Hodnemann Startet 16.August.2012 Link til dette innlegget Startet 16.August.2012 Hei Godtfolk Starter en tråd om meg og min potensielle båt. Studentlivet starter opp igjen etter ferien og jeg har den siste måneden lest, kikket, snakket og drømt om flytende hybel. Ser at det er flere tråder om andre som også har skaffet seg bobåt. Jeg har forsøkt å få oversikten men det blir så mye. Har nesten blindt sett på seilbåt, ser ut til at det passer meg best. Motor-/Stålbåt blir for 'godt' for meg. Jeg er å regnes som fersk når det kommer til seilbåt, til tross for at jeg har noen timer i seilbåt. Til nå har sett på en TRT 31 Katamaran, en ALO 33, Granada 31, Mamba 29 og Maxi 95 Av disse likte eg ALO og Maxi'n best. Men de koster også noe mer enn Granada'n som jeg tror jeg skulle klart å leve i. Katamaranen var sykt kul, men dårlig egnet i vinterhalvåret. Budsjettet er ønskelig å holde under 200k, mens absolutt maks er 300k. Jeg er ute etter tips og råd, som kan få meg til å bestemme meg snart. Og tanker og ideer (siden jeg er forholdsvis fersk) som kan gjøre at seilbåten jeg kommer til å kjøpe er den riktige (slik at jeg ikke angrer). Andre modeller på "ønsker å titte på"-lista er: Dehler 31, Mamba 311, Trio 96, Beason 31, Comfortina 32 Hero (blitt skeptisk til disse da jeg har inntrykk at alle er halvfabrikat, og sliter mer med osmose mer enn andre båter) Hvilke erfaringer har dere andre båtboere i forhold til kondens, er sandwichskrog et must? Er en Maxi 95 en "kjedelig" siler? (for trygg, stødig, tilgivelig og snill?) Hvilke båter har best innredning kvalitetsmessig og best utnyttelse av plass. Er toalett best egnet plassert ved forpiggen eller i akterenden? Til nå har jeg sett på utstyrsnivået,, kvalitet på seil og slitasje på interiør,, lukt (tegn på fukt/råte) og generelt vedlikehold,, stabilitet, rykte, motor og "sjela til båten" Av utstyr jeg setter høyt er : Landstrøm, trykkvann, varmtvann, stor batteripakke, komfyr og stekeovn på gass(.), kjøleboks, passe stor vask, ovn (wallas /webasto), sandwich Annet pluss: Foldepropel, bruceanker, vindmåler, kartplotter, VHF, dybdemåler, lazy jacks... En ting til er at seilbåten bør kunne selges igjen. Vil det si at det MÅ være en kurant / masseprodusert båt? Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 (redigert) Du har ikke satt opp krav til toalett eller dusj - tenker du å løpe i land hver gang? Har lekt med tanken på dette selv, men båt blir fort stor og dyr om du vil ha litt størrelse og fasiliteter på våtrommet :-( Redigert 16.August.2012 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Hodnemann Svart 16.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 (redigert) Jeg vil tilbringe mye tid på land,, Men toalett må jeg ha, men dusj er jeg mer usikker på men tenkjer at det er kjekt å ha. Denne Maxi'n har jo dusj. ,,som du sier, det er trangt... Men spørsmålet er; er om våtrommet i denne størrelsen er brukbart til hverdags. Redigert 16.August.2012 av Hodnemann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.