Jump to content

FORD 2704 SERIEN


rogeri

Recommended Posts

Hadde håpet at noen kunne hjelpe klare opp i forvirringen med alle disse benevnelsene vedr. Ford 2704 serien.

 

Har leita fram litt papirer/data fra Sabb-Motor;

Den motoren jeg har er benevnt med typebetegnelse F6:363 T på 130 HK. (2704 T)

Så er det en annen utgave med samme blokk som er benevnt med typebetegnelse F6:363 TI på 150 HK.

Går utfra at TI står for turbo og intercooler.

(har også sett Fordene benevnt med ET, ET med mellomkjøler 180 HK og ET Turbo PLUS på 250 HK)

 

Jeg har en mistanke om at Sabb-Ford har minst 2 klassifiseringer på disse motorene,en for yrkesbruk

(heavy duty) og en for lystbåt bruk (pleasure duty),hvilket vil si at i lystbåtversjon er 363 T motoren på

150 HK og 363 TI motoren på 180 HK.

Kan dette stemme?

Går også utfra det er Ford (og ikke Sabb Motor) som benevner motorene med 2704 serien

Felles for disse er etter det jeg har forstått og opplevd,at de ryker noe dj....sk ved oppstart,men ellers er "verdensmotorer" når de har oppnådd rett temperatur!

Lurer også på hvor stor eksosslange som kreves for 130 Hesteren m/turbo!

Og hvordan man lufter diesel opplegget enklest på disse motorene!

:confused:

Link to post
Share on other sites

Hei!

Ja det kunne vært interessant å få avklart dette. Resonnementet ditt høres i grunnen fornuftig ut.

Jeg er ganske sikker på at det er Ford som har satt disse betegnelsene selv. Jeg skal sjekke litt mere en dag jeg har god tid når jeg er i båten. Jeg har to forskjellige bøker liggende der. Kanskje det står mere i en av de.

Jeg har ikke studert disse motorene så veldig grundig, men jeg lurer litt på om det er de nyere motorene som heter 363T. Har dieselpumpen på din motor felles smøring fra motoroljen? Min 360T fra 80-tallet en gang har ikke trykksmurt pumpe. Jeg må skifte olje på denne av og til, ellers begynner motoren å jage på tomgang.

Jeg kan bekrefte at de ryker en del ved oppstart, ja. Men synes ikke det er såå ille. Hvis du bruker kaldstartknappen, ja da skal du se røyk, da. Jeg har ikke prøvd det på min, men har sett en del andre gjøre det.

Dimensjon på eksoanlegg tør jeg ikke gjette på. Jeg 4"(ca 101mm) på min motor. (150hk) Men det er fordi utløpet var ferdig laget på den dimensjonen. Jeg tror egentlig det er riktig også. Er det ikke en ferdig stuss på din motor? Du bør ihvertfall ikke ha for liten diameter på utløpet. Det er vel verre det, enn litt for stort.

Lufting:

Dette er hva jeg gjør ihvertfall:

Ved filterskift lufter jeg bare på fremre filter. Jeg har to like etter hverandre på siden av motoren. Normalt holder dette til å få start igjen.

Ellers er det to små lufteskruer på siden av pumpa. Det kan hende at det må luftes på begge disse hvis du har fått mye luft i systemet. Løsne bakerste først, og pump med fødepumpa til det kommer ren diesel, deretter samme prosedyre på fremre skrue. Da skal normalt motoren starte etter litt kjøring på starteren. Jeg har ihvertfall aldri hatt problemer med å få luftet skikkelig.

Link to post
Share on other sites

[Hei GeirFrode!

 

Jeg mener nokså sikkert at det er separat smøring på denne dieselpumpa,det er en rekkepumpe

og jeg mener det er ei Simms-pumpe. Motoren er fra først på 80-tallet.

Hva lufting anngår høres det jo greit ut ,ville bare høre om det var noe spesielt ved denne motoren i forhold til andre.

Du spør vedr. stuss fra /manifold/turbo og stussen fra turboen er ca70-80 mm i diameter,men så

økes den til ca.120 mm,i stussen inn til slangen.Derfor blir det en stiv og plasskrevende slange som det nesten ikke går å lage svanehals på uten svært god plass. Kunne derfor tenkt meg å redusere denne tykkelsen,delvis fordi slangen begynner å bli dårlig samt for plassen sin del.Jeg har også ny slange m/potte ca.80mm innvendig som jeg ønsker å bruke.Jeg må også si at siden det er en saktegående båt hvor effektuttaket sjelden er på mer enn det halve,håper jeg at denne slangen er tilstrekkelig!

 

Når det gjelder røyk ved oppstart,kan jeg ikke si at det er mer ved bruk av kaldstartknappen,men jeg må "file" mye mer hvis jeg ikke bruker den fra høsten og utover vinteren.

Kan også nevne at det kan være litt plagsomt å få denne knappen til å holde seg inne,selv med full hendel,den spretter gjerne ut igjen,går utfra at den må være inne til motoren starter og gasshendelen betjenes?

Jeg er i gang med oppgradering av hele båten,alt av innredning er demontert,gammel skottbekledning er fjernet osv. så derfor har jeg ikke opparbeidet meg noe særlig kjennskap til motoren,annet enn for å starte å lade strøm i Marinaen.

 

Forøvrig ser det sålangt ut til at det ikke er så mange som konkret kan hjelpe oss vedr. opprinnelig problemstilling!!!

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Så langt jeg husker fra manualen jeg kjøpte hos Kings Diesel.

 

2704 ble levert slik:

120/130 hk. 2704

150 hk, med turbo 2704T

180 hk, med turbo og mellomkjøler 2704 ET

250 hk, som sistnevnte men med oppjustert pumpe, oljekjøling på stempler, uten termostat på kjøling, etter 400 t måtte råde/rammelager sjekkes. Denne motoren ble kun anbefalt til båter som kjørte på høy belastning i 90% av driftstiden.

 

Sabben sin variant mener jeg å huske hadde ett trinn lavere belastning/ytelse, fant ikke 250 hk. versjonen i deres "smøreskjema". I dette skjemaet/brosjyren var bilde mm. hentydet på bruk i lystbåt.

 

Vedrørende røyklegging er det mange lure "ideer" som løser dette.

Her selv løst dette ved å få frest frester i ventilføringen for skikkelige ventiltetninger. I tillegg er god kompresjon avgjørende (selv om denne motoren er lavkomp.)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei igjenn rogeri. en svært dyktig person på ford motorer er han som driver EUROMARINE i stavanger.Ta en telefon til han,han har hjulpet meg masse med min 2712e. Ellers lastet jeg ned masse forskjellige manualer fra king`s diesel sine hjemme sider(som ikke finnes lenger grunnet konkurs),jeg skal se om jeg kan finne disse igjenn og sende deg noe som er relevant.Ellers er tanken pakket og på vei nord over. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har også en Ford 2704 ET med turbo og mellomkjøler. I instruksjonsboken er den oppgitt til 180 hk ved 2450 omdr/min og maksbelastning. Ved kontinuerlig belastning er den oppgitt til 162 hk ved samme turtall.

På skiltet som står på motoren er den oppgitt til 150 hk. Hos Sabb fikk jeg forklart at 150 hk er kontinuerlig belasting ved 2200 omdr/ min, men at maks er 180 hk som det står i instruksjonsboken.

Link to post
Share on other sites

Hei igjenn rogeri. en svært dyktig person på ford motorer er han som driver EUROMARINE i stavanger.Ta en telefon til han,han har hjulpet meg masse med min 2712e. Ellers lastet jeg ned masse forskjellige manualer fra king`s diesel sine hjemme sider(som ikke finnes lenger grunnet konkurs),jeg skal se om jeg kan finne disse igjenn og sende deg noe som er relevant.Ellers er tanken pakket og på vei nord over. :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for tipset Flossen,og kjempefint om du kan sende litt info,hvis du har!

og takk for rask levering av dieseltanken!

Oppgjøret for denne ble sendt som avtalt!

Vi "snakkes"!

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei folkens

 

kan jeg hive meg på denne tråden,jeg har nemlig den samme motoren som dere prater om her 180 hk med turbo og mellom kjøler,men jeg har overtatt båten av svigerfar og har ingen som helst manual eller noe dokumentasjon på denne motoren,så hvis noen her har en manual eller verkstedshåndbøker jeg kan kopiere så ville det hjelpe meg masse(jeg liker å ha litt underlag når noe skal gjøres med motoren).

 

bjørn erik

Link to post
Share on other sites

Hei folkens

 

kan jeg hive meg på denne tråden,jeg har nemlig den samme motoren som dere prater om her 180 hk med turbo og mellom kjøler,men jeg har overtatt båten av svigerfar og har ingen som helst manual eller noe dokumentasjon på denne motoren,så hvis noen her har en manual eller verkstedshåndbøker jeg kan kopiere så ville det hjelpe meg masse(jeg liker å ha litt underlag når noe skal gjøres med motoren).

 

bjørn erik

<{POST_SNAPBACK}>

Håper Flossen (og andre) legger dette tilgjengelig på Båtplassen slik at ALLE kan ha nytte av denne infoen.

Ser jo at instruksjonsboken som Sabb-Motor har levert med motoren,er av generell karakter for flere motorer og når en i tillegg kaller motoren for noe annet enn det som står i boka,kan det lett oppstå misforståelser som i værste fall kan være fatale.

Link to post
Share on other sites

Har Kings Diesel sin manual. Denne er på utlån for kopiering, men kan se om jeg får scannet denne når den retuneres....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei igjenn rogeri. en svært dyktig person på ford motorer er han som driver EUROMARINE i stavanger.Ta en telefon til han,han har hjulpet meg masse med min 2712e. Ellers lastet jeg ned masse forskjellige manualer fra king`s diesel sine hjemme sider(som ikke finnes lenger grunnet konkurs),jeg skal se om jeg kan finne disse igjenn og sende deg noe som er relevant.Ellers er tanken pakket og på vei nord over. :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Flossen

Har du telefonnr. til Euromarine i Stavanger, kan ikke finne det på de gule sidene.

Jeg har selv en 2704 T.

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...