emmis Startet 16.August.2012 Link til dette innlegget Startet 16.August.2012 Trenger noen tips for å bli kvitt naboens katter som tar seg inn i båten under opplag.finnes det noe jeg kan legge i båten som skremmer dem vekk?(møllkuler eller lignende).Må jo ha lufting Så jeg kan jo ikke tette igjen helt. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Vår katt hørte jeg forsvant i skogen i går mens den skrek noe veldig. Reven vant over pus i går.. Ha rev er vel ikke løsningen , men mener jeg har hørt at diesel kan være løsningen... Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Ser ut som der er mange dyreplagere blandt båtfolket? Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Jeg har sett at Felleskjøpet selger noe som heter "Katta Vekk" har aldri prøvd dette selv, men enkelte mener det er ganske effektivt. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Ei skål med salmiakk pleier å holde både katter og andre dyr unna. Det lukter for stramt for dem. Dette må selvfølgelig følges opp med etterfylling utover vinteren. Men vet egentlig ikke hvordan det blir med kuldegrader. Fryser salmiakken tro? Sitér dette innlegget Link to post
SveinEgil Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 LM 605, jeg er absolutt ikke dyreplager. Og mener også at man overhodet ikke skal plage dyr uansett !!! Men, katteeiere flest har en oppfattning om at katten kan gjøre som den vil, og hvor den vil. Den har en fri vilje, og kan ikke stenges inne... Skal man virkelig finne seg i at naboens katt driter og herjer i hagen? Og i båten? Nei eieren bør komme med tiltak, eller så får han holde katten i sjakk... Og ja, jeg liker ikke katt !!! Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Hvordan kommer katta seg oppi en båt ? aldri hørt om før Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 17.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 (redigert) Har et greit forhold til naboen og dyreplager er jeg ikke. Kattene (det er to stykker) hopper opp på badeplattformen og kryper under presenninga,har varme på i båten hele vinteren for å ungå kondens så det er lunt for de når det er 20 blå ute. Sjekket med Felleskjøpet Katt vekk er et effektivt middel sa de ,da kjøper jeg det for håpe det hjelper. Redigert 17.August.2012 av emmis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 (redigert) Sjekk med dyreforetning eller jern-og-farge. De har ofte midler tilsvarende Felleskjøpet. Klorin og salmiakk bør du styre klar av. Etter vask lukter salmiakk som hankatt-markering og klorin som hunkatt med løpetid. Glykol er gift, smaket søtt og virker like bra på hunder og småbarn! Redigert 17.August.2012 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Gtir_man Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Sett noe på badeplattformen som gjør at de ikke får hoppet opp. Lag deg eller be katteier lage et lite gjerde eller no slikt som kan settes på kanten av platformen. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Kjøp noe hønsenetting og tett igjen åpningene med. Da får du god lufting samtidig som ikke katten kommer seg inn. Ellers mange "spesielle" forslag i fra båtfolket. Tydelig mange kattehatere der ute? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 (redigert) Ha rev er vel ikke løsningen , men mener jeg har hørt at diesel kan være løsningen... Beklager tapet av katta. En løsning kan jo være å ta en rev, da er katta glømt og lukta overdøvet. Edit: nå ble det bare surr, innså plutselig at det kan være en seilbåt og da hjelper det selvsagt ikke å ta rev, ei heller to. Redigert 17.August.2012 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
babu Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Kanskje ikke helt ideell for en båt i opplag, men sjekk denne vidunderlige maskinen. Vurderer sterkt en i hagen. Katter er skadedyr. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 (redigert) La meg nå se, hva har mennesket gjort siden tidenes morgen for å holde dyr avsperret fra eller i et område... Gå på felleskjøpet og handle et vidundermiddel, sette ut glykol elr salmiakk, eller holde rev kansje. njaaaa skal tro... Svaret er vel så opplagt og enkelt det ikkje behøves nevnes engang. Å si at katter er skadedyr sier meir om uvitenhet til den som sa det enn om realitetane. Å ha katt i området holder det faktiske skadedyr antallet betydelig nede og på avstand. Det er ikkje tilfeldig at katten har blitt et husdyr. Redigert 17.August.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LoKi79 Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Dette er vel en veldig enkel sak, som løses med å stille naboen til ansvar: 1. Han tar ansvar for å få kattene til å stoppe med oppførselen. 2. Han står økonomisk ansvarlig for det som oppstår i forbindelse med den. 3. Kattene fjernes. Hvis han mener at du er urettferdig med å fremsette et slikt krav, så er han mer respektløs enn du er med å true med å fjerne kattene. Dette er 100% naboens ansvar, og det triste er at det er kattene det går ut over i det lange løp. Det viktige er at du ikke finner deg i det, jeg har sett alt for mange katter lage sjakkbrett av biler, og eiere som driter i å stå for det. Kan de ikke ta ansvar for husdyrene sine, så er det best at de ikke har noen. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Hørte nylig en som hadde hatt båten full av mus under siste vinteropplag. Der var alt av ledninger og diverse annet snadder gnagd i stykker av musene. Ble en del tusenlapper i reparasjoner etterpå. Kanskje det ikke var så dumt og ha katten i båten likevel? Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Jeg har hørt at appelsinskall gjør jobben, men har aldri prøvd det selv. Ser vel for meg at det kanskje blir virkningsløst som frossent. Sitér dette innlegget Link to post
Pescador1 Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 ''***** i et fat setter fart i katta Idiot!! Jeg krever at innlegget ditt og i postene der middelet blir nevnt , blir omgående slettet av moderator Kommentar fra moderator: Flere innlegg med uetisk innhold er slettet etter klager. (fra flere medlemmer enn pescador) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 (redigert) Ser her, til min beklagelse, at ikke alle er født med like god etisk forståelse som andre, for å si det mildt. Det er nå engang sånn at noen sto lenger bak i køen når "tankemaskineriet" skulle deles ut, og det får vi tåle til en viss grad, ihvertfall skriftlig. Dette blir off-topic, så kan vi komme tilbake til temaet igjen, men denne gangen UTEN å oppfordre/foreslå til brudd på bl.a. Straffeloven §291, §391? Så får heller "Big Horn" bevise sin retardasjon ved en senere anledning, jeg er sikker på at sjansen vil by seg. On-topic: Jeg har aldri opplevd å få katter i båten, men om båten er veldig tilgjengelig for dyr så ville jeg antakelig sett det som en fordel, uten katter kommer rotter, mus og andre dyr som potensielt lager langt større skader. At en katt er "frekk og freidig" kan tyde på dårlig oppdragelse og lite stell hjemme, sett ut litt mat til den på verandaen og legg en pute der, gjerne under et tak(f.eks en presenning over en verandastol)), så kan det godt hende at den heller vil slå seg ned der og være sosial med sin nye venn, nemlig deg. Hvis du har hatt katt som har urinert ombord i båten er også en GRUNDIG rengjøring på plass, når katter kjenner urinlukt fra et sted regner de med at det er greit å bruke som toalett. Andre lukter som kan tiltrekke katter bør også fjernes(matrester osv). Redigert 17.August.2012 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
LoKi79 Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 At en katt er "frekk og freidig" kan tyde på dårlig oppdragelse og lite stell hjemme, sett ut litt mat til den på verandaen og legg en pute der, gjerne under et tak(f.eks en presenning over en verandastol)), så kan det godt hende at den heller vil slå seg ned der og være sosial med sin nye venn, nemlig deg. Hvis du har hatt katt som har urinert ombord i båten er også en GRUNDIG rengjøring på plass, når katter kjenner urinlukt fra et sted regner de med at det er greit å bruke som toalett. Andre lukter som kan tiltrekke katter bør også fjernes(matrester osv). Hvordan skal vi som er hyperallergiske forholde oss til det? Der man ikke har noe valg? Er det vi som eier eiendom som er plaget av disse dyrene som skal ta ansvar for at de skaper problemer? Er det vi som skal få svi fordi vi er allergiske, eller er det eieren av dyret som skal gjøre noe med problemet? Det er ganske sneversynt å sette katten som prioritet når det er snakk om materielle skader hos en uskyldig tredjepart, og hvor dyrets eier ikke tar ansvar for forholdene. Jeg skal innrømme at jeg ikke er så krass på dette personlig, men du må være i stand til å vise empati med medmennesker på samme måte som du viser sympati for dyret. Vi mennesker har en tendens til å ta dyrets side, når det egentlig er menneskene som har problemer med et dyr som ikke blir tatt hånd om av eier. Hadde en katt hatt tilholdssted i min båt, hadde jeg ikke kunnet bruke den uten å sterilisere den. Skal dette være mitt ansvar eller dyreeier? Og hva skal jeg sette høyere? Min båt til x antall kroner, eller katten til en person som ikke vil ta ansvar for dyrets oppførsel? Empati. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 (redigert) Det gikk meg desverre hus forbi at trådstarter er hyperallergisk, og beklager derfor selvfølgelig at svaret mitt ikke var tilpasset til det. Å ha mye allergier er selvfølgelig en stor belastning, og jeg observerer heldigvis at det har blitt mye mer oppmerksomhet rundt dette de siste årene, og folk flest har blitt langt flinkere til å tilrettelegge. Desverre(for noen) er det nå sånn at vi lever i et land hvor vi stort sett alltid er tett på naturen, og de andre dyrene som lever her, om nå det er tamme katter, ville rotter, fugler, osv. Hva som er "ondest" vil jeg ikke sette igang noen diskusjon på. Med denne nærheten til andre dyr enn oss selv kommer det bieffekter, og for visse allergikere er disse bieffektene alvorlige. Løsningen her bør vel uansett være å ta opp dette med naboen, om han er bare en brøkdel så opptatt av ordet empati som du er, er jeg helt sikker på at han vil forstå problemene dette skaper for deg som allergiker, og dere kan finne en løsning sammen. Men det ser det ikke ut som noen her har noen stor interesse av å prøve? Nok en gang vil jeg presisere at jeg har full forståelse for hvor belastende det kan være å ha allergier, og hadde jeg fått med meg at trådstarter hadde dette ville jeg selvfølgelig tilpasset svaret mitt å forsøkt å komme med en løsning. Vi kan ihvertfall, om man ønsker det, glede oss over at statistisk sett er det langt færre mennesker som er plaget av dyr enn det er dyr plaget av mennesker. Redigert 17.August.2012 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
LoKi79 Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Det gikk meg desverre hus forbi at trådstarter er hyperallergisk, og beklager derfor selvfølgelig at svaret mitt ikke var tilpasset til det. Å ha mye allergier er selvfølgelig en stor belastning, og jeg observerer heldigvis at det har blitt mye mer oppmerksomhet rundt dette de siste årene, og folk flest har blitt langt flinkere til å tilrettelegge. Desverre(for noen) er det nå sånn at vi lever i et land hvor vi stort sett alltid er tett på naturen, og de andre dyrene som lever her, om nå det er tamme katter, ville rotter, fugler, osv. Hva som er "ondest" vil jeg ikke sette igang noen diskusjon på. Med denne nærheten til andre dyr enn oss selv kommer det bieffekter, og for visse allergikere er disse bieffektene alvorlige. Løsningen her bør vel uansett være å ta opp dette med naboen, om han er bare en brøkdel så opptatt av ordet empati som du er, er jeg helt sikker på at han vil forstå problemene dette skaper for deg som allergiker, og dere kan finne en løsning sammen. Men det ser det ikke ut som noen her har noen stor interesse av å prøve? Nok en gang vil jeg presisere at jeg har full forståelse for hvor belastende det kan være å ha allergier, og hadde jeg fått med meg at trådstarter hadde dette ville jeg selvfølgelig tilpasset svaret mitt å forsøkt å komme med en løsning. Vi kan ihvertfall, om man ønsker det, glede oss over at statistisk sett er det langt færre mennesker som er plaget av dyr enn det er dyr plaget av mennesker. Jeg svarte på generelt grunnlag, trådstarter har ikke sagt noe om slikt :P Du har gode poenger, men vi er nok alle rimelig svart/hvitt når det kommer til slike ting, og tar enten 100% side med menneskene eller med dyret. Det viktige er at vi begge er enig om at -dialog med eier- er det viktigste virkemidlet. Ut over det er det vel egentlig ikke så mye å diskutere. For diskusjonens skyld har jeg samme problem, bare at det dreier seg om et tre. Og det er nesten verre! Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Du har nok har rett i at dette fort kan bli et tema der ellers nyanserte mennesker lett trekkes til hver sin kant av det ekstreme. I saker hvor det er konflikt mellom mennesker og tamme dyr er det nesten uten unntak en uansvarlig dyreeier som er ansvarlig for plagene dette påfører både mennesker og dyr, det er disse dyreeierne som egentlig burde konfronteres, men som tidligere nevnt, det er kan være vanskelig å få nyanser i svart-hvitt. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Brightbull Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Noen år tilbake kjøpte noen bekjente av meg en spray eller noe sånt som de dryppet på områder som de ikke ville at katten skulle bruke som toalett, og på grunn av lukten holdt katten seg godt unna. Vet dog ikke hva det var. Sitér dette innlegget Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3 Link to post
LoKi79 Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Du har nok har rett i at dette fort kan bli et tema der ellers nyanserte mennesker lett trekkes til hver sin kant av det ekstreme. I saker hvor det er konflikt mellom mennesker og tamme dyr er det nesten uten unntak en uansvarlig dyreeier som er ansvarlig for plagene dette påfører både mennesker og dyr, det er disse dyreeierne som egentlig burde konfronteres, men som tidligere nevnt, det er kan være vanskelig å få nyanser i svart-hvitt. Jeg tror vi egentlig er veldig veldig enige om saken :D Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.