsrett, så har du ikke PÅkjørsrett.

Ja Kenneth, leser du boka til båtførerprøven så vil du lære at heller ikke begrepet forkjørsrett finnes i sjøveisreglene.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Motortrøbbel eller ikke....på lang avstand når nyttefartøy ser et lite plasskall av en båt er det umulig å se om de koser seg i 2 knop med reker og hvitvin...om de dorger, ligger stille å fisker, om føreren har besvimt eller, om frtiidskipperen gir blaffen i Kielfergen. I ettertid er det interessant å vite årsakan, men i sanhetens øyeblikk når nyttefartøy oppdager frtitidsbåter forran seg som muligens ikke viker er det intereant å vite i hvilke grad nyttefartøy har evne og/eller vilje til å løse problemet uten dramatikk.

...... intereant å vite i hvilke grad nyttefartøy har evne og/eller vilje til å løse problemet uten dramatikk.

Det er jo nettopp det kapteinen på Superspeed gjorde.. Han hadde vilje og visste godt hvilken evne han hadde. Når han måtte vike, så gjorde han det uten dramatikk. Hvorfor skulle han vike tidligere?

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Ja Kenneth, leser du boka til båtførerprøven så vil du lære at heller ikke begrepet forkjørsrett finnes i sjøveisreglene.

Fullstendig klar over det, men med tanke på kunnskapsnivået i innlegget jeg kommenterte valgte jeg å bruke uttrykk fra biltrffikken som forfatteren av innlegget forhåpentligvis har litt mer peiling på.

redigert: i ettertid ser jeg at jeg selvsagt burde satt " " rundt "forkjørsrett" for å tydeliggjøre poenget...

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Er juridisk rett alltid synonymt med god sjømannskap ?

Ja, det er faktisk det. Les Sjøveisreglene, Regel 2:

"(a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi."

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Ja, det er faktisk det. Les Sjøveisreglene, Regel 2:

"(a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi."

Denne paragrafen sier vel ganske klart fra at selv om man har alle rettigheter og kryssende båt tabber seg ut skal man ta nødvendige forholdsregler basert på sunt bondevett....eller "sjømannsskikk og særegne omstendigheter" som det står i loven.

nødvendige forholdsregler basert på sunt bondevett....eller "sjømannsskikk og særegne omstendigheter"

Hva mener så du er nødvendige forholdsregler, sunt bondevett og god sjømannsskikk i denne situasjonen?

Om du satt deg i Kapteinen på Superspeed sin situasjon hva ville du gjort og hvorfor ville du gjort som du gjorde?

Hva mener så du er nødvendige forholdsregler, sunt bondevett og god sjømannsskikk i denne situasjonen?

Om du satt deg i Kapteinen på Superspeed sin situasjon hva ville du gjort og hvorfor ville du gjort som du gjorde?

Fordi jeg selv ikke var øyevitne til hendelsen, kun ser 2 fotogrfaier og heller ikke kjenner båtens svingegenskspet har jeg ikke og kommer jeg heller ikke til å si konkret hva jeg mener en kaptein i en slik situasjon burde gjøre.

Dog har jeg skrevet og kan gjerne gjenta at jeg synes det er rart at ikke Superspeed på et tidligere tidspunkt ikke justerte mer på fart eller retning hvis det var plass i leden.

Synonymt er det god bilskikk å slippe gasspedalen i god tid hvis det er en uavklart situasjon uansett om det er en unge på fortauet med ball, bil med varseltrekant eller en vikeplikt-bil man ikke har øyekontakt med.

Når jeg så båtbildet fikk jeg assosiasjoner til bilister i f.eks. rundkjøringer som av prinsipp nesten ofrer lakken og tviholder på sin forkjørsrett til siste liten, før de bråbremser fordi de inser at det går mot kollisjon.

Min magefølelse basert på et pat fotografier og uten kystskippereksamen er at s det er rart at ikke danskebåten kjørte mer defansivt i den uavklarte situasjonen.

Fordi jeg selv ikke var øyevitne til hendelsen, kun ser 2 fotogrfaier og heller ikke kjenner båtens svingegenskspet

Min magefølelse basert på et pat fotografier og uten kystskippereksamen

Akkurat ja

Så ditt grunnlag for å stille spørsmål til/kritisere handlingene ti offiserene på Superspeed er vel heller tynt ja.

Bare la det ligge å godta at denne manøveren var helt etter boken.

Blant de siste tingene du gjør er hvertfall å redusere farten når du er i en situasjon der et annet fartøy har vikeplikt for deg

Akkurat ja

Så ditt grunnlag for å stille spørsmål til/kritisere handlingene ti offiserene på Superspeed er vel heller tynt ja.

Det er vel åpenbart at det må ha vert en svært skremmende situasjon for sjarkens fører og jeg antar at passasjerer om bord må ha lurt på hvor farlig dette var for dem og resten av passasjerene. Som amatør må man derfor kunne lure hvorfor det i det hele tatt ble en situasjon som for amatører muligens kan opfattes som ganske dramatisk. det var jo perfekt sikt og havblikk.

Som amatør må man derfor kunne lure hvorfor det i det hele tatt ble en situasjon som for amatører muligens kan opfattes som ganske dramatisk. det var jo perfekt sikt og havblikk.

Dette foregikk like ved Oksøy fyr. Altså tålig nær land.Kapteinen på fergen var hele tiden OBS på sjarken - og gjorde alt han kunne, kalte opp på VHF, brukte hornet til å signalere og til slutt altså: styrte unna det som kunne blitt en farlig situasjon.

Amatørene kan vel derfor prise seg lykkelig over at det ikke var amatører som førte den båten som faktisk unngikk situasjonen!

Fergen er PLIKTIG å holde kurs og fart inntil det er sannsynlig at sammenstøt ikke kan unngås, deretter SKAL den unnvike situasjonen - noe den gjorde til punkt og prikke!

Og sjarkføreren skal ikke minst være strålende fornøyd med dette siden han garantert hadde fått enda tettere kjennskap til fisk dersom fergemannskapet hadde hatt like slakk holdning til Sjøveisreglene som han selv hadde!

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...