KongKing Startet 15.August.2012 Link til dette innlegget Startet 15.August.2012 Hei. Jeg er i tankene om å kjøpe større båt neste år eller året etter. Har begrenset med penger og ser på 1980- til tidlig 90-talls båter. F.eks er det en del billige balticer ute for salg med eldre motorer. De med mindre og eldre motorer tror jeg vil falle ytterligere i pris fremover. Men poenget: jeg har ikke noe problem med å gå for en eldre baltic. Men om jeg ønsker å bytte motor til noe nyere eller i det minste til en overtalt motor, hva vil noe slikt koste? Å sette inn en eldre vp eller yanmar som er totalt overtalt ser jeg ikke på som så dumt. Mer mekanikk og mindre elektronikk er ikke sikkert er så dumt. At ikke ytelsen er på topp som nye motore er ikke det viktigste for meg. Her er et eksempel på en baltic som er fin, men som har en gammel og for liten motor. pris på båt: 300 000 kr http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36444320 Her er en motor som har gått 300 timer etter full overhaling til 120 000 kr http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=34579819 Sett at man får båt for 250 000 (om ikke i dag, så vil slike båter havne i det prisleiet neste sommer...) og motor for 100 000 kr. I tillegg må man ha gir + uttak av gml motor (som man vel ikke får stort for å selge) og montering. Det må vel inn ny propell og aksling også. Hva koster dette å få utført og hva vil en slik båt komme på til slutt? Er det realistisk at motorbytte kan holde seg under 200 000 kr? I såfall har man en fin Baltic med kraftig nyere motor for 450 000 kr. Eller er det talentløst å tenke at man skal kjøpe båt med motor som skal byttes? Jeg forutsetter at jeg skal beholde båten selv i minst 5 år. Kk Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Det vil hel klart svare seg å kjøpe en båt med nyere motor fremfor å bytte ut en gammel motor siden. beregn 25000 til kostnader for motorbytte, det er selvsagt uproblematisk å få til dette rimeligere men oftest drar et motorbytte med seg endel annen snacs som du og må/bør ta tak i å ikke alle oppgaver er egnet for en amatør. Det er sjelden nødvendig å bytte aksel, går du for mere krefter må du muligens bytte gir å propellen må du bytte. Når det gjelder prutemonn på båter så er det sikkert muligheter om båten har gammel eller ny motor, når det gjelder pruting på motor så kan du komme til å slite, det er mange som vil ha ny motor. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Har det noe for seg med mer enn 180 hk på en slik båt med strak aksel da..? Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 (redigert) Nyere Baltic er vel stort sett levert med Yanmar på 290 hk og gir ca 18-20 knop på marsjfart og ca 25-26 på topp. Aksel i seg selv betyr ikke lav fart, men halvplanerskroget til Baltic`en gir jo noen fartsbegrensninger. Redigert 16.August.2012 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 I båt synes jeg det er en fordel at motoren innen visse grenser så klart, er for stor. Da oppnår man to ting. man slipper å tyne motoren maks for å oppnå den fartten man vil. Så blir det et lettere liv for motoren! Nå vet jeg ikke om undervannsskroget er noe forandret på de nye modellene, men det er nok småp justeringer i tilfellet. Så jeg er egentlig enig i å kjøpe en som ligger 100-150 lavere i pris å foreta et motorbytte. Har man lit bekjentskaper som driver med motor og kan lit selv så er jo ikke dette noe månelanding. Det er jo selfølgelig enklest å bytte til samme merke eller samme motorkonstruksjon. Skal man gjøre alt hos et verksted kan det jo komme til å koste lit Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
nordan family 27 Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Med så stor økning i motor må vel aksling, pakkboks, stevnlager etc byttes? Koster mye mindre i UK, så det trenger ikke ødelegge moroa. Undersøk om slike brukte motorer har levd et yrkesliv før overhaling, du risikerer en motor med veldig mange gangtimer hvis så er tilfellet. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 (redigert) Nå starter jeg å lure KongKing, jeg mener da bestemt at du linket til en video her på BP hvor du da var på en ukes sommerferie i en Scand Baltic fra 80-tallet. Var det leide/lånte fjær ? Redigert 16.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
StåleK Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 (redigert) I dagens markedd hadde jeg prute meg frem til en nøkkelferdig båt med god og riktig motor som det bare er å vri om nøkkelen på og kose seg med. Å starte båtlivet med det h********e det er å skifte motor ser jeg ingen grunn til når det er så mange båtselgere som er møre og villige til å gå ned i pris. Finn en strøken båt, kanskje med nyere motor som er høyt priset og prøv å prut ned den prisen til det nivået de andre vanlige båtene ligger på med saltvannskjøt vp fra 1982. Da har du gjort et godt kjøp. Båtkjøpere idag har alle verdens muligheter til å gjøre et kupp sammenlignet med 2007 priser. Båtmotorer, deler og arbeidstimer er derimot vel så dyrt som i 2007 Redigert 16.August.2012 av StåleK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Hei Jeg tenkte på samme måte som trådstarter, og mener selv at jeg kom meget godt ut av en slik operasjon. Kjøpte en velutrustet -84 Balitic med 158 hk VP for en god pris. Fikk så tak i en langt nyere KAD / KAMD 42 med 230 hk, og satte den i selv. Jobben tok tilsammen 5-6 timer, og jeg beholdt både gear, aksling, propell og alle instrumenter / kabelstokk. Var bare å løfte ut den gamle og sette inn den nye, og alle motorfester og tilkoblinger var identiske. Eneste kosten jeg hadde var en lastebil med kran for å løfte ut og inn motor. Båten har nå gått 3 sesonger med ny motor uten problemer. Det er mulig jeg kunne byttet propell for å få en optimal kombinasjon, men båten marsjer i 17-18 knop og det er nok for meg. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 16.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Nå starter jeg å lure KongKing, jeg mener da bestemt at du linket til en video her på BP hvor du da var på en ukes sommerferie i en Scand Baltic fra 80-tallet. Var det leide/lånte fjær ? Det var en leid båt ja. Med en nesten ny yanmar 240 hk. Kk Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Det hadde vært interessant å høre hvor mange som er fornøyd med arbeidet som ble utført i forbindelse med motorbytte. Dvs prosessen - gikk det bra eller dårlig? Jeg er kanskje ikke helt objektiv, men jeg tror det er gambling å sette bort jobben og tro at alt blir bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.