Jump to content

Motorromsisolering - Montering av filtre, etc.


MortenK

Recommended Posts

Jeg skal montere isolasjonsplater i motorrummet. :smash:

 

I motorrummet er det montert diverse utstyr på motorromsveggene, bl.a. 2 dieselfiltre, varmeveksler for ferskvannskjøling, ekspansjonstank, sjøvannsfilter og en batteriholder.

 

Jeg funderer på hvordan jeg bør montere isolasjonen rundt det som er montert på mototrromsveggen for å få best mulig lyddempende effekt.

 

Jeg har følgende muligheter slik jeg ser det:

1. Demontere alt på veggene og kle motorrummet inn med lyddempende matter. Dette gir nok best lyddempende effekt, men hvordan bør jeg remontere alt utstyret på veggene som nå er isolert?

- Skru de enkelte delene rett på motorromsveggen med mattene imellom (medfører å klemme sammen der de moteres)?

- Montere de enkelte delene på klosser/braketter?

- Montere utstyret et annet sted enn motorrummet (jeg har så god plass i motorummet, så det er dårlig alternativ og sløsing med plass)?

2. La de enkelte delene stå som idag og skjære mattene rundt intill.

3. Skjære mattene rundt det tyngste utstyret (varmeveksler (støpejern, veier som et batteri) og batteriet. Det lettere utstyret (filtre) kan jeg skru fast utenpå mattene.

 

Trenger litt tips her før jeg starter, så jeg håper noen vil komme med noen ideer/erfaringer på hvordan løse dette på beste måten. :smiley:

Redigert av MortenK (see edit history)

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Jeg skal montere isolasjonsplater i motorrummet.  :smash:

 

I motorummet har jeg montert diverse utstyr på motorromsveggene, bl.a. 2 dieselfiltre, varmeveksler for ferskvannskjøling, ekspansjonstank, sjøvannsfilter og en batteriholder.

 

Jeg funderer på hvordan jeg bør montere isolasjonen for å få best mulig lyddempende effekt (selvfølgelig lime :lol: , men utstyret, hvordan forholde seg til det).  :confused:

 

Jeg har følgende muligheter slik jeg ser det:

1. Demontere alt på veggene og kle dette inn med lyddempende matter. Dette gir nok best lyddempende effekt, men hvordan bør jeg montere utstyret på veggene? Skru rett på mattene (klemme sammen)? Montere utstyret på klosser/braketter? Montere utstyret et annet sted (jeg har så god plass i motorummet, så det er dårlig alternativ og sløsing med plass)?

2. Legge mattene inntil utstyret.

3. Legge inntill det tyngste utstyret (varmeveksler (støpejern, veier som et batteri) og batteriet. Montere utenpå det lettere utstyret (filtre).

 

Trenger litt tips her før jeg starter, så jeg håper noen vil komme med noen ideer/erfaringer på hvordan løse dette på beste måten.  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Link to post
Share on other sites

Jeg skal montere isolasjonsplater i motorrummet.

 

Et lite tips: hvis du demonterer allt utstyret, så kan du bruke noen rørstumper som er like lange som isolasjonstykkelsen utenpå skruene. Slik får du trekt til utstyret så det står "dønn", og du unngår å klemme sammen isolasjonen. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

[Et lite tips: hvis du demonterer allt utstyret, så kan du bruke noen rørstumper som er like lange som isolasjonstykkelsen utenpå skruene. Slik får du trekt til utstyret så det står "dønn", og du unngår å klemme sammen isolasjonen.  :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Vil ikke det resultere i forplantingslyd gjennom desse røstrumpene til motorrosveggen ??

... da er en vel like langt ?? eller ?? :headbang:

Link to post
Share on other sites

Vil ikke det resultere i forplantingslyd gjennom desse røstrumpene til motorrosveggen ??

... da er en vel like langt ?? eller ?? :headbang:

<{POST_SNAPBACK}>

Skal du unngå dette (tror imidlertid ikke det er det store problemet), må du nok montere filtrene via gummilabber av en eller annen sort. Jeg har filtrene klemt inn til isolasjonen, og det blir alltid noe søl når innsatser skal skiftes. Isolasjonen klemmer mot glasset og diesel renner nedover isolasjonen før jeg får skrudd det fra hverandre og sammen igjen. Har store planer om avstandstykker i form av rørstumper.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skal du unngå dette (tror imidlertid ikke det er det store problemet), må du nok montere filtrene via gummilabber av en eller annen sort. Jeg har filtrene klemt inn til isolasjonen, og det blir alltid noe søl når innsatser skal skiftes. Isolasjonen klemmer mot glasset og diesel renner nedover isolasjonen før jeg får skrudd det fra hverandre og sammen igjen. Har store planer om avstandstykker i form av rørstumper.

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Skal og isolere motorrommet men med noe som heter Kaiflex. (Armafleks) Dette er en gummi lignende sak som limes på plass.. Og nei den brenner ikke. Har prøvd.

Alle ting som skal monteres på skott gjøres med å lime 2mm aluplater utenpå isolasjonen og så skrur eg feks. filter på platen..

 

Vet ikke om dette går på slike plater du snakker om men slik skal eg gjøre det da.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Har store planer om avstandstykker i form av rørstumper.

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jeg ser at det kan være greit å bruke rørstumper på filtre og det blir sansynligvis det jeg kommer til å bruke. Men hva med stativ med batteri og varmeveksler som har en høy egenvekt? Kan de bli for tunge når en bruker rørstumper som avstandsmateriale eller er det sansynlig at det går greit?

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Utgangspunktet er vel at filtre med glass-kopp skal monteres utenfor motorrommet. Dermed er dette vel løst ved at isolasjonen er i motorrommet og filtrene utenfor. Om dette ikke er mulig så er det vel kun et spørsmål om kreativitet. Selv benytter jeg honeycomb aluminiums-celle plater til montering. Lav egenvekt=lav lydforplantning.

Oso

Link to post
Share on other sites

:blush:

 

Jeg ville ikke isolert motorrommet med kaiflex, porolon er bedre.

Kle veggene med 3mm soundstop og 50 mm porolon, og du for et kjempe godt resultat.

 

:cool:

<{POST_SNAPBACK}>

Ifølge forhandleren vår skulle dette vere heilt greit.. Sikkert ikke det beste men.. 30db lyd demping. Er da litt det.

 

Dessuten er jo det meste et spørsmål om pris.. Og kaiflex får eg på jobben ..

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Enig med Nibba - ville ikke brukt Kaiflex til motorromsisolering.

Kaiflex er basert på cellegummi og er ypperlig som isolasjonsmateriale på f.eks kjølerør, hvor det er fare for utvendig kondens. På varmeannlegg, blir stein - eller glassullisolasjon brukt fordi cellegummien morkkner og blir sprø, ved høy temperatur ( 60-80 gr C ) over tid.

De lyddempende egenskapene er svært begrenset - spesielt mot de lave frekvensene. Det er som oftest de lavfrekvente lydbølgene som er problemet fra en motor. Disse er også de vanskligste å dempe. Det eneste som "duger" er tykk og helst tung matte.

Komponenter som skal monteres i motor rommet monteres best på en brakkert som igjen er avisolert mot skottet med f.eks 3 mm gummimatte. På denne måten unngås overføring av vibrasjoner.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...