Jump to content

Danskebåt versus sjark. Hvorfor bråsving i siste liten ?

oslofjord

Recommended Posts

Nei, tror ikke det er ikke vanlig å bli skremt av noe man ikke ser.

Føreren av sjarken sier han ikke var oppmerksom på ferga.

Tror heller ikke passasjerene ble nevneverdig skremt av en (ifølge hva kapteinen sier) kursendring på 20 grader.

Har du (oslofjord) annen informasjon enn det som er fremkommet tidligere i tråden så del den gjerne med oss andre.

Redigert av lnjk (see edit history)

Denne paragrafen sier vel ganske klart fra at selv om man har alle rettigheter og kryssende båt tabber seg ut skal man ta nødvendige forholdsregler basert på sunt bondevett....eller "sjømannsskikk og særegne omstendigheter" som det står i loven.

Riktig, eller for å si det enda sterkere. Det er ikke slik at man har "alle rettigheter, men godt kan ta hensyn likevel". Loven pålegger oss faktisk å bruke huet (sjømannsskikk). La meg minne om at de aller fleste skadeoppgjør etter kollisjon ender med en grad av skylddeling, blant annet fordi begge parter normalt vil ha forbrudt seg mot Regel 2.

Min magefølelse basert på et pat fotografier og uten kystskippereksamen er at s det er rart at ikke danskebåten kjørte mer defansivt i den uavklarte situasjonen.

Kanskje dette er bakgrunnen for uenigheten. Fotografiene er tatt med kraftig tele, noe som komprimerer perspektivet ganske drastisk. Det gir inntrykk både av kortere avstand mellom båtene, og krappere sving enn det som er korrekt. Bra for avisredaktøren som får et dramatisk bilde selvsagt, men kanskje ikke like bra for folkeopplysningen.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Slik jeg kan se det så gjorde kapteinen på Superspeed det han skulle her. I tillegg var det fint å se at han viste romslighet overfor en kollega som hadde gjort en feil. I stedet for å benytte muligheten til å kritisere sjarkføreren i nasjonale media.

Noe flere kunne lære av.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...