ivar Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Så jeg regner med at dette kommer til å gå samme vei, starter med vedlikehold og kos, og ender opp med å bli fullblods båtentusiast som bruker tid og penger på en hobby jeg elsker! tror dette kommer til å gå bare bra med den innstillinga , lærekurven er ikke så bratt :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
oslofjord Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 (redigert) Har du prøvekjørt den på sjøen sammen med selger ? Akkurat lanternene trenger du ikke en vakker sommerdag så det er vel bare å kaste loss alarede nå i sommer....om ikke annet på dagstur hvis du ikke har båtplass nå. Det er fortsatt et par måneder igjen av sesongen (ja først denne uken kom jo sommeren for fullt i Oslo området) og antagelig både morsomt og syttig å få en del erfaring med hvordan båten fungerer i praksis, slik at du til vinteren vet hva som bør modifiseres eller fikses. Ikke gift deg med båten i form av så mange dugnadstimer og penger at du ikke har hjrerte til å selge den (får antagelig ikke igjen ved salg det du betaler for oppgradering) Kom deg på sjøen og ha i bakhodet at du etter noen år antagelig kommer til skifte til en ny båt. Båtekspert kommer du ikke til å bli på baatplassen.no, men midtfjords med din ny Draco. Da vil du med selvsyn lære om Darcoen som båt og ikke minst finne ut hva du og familien bruker båten til. Etter erfaringer med Dracoen kan det være du ønsker en ren "badeplattform" altså en svær skjærgårdsjeep med solsenger, eller kanskje du ønsker bobåt, eller kanskje du er lei kalesje og vil ha en båt med styrehus med fast tak, ja eller kanskje du ønsker en rib som er oversiktlig å manøvrere også for kona ?? Så kom deg på sjøen og husk at hvis den viktigste båterfaringen får du du på fjorden en stormfull høstdag, når fruen skal gå i land på glatte svaberg, sidevinden dytter i båten og det er tau i propellen......selv om erfaringer i motorrummet også nyttig. Ellers er det lurt å melde seg inn i Redningsselskapets Kystpatrulje. Du klarer ikke å ro eller padle en Draco til land så da er det greit å kunne kaste ut dreggen å vente på gratis redningsbåt hvis motoren mot formodning svikter. Redigert 17.August.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Ja, jeg har ikke så mye å måle opp mot der, men utendørs pris er høy når man måler den mot medlemspris i båtforeningene rundt Lillestrøm. Det ligger på 1000-2500,- pr år inkl plass i brygge og vinteropplag. Da er 2470,- for utendørs opplag et dårlig tilbud. Dette er rundt en innsjø, så prisene forventer jeg også er lavere enn i Oslofjorden :) Jeg har båten på Øyern, og de prisene du nevner over var vannvittig billig.. ligger hos Monic nå og betaler 3000.- på min 20foter.. 1000-2500 inkl plass og opplag har jeg aldri vært borti før.. Jeg synes prisene på Monic er greie,og jeg kommer til og vinterlagre inne der.. men bortsett fra det så er du velkommen på Øyern.. vanvittig flott sted når man blir kjent med det... :) Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 (redigert) Noen båtturer på Øyern er jo perfekt før vinteropplag for da får man jo kjørt den i ferskvann. Redigert 17.August.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 reiser ut fra Lille4strøm rett etter jobb;) i morgen er det også deltajazz der ute så der er det full rulle ;) Sitér dette innlegget Link to post
LoKi79 Svart 17.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Jeg har båten på Øyern, og de prisene du nevner over var vannvittig billig.. ligger hos Monic nå og betaler 3000.- på min 20foter.. 1000-2500 inkl plass og opplag har jeg aldri vært borti før.. Jeg synes prisene på Monic er greie,og jeg kommer til og vinterlagre inne der.. men bortsett fra det så er du velkommen på Øyern.. vanvittig flott sted når man blir kjent med det... :) Monic er det dyreste jeg har kommet over, båtforeningene opererer med helt andre priser. Det krever mer engasjement enn en kommersiell brygge, men prisen er deretter. Det viktigste jeg trenger akkurat nå, er noen til å bli med for veiledning for å få den ut på vannet, og kanskje en liten veiviser på Øyeren. Det hadde vært konge å delta på deltajazz, bare jeg får baljen i vått :D Sitér dette innlegget Link to post
LoKi79 Svart 17.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Noen båtturer på Øyern er jo perfekt før vinteropplag for da får man jo kjørt den i ferskvann. Det er planen ja, siste dypp før opplag blir i Øyeren uansett pokker, så er mest mulig salt ute av systemet. Det er deilig fleksibelt med båthenger, men det er ikke akkurat lettvint, så jeg skal sjekke med Monic om de har en plass jeg kan låne ut sesongen. Opplag innendørs bør jeg kanskje også vurdere.. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Ja, jeg fikk klinkende klar beskjed av en venn om å spørre om det var lukket system og varmeveksler. Å kjøre saltvann gjennom en motor lyder galematias ut for meg.. Det vil ikke spille så stor rolle for fremtiden for meg, siden den blir liggende på Øyeren, men de fleste har jo gått i saltvann tidligere og vil være påvirket av det. Bare for å nyansere litt. Såkalte ferskvannskjølte motorer er i realiteten delvis sjøvannskjølt, noe som også gjelder din Draco der du får kjøling inn via drevet. Varmeveksleren betjener bare deler av systemet. Det finnes knapt båter med 100% lukkede systemer. Saltvannskjøling er på ingen måte galematias, men det krever gjennomspyling av systemet av og til. Sitér dette innlegget Link to post
LoKi79 Svart 17.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Bare for å nyansere litt. Såkalte ferskvannskjølte motorer er i realiteten delvis sjøvannskjølt, noe som også gjelder din Draco der du får kjøling inn via drevet. Varmeveksleren betjener bare deler av systemet. Det finnes knapt båter med 100% lukkede systemer. Saltvannskjøling er på ingen måte galematias, men det krever gjennomspyling av systemet av og til. Ja, det er klart. Varmeveksleren ligger jo i saltvann uansett, man slipper bare at selve motoren får saltvannet. Om noen vil være med å sette ut båten, og gi litt tips og vink (jeg får kjeft fordi jeg vil ha noen med meg, men better safe then sorry), så si i fra. Har veldig lyst til å sette den ut i dag, men i mårra er også aktuelt. Den må opp igjen samme dag, så det kommer an på hvor sent det blir i dag.. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 I Øyern slipper du å bekymre deg for å få salvann i båthengerbremsen. I saltvann er det jo vanskelig å få hengeren så langt ut at båten flyter uten å dyppe hele hengeren i saltvann. Jeg bor litt for langt unna til å assistere men god tur ! Sitér dette innlegget Link to post
LoKi79 Svart 17.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Hehe, takk takk! Sitér dette innlegget Link to post
LoKi79 Svart 17.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 I dag lærte jeg hvorfor det kalles "båtpenge". Var på biltema og kjøpte diverse tau og fendere (holder vel med 4 stk til den lille jolla?), og det kosta.... ja, dere gjettet riktig: 1 båtpenge Så dro jeg på Obs for å kjøpe redningsvester, siden de har kampanje på dem der. Og det kosta... ja, dere gjettet riktig: 1 båtpenge I morgen skal jeg på Seasea for å handle inn Garmin 620 kartplotter og et lite ekkolodd (tror det er greit å ha på Øyeren), og da blir det mange flere båtpenger. Så nå har det endelig gått opp for meg hvor dyrt det er å ha båt. For jeg vet at dere alle blir å si at "dette er bare begynnelsen". Og ja, det er det, for snart skal jeg ha ny kalesje og stoppe opp alt av sitteputer.. *sigh* Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Hehe, dyrt blir det. Man kan jo til en viss grad kontrollere det selv, men i bunn og grunn så er båt dyrt å eie, men så er det jo så mye glede i det også når finværet kommer og man drar utpå og koser seg Kalesjen til min 1700 kom på cirka 8000,- med nye stenger fra jens sagen. Om du trenger motordeler så er det stort sett alltid lurt å bestille fra utlandet. Jeg bestilte stortsett alt jeg trengte fra http://www.trickettmarineproducts.co.uk . De er alltid hyggelige å ha med å gjøre, og siden de holder til i England så blir frakta vesentlig billigere enn fra USA. Eksosmanifolden din trenger ikke nødvendigvis å være rusten på utsiden for å være dårlig, så du bør heller høre med forrige eier når den var byttet sist og bytte den hvis den er 4-5 år gammel. Utrolig kjipt hvis den først ryker innvendig så det strømmer vann inn i sylindrene dine. Jeg kjøpte ny selv om min også så helt ok ut. Havnet vel på rundt 3000,- med frakt fra firmaet jeg nevnte over her. På din motor så er varmeveksleren, oljekjøleren og eksosmanifolden kjølt av sjøvann. Hold et øye med motortemperaturen din. Hvis den stiger over normal temperatur så kan det være små skjell og groe inni sjøvannskretsen som tetter. På min motor var termostaten revet ut pga. overoppheting, og da jeg hadde hele systemet fra hverandre fant jeg masse skjell og drit over alt. Fikk fjernet det, og nå har jeg null problemer med temperatur (enn så lenge ihvertfall ). Viktig at sjøvannsfilteret er helt også. Det finner du inni den svarte sylinderen ved siden av varmeveksleren. Støtter forslaget om noen testturer før sesongen er over ja, så får du fikset det som evt. måtte være og startet neste sesong med en båt du er sikker på at er klar til bruk! Mvh Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
LoKi79 Svart 17.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Takk for enda flere tips. Jeg får dra den ut til Sandvika en helg, så møtes vi og flasher Draco. Må bare få fiksa meg plotter, så jeg ikke dundrer i et skjær. Si hva du vil om sjøkart og prisene på dem, men det er i hvert fall ikke et jævla Sjøvesen som driver og endrer på det hele tiden. Så du slipper å oppdatere det så ofte :P Skal ha det i bakhodet med manifolden, dette er jo slikt som jeg sikkert kan ta en titt på under vinteropplaget. Da er ikke den jævla mygga her heller, så da kan jeg faktisk få gjort noe ute. Er jo knallgod plass til å skru i motorrommet, så det blir noe helt annet enn å skru japsebil. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 (redigert) Dersom du trenger kalesje eller annet originalt til Draco kan det være en ide å ta en telefon til Windy og sjekke priser. De eier fortsatt navnet Draco og har noe småting til ettermarkedet enda, blant annet kalesjer som vel kommer fra HH/Sagen. Feil på lanternene på Draco er ofte dårlig jording, ta en ledning fra minus på batteriet til jordingspunktet bak dashen og se om det blir noe liv i de. Dersom det er mørkt i alle lanternene men det meste annet fungerer så er det mangel på jord/strøm bak dashen som er problemet, da det går egne kabler fra dashen til hver enkelt lanterne. slik at kabelbrudd der ville ført til at kun noen lanterner ikke virket. Det sitter ofte også en gammel sikringsboks bak der med diverse porselenssikringer som kan være verdt å sjekke, Ellers er vel det slik at dersom du stopper med en gammel volvosliter midtfjords og har med en skrutrekker og noe småtteri er det mye du kan gjøre selv, samt at delepriser på en del ting er overkommelig, at man kan mene at en splitter ny påhenger er mer brukervennlig forstår ikke jeg, da det er nesten akkurat samme vedlikeholdet med oljer, skylling med ferskvann og det som hører til på en slik, og går noe i stykker er det nesten umulig for en menigmann å skru noe på det. Ellers ser det ut som en knallfin båt, og man får vel bare gratulere med inntoget i det gode lag. Redigert 17.August.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Hehe, det høres ut som du er litt samme typen som meg Loki! Ikke lenge siden jeg solgte japsebilen min! En nissan 200sx S13 som jeg plukket fra hverandre til molekyler, bygde ny grom motor og gromt understell osv osv. Holder på å bygge en banebil nå også, oppi alt annet! Kunne vært gøy å treffes ja;) virker som vi har flere felles interesser en bare båt:P Adeneo som har svart deg over her er forresten en altmuligmann som sitter på mer kunnskap enn de fleste skulle tro var mulig om båt og motor. Han har hjulpet meg ved flere anledninger:) så vet du det;) Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
LoKi79 Svart 17.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Da vet jeg to stk som kommer til å bli plaget mye i tiden fremover ;) Japsebil er gøy, ja. Jeg tror det er interessen for mekanikk som er det viktige, ikke hva den står i. Bruken er bare produktet av hva vi gjør, og det er prikken over i'en. Å skape noe er det viktige, selv om jeg ikke nødvendigvis kommer til å gjøre så vanvittig mye med Dracoen, bortsett fra å gjøre den penere. Heldigvis er det ikke så mye man kan pimpe opp på en båt, slik som en bil. Man slipper LSD-diff, større bremser, coilovers, shortshift, og bla bla bla. Det er motor og drev, punktum :P Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Hehe, var det de argumentene du serverte kona? Sitér dette innlegget Link to post
LoKi79 Svart 17.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Jeg tror hun har gitt meg opp.. Men det viktige med båt kontra 2-seters sportsbil, er at man kan nyte livet selv om man har fått barn. MX'en får jeg kun kjørt alene nå, mens båten kan vi faktisk kose oss i sammen. Og det er et veldig stort argument for å anskaffe den. Vi kan til og med få besøk av andre småbarnsfamilier og stikke på sjøen eller innsjøen. :) Men ja, jeg fikk klinkende klar beskjed om at den IKKE skulle "pimpes opp" (hennes ord), og jeg klarer fint å leve med det. Og om jeg får behov for å gjøre ting ekstremt, så putter jeg MX'en i garasjen igjen :P Sitér dette innlegget Link to post
LoKi79 Svart 22.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Siden vi ikke har tid til å bruke henne, så velger vi nå å selge henne. Hun ligger på markedet til 40.000, og flere bilder kan fikses om ønskelig :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.